N3slin Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Hei folkens! Jeg har en macbook pro (2009) 2,53 GHz dualcore, relativt nyformatert. Jeg produserer en del musikk, og bruker alt fra softwareinstrumenter til gitar og vokal. Er en stolt eier av Logic pro 9 som jeg stort sett er veldig fornøyd med. Mine plugins: - Superior Drummer toontrack 2 - Guitarrig 5 - Line 6 podfarm og naturligvis alle de andre som følger med Logic. PROBLEM: Når jeg begynner å komme opp i noe særlig mer en 4 gitarspor med guitarrig, miditrommer, og midibass, hender det at logic kommer med en "CPU overload" melding, og avspillingen i prosjektet stopper. Prøver jeg igjen går det ofte bra. Men etter en 10 min kommer den tilbake. Problemet stopper ikke der, for etter jeg har holdt på med prosjektet i en times tid mens jeg har brukt safari litt og hatt macen i dvale, kommer "CPU overload"-meldingen konstant, og eneste løsningen jeg har er å starte maskinen på nytt... Er det ikke meninga at macbooken skal takle disse oppgavene, eller er det bare jeg som ikke innser at en maskin til nærmere 20 000 kr ikke klarer å gjøre dette!? På forhånd takk for svar! Endret 27. november 2012 av N3slin Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Hva spiller det for rolle at maskinen kostet 20K når den går mot det fjerde året og kanskje har design og komponenter som er eldre enn kjøpsdatoen? Hvis dette var i bedriftssammenheng hadde maskinen nå vert skrevet ned i nermest null verdi. Fire år er en evighet når det gjelder datakomponenter. Dersom man kun bruker internett i tillegg til forbruk av film og musikk holder en maskin ytelsesmessig i 5 år eller mer. Driver man med produktivitet eller spill må man være forberedt å bytte langt oftere. Hvis maskinvarespesifikasjonene dine matcher kravene til Logic vil jeg anbefale deg i å lage en post på brukerforumet til Logic. Har du brukt Logic før på denne maskinen uten dette problemet eller er dette noe du nylig har begynt med? Har du et eksternt lydkort som egner seg for musikkproduksjon? 1 Lenke til kommentar
Nator Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Stemmer godt at de fleste bedrifter bytter ut maskinene etter 3-4 år. Maskinvare har imidlertid ikke blitt SÅ mye bedre de siste årene. Har man en brukbar quad core CPU fra Intel, skal den kunne kjøre det meste helt glatt. Oppgraderer man til 8GB RAM og en SSD disk kan selv en 4 år gammel maskin bli lynrask. Har du et bra eksternt lydkort som ikke trekker alt for mye CPU så kan det fungere godt. Dual-core er kanskje ikke så bra men det burde kunne funke det også, men det virker ikke som din er bra nok. Ville oppgradert til en stasjonær PC med quad-core eller bedre. Endret 28. november 2012 av Nator Lenke til kommentar
blinc Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Lenge siden jeg har hatt Mac nå, men har ikke dette med buffer size å gjøre? Å øke buffer size/latency fikser vanligvis dette problemet. Gå til Preferences/Audio/Devices. Endret 28. november 2012 av blinc Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Kan det være podfarm eller en av de andre plugins som gjør det. Spesielt hvis du på en eller annen måte ender opp med flere åpne instanser av hver. Bare en gjetning, men plugins er ofte synderen når det gjelder CPU bruk. Bruk Aktivitetsmonitoren (under Verktøy i programmmappa) til å se hva som bruker CPU'en. (Jeg åpnet den nå mens jeg skriver dette innlegget, og Flash bruker 40% av CPU for å vise annonsen på toppen av forumet...) Hvor mye RAM har du, og hvilken versjon av OSX? Geir Lenke til kommentar
Døggy Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Hei, Jeg lurer på noe. Jeg har kjøpt en ny iMac 27" med i7, 16GB Ram og 3T harddisk. Jeg bruker Logic 9. Jeg har en del softsynther og noen få plugins på fra IK Multimedia på maskinen. Nesten alle pluginsene jeg bruker henter jeg fra UAD2 QUAD Core boksen min. Disse belaster som kjent ikke CPU da de drives av egen kraft. Likevel opplever jeg problemer jeg tror har med CPU å gjøre. Etter at jeg har spilt inn en del spor, så får jeg plutselig problemer med tidsavstand - minst et halvt sekund etter anslag hører jeg lyden. Dette til tross for at jeg stadig fryser alle spor og gjør alt jeg kan for å ikke belaste prossessoren unødvendig. I følge eplehuset skulle dette ikke være nødvendig med en så sterk maskin. Dog visste de ikke hva jeg skulle gjøre. Vet noen hva jeg kan gjøre for å slippe dette problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå