Gå til innhold

Skal man ta betalt for "brillejustering"?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Var å hentet mine nye briller i går, og la merke til at det på kviteringen etterpå var oppført at jeg hadde betalt 295 kr for det som heter brillejustering.

 

Altså har optikeren tatt betalt for å se at brillene mine passer ansiktet mitt og bøyd og vridd på brillene mine. Dette er noe jeg fint kunne gjort selv, allikevel tar han seg godt betalt for dette uten en gang å gjøre meg oppmerksom på at dette koster.

 

Var SpecSavers hvis det har noe å si... Har hatt linser i mange år så vet ikke om det er vanlig å ta betlat for dette, men jeg syns det er merkelig.

 

Jegføler det er å ta betalt for luft. Det er som om man skal kjøpe en ny bil og så tar bilselgern seg betalt 3000 kr for "nøkkel i svits" - altså sette nøkkelen i svitsen uten å si ifra at dette er noe som koster :hmm:

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at det har noe å si hvilken optiker du går til. De som selger dyre briller kan ha høy avanse, og da kan de gi slikt med på kjøpet. De som selger billig og med lav avanse må finne andre måter å tjene penger på. Det er som å fly med Ryan Air, billetten koster ikke så mye, men alt annet er ekstra.

 

Minner meg på en gang vi var i Venezia og spiste pizza i nærheten av Markusplassen. Prisen på pizzaen synes akseptabel, men når vi fikk regningen hadde den et halvt dusin forskjellige tillegg, på italiensk selvsagt. Det var for dekkingen av bordet, å rydde av bordet, for serviettene, ... De kostet tilsammen mer enn pizzaen.

 

Norge er et høykostland, selv SpecSavers må tjene penger. Det gjør de ved å ta tillegg for ripefrie glass, tynne glass osv. Og tydeligvis for justering.

 

Interessant nok har SpecSavers klaget på Brilleland for ikke å oppgi denne tilleggskostnaden i markedsføringen. Så det står kanskje et sted med liten skrift i deres egen?

 

Selv handler jeg briller hos Krogh Optikk nå til dags. Ikke noen ekstra kostnader der. Men ikke av de billigte i utgangspunktet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte mest på var at det ikke ble opplyst om dette på forhånd. Er det så vanskelig å spørre om jeg vil ha de korrigert til 300 kr? Istedenfor å ta frem brillene og klaske de på fjeset mitt for så å si at de ikke passer, for så å trykke litt på neseholderen, for så å ta betalt for det? Høres ulovlig ut, uten at jeg skal dra frem lover og paragrafer.

Lenke til kommentar

Kan jeg stille ett lite kjapt spørsmål her siden det virker som om dere har peiling?

 

Jeg burde egentlig bruke briller men syns det er så stress med alt dette. Hvor mye koster det å få nye glass på en brille man allerede har? Innfatningen jeg har var ganske dyr (brillene kostet 5000 til sammen for alt) og er av god kvalitet, den såkalte ''cavali''. Må vel også få ny ''undersøkelse'', så hva vil dette koste??

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte mest på var at det ikke ble opplyst om dette på forhånd. Er det så vanskelig å spørre om jeg vil ha de korrigert til 300 kr? Istedenfor å ta frem brillene og klaske de på fjeset mitt for så å si at de ikke passer, for så å trykke litt på neseholderen, for så å ta betalt for det? Høres ulovlig ut, uten at jeg skal dra frem lover og paragrafer.

 

Du visste vel samlet pris da du bestilte brillene? Når man sitter der på bordet og prater med optiker, så går man gjennom hva man vil ha av glasstykkelse, anti-ripe osv. Husker ikke om jeg godtok korrigering selv, men ser at det står spesifisert på regningen min. Prisen hadde jeg iallefall gått med på forhånd.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Det jeg reagerte mest på var at det ikke ble opplyst om dette på forhånd. Er det så vanskelig å spørre om jeg vil ha de korrigert til 300 kr? Istedenfor å ta frem brillene og klaske de på fjeset mitt for så å si at de ikke passer, for så å trykke litt på neseholderen, for så å ta betalt for det? Høres ulovlig ut, uten at jeg skal dra frem lover og paragrafer.

Vanskelig er det åpenbart ikke. Lettt å glemme i farten også, for den del. Om du vil ha en juridisk vurdering, bør du vel nesten be om at tråden flyttes til juss...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kan jeg stille ett lite kjapt spørsmål her siden det virker som om dere har peiling?

 

Jeg burde egentlig bruke briller men syns det er så stress med alt dette. Hvor mye koster det å få nye glass på en brille man allerede har? Innfatningen jeg har var ganske dyr (brillene kostet 5000 til sammen for alt) og er av god kvalitet, den såkalte ''cavali''. Må vel også få ny ''undersøkelse'', så hva vil dette koste??

 

Vanligvis 400 kr for synsundersøkelse, prisen på brilleglass kommer vel ann på hva slags syn du har(Tykkelse på glass, anti-ripe, refleksjon osv). Det blir vel fort nærmere 2000 kr. Innfatningene til cavalli koster vel ikke mer enn 2000, og du betalte 5000 totalt sett?

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Vanligvis 400 kr for synsundersøkelse, prisen på brilleglass kommer vel ann på hva slags syn du har. Det blir vel fort nærmere 2000 kr. Innfatningene til cavalli koster vel ikke mer enn 2000, og du betalte 5000 totalt sett?

 

Det var ikke jeg som betalte, men ble fortalt at det hele ble på 5000 (jeg var 16, tok undersøkelse, kjøpte innfatning, fikk vite at de slet med å få glassene så tynne, osv osv osv). Dette var i 2007.

