wiggacard Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hei! Først mine specs: Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB (639492)* Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19 (494479) Cooler Master GX 750W PSU (593204) Intel® Core i7-2600K Processor (619272) MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155 (626996) Gigabyte GeForce GTX 580 3072MB PhysX (647181) Western Digital Caviar® Black 750GB (632655) * Varenummer på komplett sine hjemmesider Jeg har et problem når jeg spiller spill som krever en del av PCen (Black Ops 2, The Secret World etc etc), det som skjer oftest er at PCen henger seg, lyd looper, og jeg får ikke trykket på f.eks ctrl+alt+del for å komme ut i Windows. Alt henger. Jeg må da "hardboote" PCen. Andre ganger detter jeg ut i windows, og får beskjed om at skjermdriveren har kræsjet, men gjenopprettet seg, så kan jeg gå inn i spillet igjen. PCen henger ikke når jeg spiller CS:S, CS:GO, GW2, LoL eller BF3 (merkelig nok om sistnevnte). Min mistanke er at når skjermkortet mitt er i full load, og jobber mye, så klarer ikke PSU'en og guffe ut nok juice til skjermkortet, og PCen henger. Er det noe snev av fornuft i min påstand? I ettertid har jeg også montert en SSD-disk og en backup-disk på 1000gb, og disse trekker jo også strøm. Har prøvd å nappe ut strømmen til SSD-disken uten hell. Skal også prøve å dra ut strømmen til den andre backup-harddisken min (for jeg mener å huske at jeg ikke hadde noen problemer med dette før jeg satte inn de ekstra harddiskene..). På komplett sine sider står det at anbefalt strømforsyning til kortet er 600W, så er jeg er litt usikker på teorien min. Dog er kortet veldig stort, og jeg har jo en del andre enheter som PSU'en skal drive. Formatert en del ganger da jeg trodde det var en windows-feil, og lagt inn flere forskjellige nVidia-drivere (også nyeste beta-driver som kom rundt 20-november). Tips mottas med glede! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) En lyn sjekk av den PSU sier at den skal gi ut 60A (720W) på 12V hvor du har skjermkortet koblet og det bør være nok. Med mindre de diskene dine krever MYE juice. Dog har den PSU'en kun en 12V rail så vidt jeg kan se. Men den burde da fikse den riggen din uten store problemer, dog kan jeg ta feil. Last ned HW Monitor som vil gi deg et hint om hvor mye watt PC'en din drar når du spiller. Install programmet og la det kjøre i bakgrunnen mens du spiller en liten stund og sjekk så HW monitor, den vil vise maks og min av spenning og forbruk. Det kan også være skjermkort som roter det til, eller spill, RAM etc. Btw. jeg bruker en Antec 1000W som har 4 x 12V railer. Oppsett har jeg i signaturen min. Endret 27. november 2012 av Chavalito Lenke til kommentar
wiggacard Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 Takk for svar, skal installere HW Monitor når jeg kommer hjem fra jobb Blir det lagret en slags logg når programmet er oppe, eller må jeg ALT-TAB'e ut i windows og sjekke mens jeg spiller? Jeg forstår at det kan være så mangt som skaper problemene, så er vel bare å feilsøke.. Lenke til kommentar
wwws78 Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Godt mulig du har et varmeproblem. GTX 580 er kjent for å avgi mye varme. Ser ut som kortet du har resirkulerer luften i kabinettet. Ta av sidepanelet på PC'n og sett en bordvifte inntill, kanskje åpne et vindu i tillegg å se om det blir stabilt da. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Det er SOC versjon du har ikke sant? Det kortet blir ikke mye varmt, knapt 70 grader eller like over 70 med full load i de fire testene jeg sjekket om det kortet. Så tviler på varme er noe problem. Dog kan dette sjekkes lett med enten HW Monitor eller MSI Afterburner. Lenke til kommentar
wiggacard Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Det er SOC versjon du har ikke sant? Det kortet blir ikke mye varmt, knapt 70 grader eller like over 70 med full load i de fire testene jeg sjekket om det kortet. Så tviler på varme er noe problem. Dog kan dette sjekkes lett med enten HW Monitor eller MSI Afterburner. Stemmer det. Har 3 store vifter som kjøler bra (for ordens skyld har jeg også fjernet litt støv fra de, så de fungerer optimalt). Laster ned HW Monitor nå Kommer tilbake med resultater Under ser du/dere resultatene etter ca 20 min med COD:BO2 spilling: (ekstern link (bildedump)) Endret 27. november 2012 av wiggacard Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Temperatur på både CPU og GPU ser helt fine ut de, så varme er ikke noe problem der, hvis målingene er korrekte. Min i7 3820 blir ikke så varm, men så er den kjølt med en Corsair H80 (vannkjøling) da. Det som er helt på jordet er to av spenningene, 3,3V og 12V. 12V må være helt gal fordi jeg tviler på at PC'en vil ha startet med en så lav spenning på 12V rail som 8,1V. 3,3V er også altfor lav, burde selvsagt ligge på ca 3,3V. Dessverre er mange av disse programmene ikke å stolee helt på når det gjelder spenning, ikke en gang HW Monitor måler riktig. Du bør sjekke hva BIOS sier om spenningene, de målingene bør være mer korrekte. du skal finne dette under Setting>Advanced>H/W Monitor i BIOS. Lenke til kommentar
wiggacard Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Fikk du noe ut av hva jeg brukte av strøm da? Skjønte ikke helt hvor jeg skulle lese hva den brukte av strøm, er det Powers? I så fall, er 62W, det samme som 620W? Skal sjekke BIOS ang spenning Endret 27. november 2012 av wiggacard Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Dessverre så viser ikke HW Monitor maks forbruk, det gjør det heller ikke for min PC, dette avhenger av PSU og hovedkort. Med mitt forrige hovedkort, Asus P6X58D, ble maks forbruk vist, men ikke med Rampage IV Formula HK som jeg har nå. Antar det kommer en på senoser etc. Det har egentlig ikke så mye å si, den PSU'en din er mer enn kraftig nok for din PC, selv med tre hard disker skulle det ikke være noe problem. Du kan sjekke hvor stor PSU du trenger med en PSU kalkulator, den gir ikke 100% riktig svar, men er ganske nær. For min rigg, viser den anbefalt PSU 830W, har som nevnt en Antec 1000W. Da jeg kunne sjekke maks forbruk med HW Monitor, tror jeg den viste maks 735W totalt når jeg spilte Crysis 2. Og jeg har 4 hard disker, en SSD, Blu-Ray, DVD spiller og 2 x GTX 580 skjermkort. Endret 27. november 2012 av Chavalito Lenke til kommentar
wiggacard Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Her ser du i alle fall volt-greiene fra Bios bilde 1 bilde 2 Da skal jeg sjekke ut linken du ga også, takk takk Sjekket PSU-kalkulatoren, den foreslo en PSU på 527W, da tok jeg med alle HDD. Virket litt lavt kanskje, men da bør jo i alle fall min på 750W holde, hehe Endret 27. november 2012 av wiggacard Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Ja, nesten som jeg regnet med, den riggen din burde ikke dra mye mer enn 500W på maks, helst mindre. Men jeg har glemt en ting, hvilken BIOS versjon har hovedkortet? Versjon 1.19 sier nemlig - Improved VGA card compatibility. Mulig BIOS skaper problemer hvis det er en gammel BIOS. Jeg spør fordi det MSI hovedkortet ikke er siste skrik på markedet, tror jeg da. Komplett har det nemlig ikke lenger. Lenke til kommentar
wiggacard Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Jeg skal sjekke bios-versjon når jeg kommer hjem. Underbevisstheten min sier en dato i 2011, så tror den er fra rundt der. Kanskje det også vil hjelpe Prøvde forresten å ta ut den andre backup-disken jeg hadde lagt inn i ettertid, og da kunne jeg spille uten at PCen hang. Kan det være noe feil på den som gjør at hele PCen henger? Den hang faktisk 2x rett etter hverandre, så nappet jeg den ut, og kunne spille i 2t uten problemer. Merkelig sammentreff i alle fall! Spillet er ikke lagt inn på den.. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Sorry, tok feil. Siste BIOS er 4.2 fra juli 2012. 1.19 som jeg nevnte er fra mars 2012. Jeg tror du kan prøve med 1.19 først for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
wiggacard Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 Etter jeg har byttet den ene harddisken, så kan jeg spille helt uten problemer. Virker som om det var den som forårsaket problemene, merkelig nok...! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Kanskje ikke så rart hvis Windows prøver forgjeves å laste kontroller for den og HDD ikke funker. Men som jeg sier mange ganger, man blir aldri for gammel til å lære noe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå