Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med konsentrasjon.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, gutt 18 som går vg2. Mild depresjon i perioder og IBS. I det siste har jeg slitt mer og mer med konsentrasjonen. I timene sitter jeg ofte og leker med blyant viskelær og alt lærerne sier går rett ut igjen. I fjord hadde jeg ganske greie karakterer. I år har jeg realfag og karakterene har gått til helvette. Sliter veldig med å sette meg ned meg skolearbeid når jeg kommer hjem, og når jeg først setter meg klarer jeg ikke å konsentrere meg noe særlig. Bare sitter urolig i stolen mens det jeg leser går rett ut igjen. Forstår ikke problemet, depresjonen er mye mildere og til tider fraværende i forhold til i fjord, jeg trener og jeg sover godt, passer på kostholdet. Er også veldig motivert og digger alle fagene jeg har valgt, like vel mister jeg konsentrasjonen veldig fort. Har gått så langt at jeg vurderer å bestille Ritalin eller Aderral ulovlig på Internett.

En ting som bidrar til konsentrasjonssvikten, hvertfall på skolen er mageproblemene. Men de er det ingen ting jeg kan gjøre med. Anonym poster: a5206bb58036056854f643b7c9fa884a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde sjekket fritt testosteron. Lite av det tror jeg gir dårlig konsentrasjon. Jeg tror IBS har sammenheng med stresshormoner. Som igjen kan undertrykke testosteron. Når SSRI bedrer IBS, tror jeg det er fordi det øker motstandsdyktigheten mot stress. Mer serotonin senker utskilling av kortison og puls/ blodtrykk økning i stressede situasjoner. Ut fra det jeg har funnet ut så er det mest effektive du kan få i Norge 1. Ritalin, og 2. Dexedrine (den har ulike navn, men saken er at det må importeres fra utlandet på fritak og er mye bedre enn den saken som produseres i Norge som har annet innhold) . Tviler sterkt på at det vil bedre IBS og bruke ADHD medisiner.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Virker som du har akkurat det samme som meg, bare jeg sliter ikke med noe annet enn konsentrasjonsproblemene (dvs: ikke depresjon eller mageproblemer). Har selv vansker for å konsentrere meg til tider, men det er bare å skjerpe seg veldig så går det bra til slutt. Bare ikke forvent at du kommer til å gjøre det så bra på skriftlige prøver resten av livet ditt. Jeg gjør ikke det, men ligger likevel på B i snitt for jeg er dritflink på muntlig / innleveringer. Ville ikke anbefalt ritalin eller noen andre stoffer, men prøv å jobbe med ting når det ikke er noen andre mennesker å ta kontakt med (dvs: midt på natten når alle sover). Det er sånn jeg får gjort det jeg trenger å gjøre nå.. Har litt søvnproblemer i ettertid, men får bra karakterer så jeg er fornøyd.

Endret av Nittutt
Lenke til kommentar

Hei! Hvorfor skaffe Ritalin ulovlig, når du kan skaffe deg en utredning for ADD hos legen? Jeg er 26 år og gjorde nettopp det fordi jeg har slitt så sykt med konsentrasjonen og oppmekrsomheten uansett om ting er spennende eller ikke så går det rett ut igjen, igrunnen akkurat det du beskriver.. Klarer ikke holde fast på ting. Så tok motet til meg og skaffet en utredning og det gikk "veldig bra" i den forstand at jeg fikk påvist ADD og har fått begynt å teste ut Ritalin :)

Lykke til og bedre ta tak nå enn å vente.. Jeg angrer på at jeg ikke bare dro til legen og prøvde finne ut av det allerede på videregående eller ungdomsskolen til og med... Tror jeg karakterene haddes ett anderledes ut og jeg hadde ikke følt meg stokk dum under prøver fordi jeg ikke fikset konsentrere meg!

Lenke til kommentar

ADD/ADHD kan dempes betydelig med relativt store doser B og C-vitaminer. Flere kan slutte med medisiner hvis de tar disse tilskuddene.

Dette brukes i orthomolekylær psykriatri med gode resultater, og er verdt et forsøk.

Ritalin gjør at du speeder opp hjernen så mye at det inntreffer atrofi over tid. Hjernen krymper rett og slett. Altså pisker du i utgangspunktet celler som er slitne istedet for å optimalisere dem igjennom ernæring.

Lenke til kommentar

ADD/ADHD kan dempes betydelig med relativt store doser B og C-vitaminer. Flere kan slutte med medisiner hvis de tar disse tilskuddene.

Dette brukes i orthomolekylær psykriatri med gode resultater, og er verdt et forsøk.

Hm, dette var nytt for meg. Interessant! Har du kilder til dette? :) Alltid spennende å lære nye ting.

Lenke til kommentar

"I know, of case after case, where a kid stops getting food additives and starts taking vitamins, especially C and the B-complex, and is off Ritalin in two weeks or less. It is most effective to give vitamins in divided doses with food. Breaking a common B-complex tablet in thirds can cover all three meals. Frederick R. Klenner, M.D. recommended giving children their age in grams of Vitamin C (a gram being 1,000 milligrams). We found that half of that was enough to keep our kids well; that is 4,000 mg daily for an eight-year-old, divided over three meals and snacks."

http://www.doctoryourself.com/adhd.html

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ritalin gjør at du speeder opp hjernen så mye at det inntreffer atrofi over tid. Hjernen krymper rett og slett. Altså pisker du i utgangspunktet celler som er slitne istedet for å optimalisere dem igjennom ernæring.

Ja jeg har nettopp vært å avsluttet forsøket på Ritalin siden det ikke funka... gad meg ingenting.. Så jeg er visst av den lille prosenten som ikke får noe virkning.. Så nå skal jeg prøve en siste type medisin som tar mye lenger tid før man evt føler noe forskjell, men kan visst hende jeg er av den litt uheldige typen med tanke på medisiner :/

Så ja da får jeg proppe i meg c og b og det som er av vitaminer og andre gode råd på å fikse konsentrasjonen på egen hånd ;)

Lenke til kommentar

Ja jeg har nettopp vært å avsluttet forsøket på Ritalin siden det ikke funka... gad meg ingenting.. Så jeg er visst av den lille prosenten som ikke får noe virkning.. Så nå skal jeg prøve en siste type medisin som tar mye lenger tid før man evt føler noe forskjell, men kan visst hende jeg er av den litt uheldige typen med tanke på medisiner :/

Så ja da får jeg proppe i meg c og b og det som er av vitaminer og andre gode råd på å fikse konsentrasjonen på egen hånd ;)

Denne video'en tar opp hvordan du kan forsøke dette i praksis. Hvis du trenger oppfølging så kan du ta kontakt med noen som jobber med orthomolekylær medisin. Det som tas opp i video'en er essensen for mange, men det er mye mer til det enn det som tas opp, selv om det klinisk har effekt på 80% av dem med ADHD som får riktig dosering.

Hvis du er interessert i å lese mer om dette så kan du forsøke å finne bøker skrevet av psykiateren Abram Hoffer.

Spesielt den som heter Healing childrens attention & behaviour disorders er god på akkurat det du tar opp. Den har også 100 case-historier på hvordan behandlingen fungerer. Boken er på engelsk, så om du ikke leser det selv så kan det være lurt å alliere seg med noen som kan hjelpe deg.

For de som jobber med mental helse så er det mye å hente også, men da må man se igjennom fingrene med hans ODD-diagnose :)

Han har jo selv uttalt at han har et ego på størrelse med Texas i Food matters serien, og han bruker Niacin aktivt selv for hans sosiale/prestasjons-angst og sannsynligvis depresive trekk også.

http://www.youtube.com/watch?v=8ru6IPFPeTQ

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg gikk på Ritalin i 5 og 6 klasse (trur jeg), men jeg var motstridende til å ta tablettene og sa at de ikke hadde noen virkning. Derfor slapp jeg de tilslutt og er dessuten usikker på om jeg har/hadde ADHD i det hele tatt. Alle andre jeg kjente og kjenner som har ADHD eller ADD fikk betraktelig dårligere karakterer/resultater på prøver, men så er jeg vell ganske bestemt og sånn. Jeg nekter foreksempel å godta å være dårligere gjennomsnittet. Jeg vil uansett ikke anbefale tabletter serlig siden du ikke vet hva broblemet skylded. Etter min erfaring gir tablettene bare bivirkninger. Jeg vill heller anbefale hukommelses metoder som memo dessuten kan det hjelpe å forstå det du skal lære ;-) lykke til!

Endret av _Irene_
Lenke til kommentar

Depresjon gir iallefall større problemer med konsentrasjonen, enn det noen med ADHD har hvis de med ADHD ikke har depresjon. SIden IBS var nevnt tror jeg det er depresjon som er problemet, ikke ADHD.

Depresjon og angst følger veldig ofte med ADHD. Så jeg hadde ikke turt å utelukke det.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg sier det er fordi TS praktisk talt var meg for et halvt år siden.

IBS kan ikke gi ADHD. ADHD kan gi IBS.

ADHD kan gi depresjon. Alle kan få det, men de med ADHD er spesielt utsatt. Det er en grunn til at det er en haug med spørreskjemaer om angst og depresjon når man er til utredning.

Jeg har ALLTID hatt problemer med magen. Ingen har noen gang funnet ut av hva det har vært. Jeg har ikke vært syk, jeg har kun hatt ADHD. Når jeg fikk piller og uroen inni meg stoppet opp, ble magen glad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...