Lenke til kommentar

Det var ikke jeg som betalte, men ble fortalt at det hele ble på 5000 (jeg var 16, tok undersøkelse, kjøpte innfatning, fikk vite at de slet med å få glassene så tynne, osv osv osv). Dette var i 2007.

 

Du ser vel ikke veldig dårlig om du går uten briller. Synsundersøkelse kan du sikkert få gratis om du leter litt rundt. Jeg betalte 900 kr for 20 prosent tynnere glass med antiripe og antirefleks. Deretter tok de 300 kr for korreksjon. Dette er ofte forskjellig fra butikk til butikk. De leverer gjerne ikke nøyaktig samme produkt, sikkert for å forvirre kundene :p Jeg får livslang service på brillene, det er jo greit. Dette var via Brilleland.

 

Motebriller får man til 300 kr 2-3 ganger årlig også, om du vil ha helt nye innfatninger. Jeg betalte 1600 kr for de kuleste brillene(inkl. brilleglass) i butikken kontra 1350 kr om jeg ville ha valgt de billigste drittinnfatningene som ser forferdelige ut.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kan jeg stille ett lite kjapt spørsmål her siden det virker som om dere har peiling?

 

Jeg burde egentlig bruke briller men syns det er så stress med alt dette. Hvor mye koster det å få nye glass på en brille man allerede har? Innfatningen jeg har var ganske dyr (brillene kostet 5000 til sammen for alt) og er av god kvalitet, den såkalte ''cavali''. Må vel også få ny ''undersøkelse'', så hva vil dette koste??

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe nye, det er faktisk dyrere å skifte glasset enn å kjøpe 2 helt nye fra Specsavers.

Lenke til kommentar

Du ser vel ikke veldig dårlig om du går uten briller. Synsundersøkelse kan du sikkert få gratis om du leter litt rundt. Jeg betalte 900 kr for 20 prosent tynnere glass med antiripe og antirefleks. Deretter tok de 300 kr for korreksjon. Dette er ofte forskjellig fra butikk til butikk. De leverer gjerne ikke nøyaktig samme produkt, sikkert for å forvirre kundene :p Jeg får livslang service på brillene, det er jo greit. Dette var via Brilleland.

 

Motebriller får man til 300 kr 2-3 ganger årlig også, om du vil ha helt nye innfatninger. Jeg betalte 1600 kr for de kuleste brillene(inkl. brilleglass) i butikken kontra 1350 kr om jeg ville ha valgt de billigste drittinnfatningene som ser forferdelige ut.

 

Jeg selv syns ikke jeg ser på dårlig. Kan fint lese og se på tv osv uten større problemer. Eneste forskjellen jeg merket da jeg fikk nye briller som 16åring er at jeg så at håret mitt var mye mer glansfult enn det jeg trodde :p

 

Det er ikke så mye snakk om motebriller, enn at jeg vil ha briller som faktisk ser fint ut på meg, men takk for tipset! Når på året er det som regel ''salg'' da?

 

Jeg vil anbefale deg å kjøpe nye, det er faktisk dyrere å skifte glasset enn å kjøpe 2 helt nye fra Specsavers.

 

Blir vanskelig siden jeg er ganske kresen på hva slags brilleinnfatning jeg har. Da jeg liten så valgte foreldrene mine innfatninger med blomster på.. oh the horror :p Også ser disse innfatningene veldig bra ut på meg. Er en sjokoladebrun farge som passer perfekt til min hud og blonde hår. Blir litt sånn ''sexy school teacher''.

Lenke til kommentar

Du visste vel samlet pris da du bestilte brillene? Når man sitter der på bordet og prater med optiker, så går man gjennom hva man vil ha av glasstykkelse, anti-ripe osv. Husker ikke om jeg godtok korrigering selv, men ser at det står spesifisert på regningen min. Prisen hadde jeg iallefall gått med på forhånd.

 

Vanskelig er det åpenbart ikke. Lettt å glemme i farten også, for den del. Om du vil ha en juridisk vurdering, bør du vel nesten be om at tråden flyttes til juss...

 

Geir :)

 

Da jeg bestemte meg for hvilke briller jeg skulle ha, fikk jeg vite prisen på brillene. Intet mer. Jeg fikk valget mellom to briller til samme pris eller tynnere glass. Jeg valgte tynnere glass. Det var ikke noe snakk om brilletilpassning. Jeg tror ikke jeg skal ta det videre, men vurderer kanskje å bytte optiker. Har de siste ti årene brukt samme optiker pga. veldig profesjonellt og hyggelig personale, samt greie priser på døgnlinsene jeg har kjøpt der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Blir vanskelig siden jeg er ganske kresen på hva slags brilleinnfatning jeg har. Da jeg liten så valgte foreldrene mine innfatninger med blomster på.. oh the horror :p Også ser disse innfatningene veldig bra ut på meg. Er en sjokoladebrun farge som passer perfekt til min hud og blonde hår. Blir litt sånn ''sexy school teacher''.

 

Hehe, vel du kan jo finne noe som passer for deg, Specsavers har jo utrolig bra utvalg av briller.

Lenke til kommentar

Dette var merkelig. Jeg betalte ingenting for brillejustering på SpecSavers. Sikker på at du ikke var på Brilleland? Jeg har sett på tv-reklamen til brilleland at de tar 295 kroner for brillejustering.

 

Absurd å ta betalt for brillejustering. Selv når jeg var innom på synsam og fikk justert noen briller jeg hadde kjøpt et annet sted (riktignok også synsam) ville de ikke ha betalt. Skjønner ikke hva brilleland/specsavers tenker på i reklamen/her.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...