Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Datamaskinen starter, men ingenting vises på skjermen

Anbefalte innlegg

Hei

Plutselig vil ikke datamaskinen vises noe på skjermen.

Har prøvd å starte med kun 1 ram brikke.

Har bestilt ny ram fra komplett som kommer i posten straks, skal se om det funker. Kommer opp en feilkode på "debug LED" på hovedkortet. Koden er 2A. Har søkt rundt omkring men ingen svar.

Noen forslag??

msi gd-80 p55 -hovedkort

Intel i5 750

4 gb dominator 1866mhz ram

HIS 7870 2gb radeon HD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan fort være prosessoren også når ikke bilde vil vises på skjermen. Sjekk at alle strømkabler sitter godt i som chanassa sier. Men går alt annet som normalt sett bort ifra at du får en LED feilkode på hovedkortet og at det ikke er noe bilde på skjermen?

Jeg hadde nemlig et lignende problem for en god stund tilbake. Maskinen startet som normalt, vifter startet som det skulle, harddiskene hørtes helt vanlig ut og tastatur/mus ble også aktivert. Men jeg fikk heller aldri noe bilde på skjermen, sjekket at alle kabler fra psu satt godt i noe de gjorde.

Ringte til slutt inn til Komplett, og måtte sende inn hovedkortet med prosessor og ram. Etter 1-2 uker fikk jeg tilbake hovedkortet og rammen og itillegg en helt ny cpu og når jeg byttet denne var alt som normalt igjen. Så hvis du har en prosessor liggende kan det jo være verdt er forsøk og prøve den. :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Det kan nok hende at det er noe galt med RAM ja. Den koden står for "Initialze onboard devices. Load Option ROM (VGA and RAID option ROM) form BIOS to memory." så det er mulig at noe klikker der. Enten er det en av komponentene det er noe galt med eller BIOS greier ikke å laste opp til minnet. Egentlig en littt "kryptisk" beskjed da den ikke forteller deg akkurat hva som er galt, kun at PC'en stopper med den koden i Debug LED.

Men jeg tror du kan utelukke CPU da den er det første BIOS sjekker, 2A koden er den sjette sjekken som utføres.

Forresten så støtter ikke det hovedkortet 1866MHz minne, med mindre du har flashet BIOS da det er kommet en god del BIOS oppdateringer til det hovedkortet som "Improved memory compatibility." som det så fint heter. Siste BIOS versjon er 1.C

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Kan du prøve å koble ut sata enheter (cd-rom og HDD).

Se om du unngår A2 erroren da.

Du vil ikke kunne boote da det ikke finnes noen disker.

Prøv så å sett inn en og en, se om du da får A2 uansett hvem av sata enhetene som er plugget inn.

Jeg vet at MSI har hatt et hovedkort som har hatt problemer som dette tidligere.

Mulig du må oppdatere BIOS, men dette venter du med til etter du har testet det ovenfor.

- Bekk

Endret av chanassa
Lenke til kommentar

Okei, D5 er en indikator på RAM feil, prøv å restart cmos, ta ut sata igjen og prøv boot.

Cmos Restarter du når maskinen er skrudd av, det skal være en egen knapp for det på hovedkortet ditt.

Dersom det ikke er noen forskjell, ta ut all RAM, med unntak av en brikke. Prøv boot.

Dersom du fortsatt får D5, bytt plassen på RAM, sett RAM i en slot du ikke har hatt ram i før.

Fortsett slik til du har testet alle ramslots.

- Bekk

Lenke til kommentar

Okei, D5 er en indikator på RAM feil, prøv å restart cmos, ta ut sata igjen og prøv boot.

Cmos Restarter du når maskinen er skrudd av, det skal være en egen knapp for det på hovedkortet ditt.

Dersom det ikke er noen forskjell, ta ut all RAM, med unntak av en brikke. Prøv boot.

Dersom du fortsatt får D5, bytt plassen på RAM, sett RAM i en slot du ikke har hatt ram i før.

Fortsett slik til du har testet alle ramslots.

Foresten, regner med du har to brikker på 2gb?

Dersom det er tilfelle, test først å sette de inn i ram 1 og 3 slot, isteden for 1 og 2.

Vil bare sjekke da en annen person måtte gjøre dette for å fikse D5 feilen.

- Bekk

Lenke til kommentar

Har prøvd ram brikkene på forskjellige slots. en om gangen og samtidig. Har og prøvd clear cmos uten noe. Men når d5 koden kom så stoppet pcn etter noen sekunder og startet på nytt igjen, sto i en loop. Jeg får nye ram brikker i morgen, skal se om det fikser probleme.

men er det noe som dere kommer på som kan hjelpe så skriv her! :)

Unnskyld for rotete skriving

Skriver fra iphone

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...