Gå til innhold

Størrelse på font, web vs world

Anbefalte innlegg

Jeg opplever at fonten jeg legger ut på websiden blir mye mindre en samme størrelse i world. Hva kan dette komme av?

Vedlagt vises fonten arial str 16px på webside og i world. Ganske stor forskjell. (begge har zoom på 100%)

Kan jo slenge på den avanserte koden...:

<p>Denne teksten er 16px og er så liten!!</p>

p{
margin: 0px;
padding: 0px;
color: #454643;
font-size: 16px;
font-family: arial;
}

post-19494-0-33264400-1354025790_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplever at fonten jeg legger ut på websiden blir mye mindre en samme størrelse i world.

Husk at fontstørrelser i et Wor(l)d-dokument og i en nettleser blir vanskelig å sammenligne, fordi fontstørrelsen i Wor(l)d representerer en konstant størrelse på et fysisk medium av kjent størrelse (papir), mens en font på en webside som vises på en skjerm, representerer en variabel størrelse, som er avhengig av to faktorer, nemlig skjermoppløsning, og skjermstørrelse.

Måleenhetene spiller selvsagt også inn, da man f.eks. ikke opererer med piksler på utskrifter.

Lenke til kommentar

Husk at fontstørrelser i et Wor(l)d-dokument og i en nettleser blir vanskelig å sammenligne, fordi fontstørrelsen i Wor(l)d representerer en konstant størrelse på et fysisk medium av kjent størrelse (papir), mens en font på en webside som vises på en skjerm, representerer en variabel størrelse, som er avhengig av to faktorer, nemlig skjermoppløsning, og skjermstørrelse.

Måleenhetene spiller selvsagt også inn, da man f.eks. ikke opererer med piksler på utskrifter.

Haha, jeg har faktisk greid å skrive World, ikke bare èn gang, men to!! :thumbup:

Ah, jeg ser den. Men jeg syns 16px ble så ekstrem liten skrift på websiden. Trodde 16px skulle være større en dette. Der tar jeg tydligvis feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...