Lars R. Samuelsson Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Bibliotek med historiske fotografier Viser frem sjeldne fargebilder Lenke til kommentar
privinius Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Wow, hadde de Instagram på den tiden? 2 Lenke til kommentar
Varm Saus Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 http://pavel-kosenko.livejournal.com/303194.html?thread=22669914 Fler bilder, høyere oppløsning Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Alle fargebildene kan ses her, også i høyere oppløsning: http://www.loc.gov/pictures/search/?st=grid&co=fsac Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Wow, hadde de Instagram på den tiden? Nei, de brukte skikkelig utstyr Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Like morro å se på kvaliteten på arbeidet og i 4x5-filmen hver gang jeg ser disse bildene, nesten litt vanntro over hvor bra det egentlig ser ut. Kan dog ikke legge skjul på at bilder av denne typen, som er skutt med film. Bringer fram en viss misnøye iforhold til moderne kameraer sin D/R. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Bringer fram en viss misnøye iforhold til moderne kameraer sin D/R. Hva mener du? AtW Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Hva mener du? AtW Synes personlig det er vanskelig å få med detaljer i lyse objekter og mørke objekter samtidig i en enkel eksponering med digitalt iforhold til film. Som du sikkert også har erfart blir det ofte klippet bort informasjon i lyse områder som en ikke kan hente inn senere med mindre en under eksponerte hele bildet for å deretter bringe fram det mørke i post. Det mest typiske scenario som kommer til minne er å få med landskap og himmel i en eksponering uten at himmelen blir helt vasket ut eller at landskapet blir for mørkt. Du kommer sikkert til å nevne at det finnes verktøy for å unngå slike problematiske scenarioer som auto-bracketing, HDR stacking osv. ***Bør vel for ordenskyld nevne at dette gjerne er noe en erfarer med DSLR og kompakt, da blant annet profesjonelle video-kameraer har ganske effektive virkemidler for å forbedre dette. ***Jeg er også klar over at det jeg sa kan "pirkes i hjel" Endret 29. november 2012 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Synes personlig det er vanskelig å få med detaljer i lyse objekter og mørke objekter samtidig i en enkel eksponering med digitalt iforhold til film. Som du sikkert også har erfart blir det ofte klippet bort informasjon i lyse områder som en ikke kan hente inn senere med mindre en under eksponerte hele bildet for å deretter bringe fram det mørke i post. Det mest typiske scenario som kommer til minne er å få med landskap og himmel i en eksponering uten at himmelen blir helt vasket ut eller at landskapet blir for mørkt. Du kommer sikkert til å nevne at det finnes verktøy for å unngå slike problematiske scenarioer som auto-bracketing, HDR stacking osv. ***Bør vel for ordenskyld nevne at dette gjerne er noe en erfarer med DSLR og kompakt, da blant annet profesjonelle video-kameraer har ganske effektive virkemidler for å forbedre dette. ***Jeg er også klar over at det jeg sa kan "pirkes i hjel" Jeg er forsåvidt enig i at den dynamiske rekkevidden er for dårlig på kameraer generelt. Og at film er mer tilgivende for feil eksponering, men, ihvertfall sammenliknet med 35mm, så er jo reell DR på moderne digitale kameraer minst på høyde med film. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg