Gå til innhold

Nvidia deler ut dask til konkurrentene

Anbefalte innlegg

Alle vet heldigvis nok om hvilken troll du er, så gidder ikke bry seg med oppgulpet ditt. Vitner bare om inkompetanse.

Det er jo du som er idioten her, som ikke klarer å se at AMD sine kort leverer med bang for the buck nå. 7970 er uslåelig der etter siste drivere og priskutt.

jepp alt du sier vitner masse om din viten og hvor flink du er. keep it up. og jeg er også et troll fordi AMD kortene kostet flere hundre kroner mer enn tilsvarende nvidia kort denne generasjonen ved lansering. de skrudde ned fordi nvidiakortene kostet mindre og var ved starten av året bedre. og driverene til nvida har hatt få problemer, mens halve året har vært trøbbel for AMD kort. det kaller jeg ustabilt. så hvis du gidder å slutte med personangrep fordi du ikke kan formulere et svar gjør det fra nå av eller ligg unna.

Jeg har AMD på både deskop, og laptop og har aldri hatt en driver som ikke virket, eller som har "falt ut"...

godt mulig du ikke har hatt trøbbel men jeg har hatt såpass med trøbbel med mitt 7770 kort at jeg har levert det tilbake. drivere som detter ut er ikke noe jeg gidder i lengden. og AMD har hatt masse drivertull, er heller ikke imponert over at det er først etter denne driveren at AMD kort er brukbare i BF3.

men jeg skal si meg enig i at det er gode kort og håper AMD klarer seg selvom de sliter for en situasjon der Nvidia har monopol er dumt for alle.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD kortene kostet flere hundre kroner mer enn tilsvarende nvidia kort denne generasjonen ved lansering. de skrudde ned fordi nvidiakortene kostet mindre og var ved starten av året bedre.

AMD var ute med kortene sine flere måneder før Nvidia. Mener du virkelig de skulle priset seg lavere enn de gjorde da de ikke hadde reel konkurranse før måneder etter?

og driverene til nvida har hatt få problemer, mens halve året har vært trøbbel for AMD kort.

Ikke at min egen, høyst begrensede erfaring er av noen som helst verdi i denne sammenhengen, men har siden januar av ikke hatt et eneste problem med driverne til mitt 7970, og jeg har prøvd 95% av de som har kommet.

Registrerer også at "få problemer" må være en høyst subjektiv verdi, da diverse nettfora rundt omkring har side opp og side ned med poster angående Nvidia-relaterte problemer, da aller helst i forbindelse med drivere.

godt mulig du ikke har hatt trøbbel men jeg har hatt såpass med trøbbel med mitt 7770 kort at jeg har levert det tilbake. drivere som detter ut er ikke noe jeg gidder i lengden. og AMD har hatt masse drivertull, er heller ikke imponert over at det er først etter denne driveren at AMD kort er brukbare i BF3.

Vet ikke helt hva du mener med at driveren "detter ut", men er du 100% sikker på at dette er kortet eller driveren sin feil? Å hevde at AMD har hatt masse drivertull er også en rimelig verdiløs påstand i seg selv.

BF3 er forøvrig et kapittel for seg, og var fra starten av ekstremt Nvidia-vennlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Og hvem snakker om varme, vi snakker om effekt, det er sant at det har litt å si hvor stor brikken er, men det er jo i ugangspunktet kjølerens jobb å spre effekten utover større volum, ikke brikkens.

AtW

Dette blir litt pirking, men jo større areal varmen blir produsert over, jo lavere energitetthet har man på selve brikken når TDP er den samme. Forutsatt samme termisk treghet i varmespreder og kjøleribbe vil det kunne ha noe å si for varmen på kjernen i forhold til kjøling. Med en større kjerne med samme TDP vil man kunne ha en lavere temperaturdelta mellom kjøleribbe og kjerne, og derfor benytte en høyere temperaturdelta mellom kjøleribbe og luft for å oppnå samme kjernetemperatur, som gir lavere behov for luftflyt.

Uansett, det som skiller mest når det kommer til støy for 680 vs 7970 er valget av kjøler, stock vs produsent, og hvilken av dem.

De forrige generasjonene (siden HD4000) har jeg foretrukket AMD, mens for 6xx vs 7xxx har jeg en liten knapp på nVidia. Det er så nære at om jeg skulle kjøpt hadde det kommet an på pris på den modellen med best åpen lufkjøler når jeg skulle bestille. Planen min er å oppgradere til 7xx / 8xxx avhengig av hvordan ytelsen ser ut når de kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes heller tall fra Steam er interresante, der kan man se hva som er vanlig med en veldig stor sample size, og alle er gamere i større eller mindre grad.

Heller ikke det er representativt for hele markedet, men bare gamere som bruker Steam.

Helt klart at Steam ikke gir et bilde av hva hele markedet bruker, men det er fortsatt interessant og det er et veldig godt statistisk grunnlag med over 6 millioner brukere.

Personlig lurer jeg på hvordan andelen ser ut om man kun regner kort som brukes til GPGPU, eller om de er tatt med i denne oversikten og hvor stor andel dem utgjør eventuelt utgjør.

Lenke til kommentar

bla bla bla

Men du spyr jo ut eder og galle, som en oppmerksomhets syk unge, som fikk for lite trøst som barn. Men etterlyser du kilder kan du få, her ser du at selv 7950 som koster langt mindre kommer tett på 670. 7970 parkerer 670 totalt, og plasserer seg over 680. Og dette i ett spill som er pro Nvidia.

bf3_2560_1600.gif

Lenke til kommentar

Men du spyr jo ut eder og galle, som en oppmerksomhets syk unge, som fikk for lite trøst som barn. Men etterlyser du kilder kan du få, her ser du at selv 7950 som koster langt mindre kommer tett på 670. 7970 parkerer 670 totalt, og plasserer seg over 680. Og dette i ett spill som er pro Nvidia.

[url=

må le litt. åssen kan du mene at 7970 parkerer 670 ? 3 fps ? og dette er kun et spill. haha er sunt å le sier dem :)

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

må le litt. åssen kan du mene at 7970 parkerer 670 ? 3 fps ? og dette er kun et spill. haha er sunt å le sier dem :)

Forøvrig er det 4 fps, samme forskjellen som det er mellom 7950 som koster 2000kr, og 670.

Ja, vi holder oss i form med å le av deg og cannibalguppy :)

Edit: Kan legge med ett spill til, siden du etterlyste ett i tillegg til BF3 som favoriserer Nvidia.

Her plasserer 7950 seg over 680 i tillegg.

metro_2033_1920_1200.gif

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Her har du en rimelig oppdatert test som bruker nyeste drivere for både AMD og Nvidia: http://www.techspot....ards/page2.html

Breaking down performance figures at 1920x1200, the GeForce GTX 680 was just ~1% faster than the Radeon HD 7970, while it trailed the 7970 GHz Edition by a 7% margin. This doesn’t change at 2560x1600, where the GeForce GTX 680 is 2% slower than the Radeon HD 7970 and 11% slower than the 7970 GHz Edition, making the 7970 the obvious choice.

Dette var ikke et spill.

Så har vi de store nyere spillene som har lansert i det siste, noe jeg ser er at mange av de tyngre spillene er med i AMDs "Gaming Evolved"-program:

Sleeping Dogs

Medal of Honor: Warfighter

Hitman Absolution

Far Cry 3

Alle disse spillene kjører bedre på AMD-maskinvare, spesielt Hitman Absolution (som er det tyngste på lista.)

Dette er forøvrig lista jeg vet om som er under Nvidias "The Way It's Meant To Be Played"-program:

Assassin's Creed 3

Call of Duty: Black Ops 2

Borderlands 2

Av disse er det kun Assassin's Creed 3 som har fått noen faktisk synlig fordel av TWIMTBP i form av tesselation og mer avanserte shadere, og det er kun Assassin's Creed 3 som faktisk er tungt å kjøre.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD var ute med kortene sine flere måneder før Nvidia. Mener du virkelig de skulle priset seg lavere enn de gjorde da de ikke hadde reel konkurranse før måneder etter?

Ikke at min egen, høyst begrensede erfaring er av noen som helst verdi i denne sammenhengen, men har siden januar av ikke hatt et eneste problem med driverne til mitt 7970, og jeg har prøvd 95% av de som har kommet.

Registrerer også at "få problemer" må være en høyst subjektiv verdi, da diverse nettfora rundt omkring har side opp og side ned med poster angående Nvidia-relaterte problemer, da aller helst i forbindelse med drivere.

Vet ikke helt hva du mener med at driveren "detter ut", men er du 100% sikker på at dette er kortet eller driveren sin feil? Å hevde at AMD har hatt masse drivertull er også en rimelig verdiløs påstand i seg selv.

BF3 er forøvrig et kapittel for seg, og var fra starten av ekstremt Nvidia-vennlig.

du referer til at mange nettforum har hatt side opp og side ned med nvidia drivertrøbbel men i samme gate ikke får med deg at "amd users, go fix your drivers" var en så vanlig kommentar at det tilogmed var brukt på 9gag. AMD har hatt massive driverproblemer denne generasjonen.

jeg sier driveren "detter ut" fordi den sluttet å funke uten noen grunn. godt mulig dette var kortet men når jeg har hatt lignende problemer med nvidia kort har det blitt fikset ved å bruke en eldre eller betadriver. for meg er AMD for ustabilt og støyete. og alle tester viser at AMD kort er varmere og har dårligere kjøleløsning(tenker ikke på tredjeparts fordi jeg som regel kjøper kort ved launch som de fleste andre gjør og får da referansekjøler).

Lenke til kommentar

Forøvrig er det 4 fps, samme forskjellen som det er mellom 7950 som koster 2000kr, og 670.

Ja, vi holder oss i form med å le av deg og cannibalguppy :)

Edit: Kan legge med ett spill til, siden du etterlyste ett i tillegg til BF3 som favoriserer Nvidia.

Her plasserer 7950 seg over 680 i tillegg.

a>

ja du kan godt få lov å le av meg om du vil :D i dont care. men at metro "favoriserer" nvidia? amd kort har altid vært hakket foran nvidia der, det kan jeg godt innrømme.

Lenke til kommentar

ja du kan godt få lov å le av meg om du vil :D i dont care. men at metro "favoriserer" nvidia? amd kort har altid vært hakket foran nvidia der, det kan jeg godt innrømme.

Metro 2033 er en del av TWIMTBP-programmet, og kjørte originalt bedre på Nvidia-kort enn AMD-kort. På samme måte var originalt Dragon Age 2 et AMD-favoriserende spill, men kjører i dag bedre på Nvidia-kort.

Forskjellen her er at Metro 2033 er et langt bedre spill enn Dragon Age 2, og at Metro 2033 også krever langt mer enn Dragon Age 2.

Lenke til kommentar

Markedsandel statistikken her er noe skjev. Jeg regner med at de teller hver eneste integrerte GPU selv om de ikke brukes pga dedikert GPU i systemet. Det er greit nok å se på det fra et økonomisk perspektiv, siden produsentene tar seg betalt for integrerte GPUer, men som indikasjon på bruk er det en skjev statistikk.Jeg synes heller tall fra Steam er interresante, der kan man se hva som er vanlig med en veldig stor sample size, og alle er gamere i større eller mindre grad.

For Nvidia var det spesielt gutta og jentene bak grafikkløsningene for stasjonære som kunne sprette champagnebrusen. Her var økningen på hele 28,3 prosent. I samme klasse sank AMD og Intel med henholdsvis to og syv prosent.
Lenke til kommentar

Uten å ha noe interesse i denne diskusjonen, så kom jeg over 670 vs 7970-diskusjonen her.

Stakk inn på 2 websider som hadde hver sine benchmarker:

La sammen summene fra 4 forskjellige tilfeldige spill i ved oppløsning tilsvarende HD (1920*1280).

Dette gjorde jeg for begge grefikkortene. Resultatet var ca en ytelsesøkning på ca 7% i 7970s fordel (regnet litt groft). Men konklusjonen var at 670, og 7970 har samme verdi, altså samme bang for the buck, pr prisene jeg fant på prisguide.no.

Billigeste 7970 koster kr. 2722,-

Billigeste 670 koster kr 2595,-

Da tar vi det billigeste kortet, og legger til 7% i prisen:

2595*1,07=2776,-

Det vil si at koretet som har 7% ytelsesøkning (7970) er tilsvarande bang for the buck.

Det jeg IKKE tok i betraktning var hvorvidt en av testene hadde den nyere versjone av 7970 (GHz-edition), og hvor vidt de hadde de siste driverne. Jeg bare la sammen tallene. Dette kan de som er mer entusistiske sjekke, samt regne ut selv.

Skal en se på GHz-versjonen, så koster den sikkert også mer, da den også er felere hakk bedre pr. benchamrks, ser jeg. Så grovt ut til å ha en ytelsesøkning rundt 8-12% over 670, har dog ikke regnet på det, bare lagt sammen noen tall i hode. For alt jeg vet kan prisene også ha økt med ~12%. Noe som fremdeles tilsvarer samme bang/buck.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Uten å ha noe interesse i denne diskusjonen, så kom jeg over 670 vs 7970-diskusjonen her.

Stakk inn på 2 websider som hadde hver sine benchmarker:

La sammen summene fra 4 forskjellige tilfeldige spill i ved oppløsning tilsvarende HD (1920*1280).

Dette gjorde jeg for begge grefikkortene. Resultatet var ca en ytelsesøkning på ca 7% i 7970s fordel (regnet litt groft). Men konklusjonen var at 670, og 7970 har samme verdi, altså samme bang for the buck, pr prisene jeg fant på prisguide.no.

Billigeste 7970 koster kr. 2722,-

Billigeste 670 koster kr 2595,-

Da tar vi det billigeste kortet, og legger til 7% i prisen:

2595*1,07=2776,-

Det vil si at koretet som har 7% ytelsesøkning (7970) er tilsvarande bang for the buck.

Det jeg IKKE tok i betraktning var hvorvidt en av testene hadde den nyere versjone av 7970 (GHz-edition), og hvor vidt de hadde de siste driverne. Jeg bare la sammen tallene. Dette kan de som er mer entusistiske sjekke, samt regne ut selv.

Skal en se på GHz-versjonen, så koster den sikkert også mer, da den også er felere hakk bedre pr. benchamrks, ser jeg. Så grovt ut til å ha en ytelsesøkning rundt 8-12% over 670, har dog ikke regnet på det, bare lagt sammen noen tall i hode. For alt jeg vet kan prisene også ha økt med ~12%. Noe som fremdeles tilsvarer samme bang/buck.

Sålenge det ikke er brukt siste versjon av driverne er den "undersøkelsen" din ikke værdt kaloriene du brukte på å skrive engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sålenge det ikke er brukt siste versjon av driverne er den "undersøkelsen" din ikke værdt kaloriene du brukte på å skrive engang.

Vær ikke for sikker, det er sunt å trekke seg unna de faste rutinene. De som er mer entusistiske kan selv bruke lignende metode for å faktisk få ordentlige tall på hva som er best eller mest bang/buck, forran for å diskutere på hva de "synes", eller komme med personlige meninger om hva som er best.

Jeg har ikke tatt strømforbruk med i utregningen, men en hver klarer å legge inn en slik variabel.

Min post var mer et eksempel, dette understreket jeg med følgende setning:

"Dette kan de som er mer entusistiske sjekke, samt regne ut selv." :-)

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...