Emaxine Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg opplever at fonten jeg legger ut på websiden blir mye mindre en samme størrelse i world. Hva kan dette komme av? Vedlagt vises fonten arial str 16px på webside og i world. Ganske stor forskjell. (begge har zoom på 100%) Kan jo slenge på den avanserte koden...: <p>Denne teksten er 16px og er så liten!!</p> p{ margin: 0px; padding: 0px; color: #454643; font-size: 16px; font-family: arial; } Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg opplever at fonten jeg legger ut på websiden blir mye mindre en samme størrelse i world. Husk at fontstørrelser i et Wor(l)d-dokument og i en nettleser blir vanskelig å sammenligne, fordi fontstørrelsen i Wor(l)d representerer en konstant størrelse på et fysisk medium av kjent størrelse (papir), mens en font på en webside som vises på en skjerm, representerer en variabel størrelse, som er avhengig av to faktorer, nemlig skjermoppløsning, og skjermstørrelse. Måleenhetene spiller selvsagt også inn, da man f.eks. ikke opererer med piksler på utskrifter. Lenke til kommentar
Emaxine Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Husk at fontstørrelser i et Wor(l)d-dokument og i en nettleser blir vanskelig å sammenligne, fordi fontstørrelsen i Wor(l)d representerer en konstant størrelse på et fysisk medium av kjent størrelse (papir), mens en font på en webside som vises på en skjerm, representerer en variabel størrelse, som er avhengig av to faktorer, nemlig skjermoppløsning, og skjermstørrelse. Måleenhetene spiller selvsagt også inn, da man f.eks. ikke opererer med piksler på utskrifter. Haha, jeg har faktisk greid å skrive World, ikke bare èn gang, men to!! Ah, jeg ser den. Men jeg syns 16px ble så ekstrem liten skrift på websiden. Trodde 16px skulle være større en dette. Der tar jeg tydligvis feil. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Husk også at fontstørrelsen i Word er oppgitt i punker, som ikke er det samme som pixler (px). At punkter i word er en relativ størrelse kan du enkelt se ved å forandre fonten, da kan også størrelsenved en gitt punktstørrelse endre seg relativt mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå