Gå til innhold

Dykkekurs til helgen, hjelp til påkledning under tørrdrakt?

Diskutant

Anbefalte innlegg

Hei!

Neste helg (7.-9. nov) skal jeg på dykkerkurs med noen venner på Nemo i Bergen. Til sjødykket har jeg lyst å være mest mulig forberedt på temperaturen, men jeg har aldri vært i så kaldt vann før.

Vi bruker tørrdrakt, men jeg antar de ikke er fullstendig 100% tørre?

Til dere som har brukt tørrdrakt i kaldt vann før/ dykket med tørrdrakt - har dere noen tips til påkledning til sjødykket?

Ser for meg att det er ullullull som gjelder? Eller blir det for kaldt med bare ullundertøy og ullgenser?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tørrdrakt, så lenge den sitter skikkelig, er helt tørr. Du kan derimot bli våt av svette.

Man må bare passe på at mansjettene sitter passe stramt sånn at det ikke kommer noe vann der, dette kan være noe ubehagelig i starten da det kan stramme en del rundt halsen.

Du blir våt på hendene og hodet, men regner med at dere bruker både hansker og hette, så det er ikke så kaldt.

Ellers bruker jeg gjerne 2 lag med tynn ull og ett tykkere ull-sett over der igjen, samt tykke ull-sokker.

Det er greit å ikke ha for tykt, for da kan det bli vanskelig å bevege seg, jeg har vel ca 1cm med ull.

Dette har jeg brukt i 6 grader uten å fryse. Hadde på litt mer når det var 3 grader, men tror det var unødvendig...

Det høres ut som om det er kaldere enn det er :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Tenkte ikke på draktene, men på ulla, jeg har ca 1cm med ull på meg når det er kaldt :)

Ellers holder nok termosvannet litt på varmen, personlig ville jeg ikke tatt meg bryderiet. Det blir som sakt ikke kaldt.

Bare ullstilongs på bena tror jeg kan bli litt kaldt, alt etter hvor tykk den er.

Lenke til kommentar

Ok. Ullsokker, er det forskjell på hvor bange prosent ull de er? forskjell på stramme faste og slappe løse?

nå høres jeg ut som et lite barn som skal på sin første fjelltur, meb temp. i sjøen og under aktivt dykk er umulig å beregne for meg når jeg aldri har vært borti det før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...