Gå til innhold

Apple AirportExpress - lav hastighet dersom jeg utvider nettverket med ekstra Airpot Express

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg bor i en liten leilighet (40m2) og har innstallert en Airport Express WiFi ruter innad en murvekk i stua. Det er mot denne veggen TVen også står, og internettuttaket altså er. Jeg får flotte WiFi resultater i stua da jeg da har fri utsikt til ruteren. Problemet er at jeg har kontoret mitt på andre siden av denne veggen. Avstanden er dog kun 3m fra pc-en min på kontoret og til ruteren i stua, men har altså en tykk mur/betongvegg i mellom.

For å løse problemer med dårligere signaler inn på kontoret mitt, innstallerte jeg en sekundær Airport Express på kontoret, og valgte innstillingen "utvid nettverk". Jeg har lest meg til på internet at dette skal forsterke trådløssignalene. Problemet er bare det at jeg allikevel får veldig dårlige hastigheter. Jeg ble enda mer forundra da jeg koblet ut denne sekundære Airport Express ruteren på kontoret, og koblet meg direkte opp mot den i stua, og så at hastigheten ble mye bedre.

Hastigheter (målt på speedtest.net, trådløst)

Stua - 50 Mbps

(uavhengig av om jeg har utvidet nettverket med skundær Airpot express. Kanskje fordi datamaskinen nå uansett kobler seg til den nærmeste ruteren, som altså er denne i stua som har ethernet koblet i seg?)

Kontoret - 6-10 Mbps (Utvidet nettverk er nå aktivert med en sekundær Airport Express 1m unna pc-en min.

Kontoret - 20-30 Mbps (Utvidet nettverk deaktivert. Jeg er nå koblet opp mot ruteren i stua, på andre siden av betongveggen)

Hvorfor får jeg dårliger hastigheter når jeg utvider nettverket med enda en Airport Express? Jeg ønsker å beholde denne sekundære Airport Express ruteren da jeg kjører Airplay fra denne og til kontorhøyttalerne. For å gjøre dette må jo ruteren være koblet til internet.

På forhånd takk for svar!

EDIT: Jeg kan kun litt om nettverk / trådløst nettverk, men ønsker å lære! Jeg leste at dette muligens kunne ha noe med duplex å gjøre (at om man utvider et trådløst nettverk trådløst, altså ikke ved å koble inn en ethernetkabel i min sekundære Airport Express, men kun "trådløst repeate", vil hastigheten på hele nettverket være lik den laveste hastigheten halvert? Kan noen forsøke forklare dette? =)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at du plasserer repeateren, der du mottar et best mulig signal fra hovedrouter.

Du vil aldri få mer enn halv hastighet (av det maksimale wifi-teknologien din kan yte) på en repeater (som bruker samme kanal til å sende og motta signaler). Dette skyldes at den må motta og videresende samme sett med data. Om du ikke kan utvide nettverket med kabel, så kan du vurdere homeplug (via strømnettet). Dette kan fungere bedre enn wifi når det er "bly" i veggene.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Igjen, det kan hende jeg spør dumme som. grunnet dårlig kompetanse, men går det ann å stille inn slik at ruteren sender på en annen kanal enn hva den mottar data på? Feks om Ruteren med ethernet (i stua) sender ut på kanal 11, at min kontor-ruter mottar på 11 men sender ut på 8 feks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...