Gå til innhold

Makro i Excel

Mr.Selaas

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med registrering av makroer i Excel.

Jeg holder på å lage et Excel ark som skal brukes til å føre en vedlikeholds logg på et verksted. Jeg har et registrerings ark med celler med rullegardin for dato, hvilke avdeling jobben er utført på, samt fritekst celle for beskrivelse av jobben som er gjort osv.

Tilslutt har jeg laget en knapp men en tilknyttet en makro som kopierer denne informasjonen over i et ark som da blir selve logg siden, historikken.

Dette fungerer fint, men lurer på om noen kan hjelpe meg med et par ting;

1. Noen som gjør at informasjonen kopieres til forskjellige ark avhengig av hvilket valg som gjøres i f.eks "avdeling"cellen.

2. Hvordan kan jeg få en melding til å poppe opp med f.eks "Logg registrert!" etter at kopieringen er ferdig.

3. Andre tips til et slikt logg skjema?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 Vrient å svare helt relevant uten å se koden din, om du skriver objektorientert eller scipter eller hva. Men noe sånt:

Select Case Sheets("Ark1").Range("B3").Value
   Case "UD"
    'noe her
   Case "Stortinget"
    'noe annet her
   Case "Slottet"
    'noe tredje her
   Case Else
End Select

2

If MsgBox("Logg fullført. Skal vi tømme feltene?", vbYesNo + vbQuestion) = vbYes Then
   Sheets("Ark1").Range("B3").Value = ""
   Sheets("Ark1").Range("D3").Value = ""
   'osv osv
End If

HTH. Beste hlsen Harald

Lenke til kommentar

1 Vrient å svare helt relevant uten å se koden din, om du skriver objektorientert eller scipter eller hva. Men noe sånt:

Select Case Sheets("Ark1").Range("B3").Value
Case "UD"
	'noe her
Case "Stortinget"
	'noe annet her
Case "Slottet"
	'noe tredje her
Case Else
End Select

2

If MsgBox("Logg fullført. Skal vi tømme feltene?", vbYesNo + vbQuestion) = vbYes Then
Sheets("Ark1").Range("B3").Value = ""
Sheets("Ark1").Range("D3").Value = ""
'osv osv
End If

HTH. Beste hlsen Harald

Takker for svar

meldingen fikk jeg til, men tror jeg må prøve ut spm.1 litt mer.

Glemte å nevne at jeg har ikke noen spess erfaring med verken excel, vb eller noe slikt :o

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei igjen.

beklager lite/mangelfull info. Skal prøve å utdype meg litt:

Jeg har på Ark1 to knapper, en for å komme til Ark2 og en til Ark 3. Disse knappene heter "Registrering"

og "historikk". Tanken med dette dokumentet er at når noen har utført en jobb (skiftet en motor, et lager osv) så skal de gå inn å registrere dette her. I Ark2(registrering) er det et skjema som kan for det meste fylles ut ved hjelp at rullegardiner, bortsett fra et som er til fritekst. Slik jeg har laget det nå, blir informasjonen i disse cellene kopiert og plassert øverst i Ark3(historikk) når man trykker på en knapp i Ark2 som heter "Registrer". Deretter sletter den det utfylte skjemaet og retunerer til Ark1(Meny).

Det jeg ønsker er at informasjonen som blir utfylt i Ark2 skal legges i f.eks Ark3 om man velger "rep. truck" og Ark4 om man velger "rep. fabrikk" i rullegardinen som heter "avdeling" i Ark2(registrerings arket)

post-78400-0-12369200-1355122228_thumb.jpg

post-78400-0-59775800-1355122237_thumb.jpg

post-78400-0-48276900-1355122250_thumb.jpg

post-78400-0-45695300-1355122257_thumb.jpg

Dette er eksempelbildet fra en logg for smøring av utstyr i fabrikken

Endret av Mr.Selaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...