Kritun Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hei, Har ikke mye peiling på bil, så unnskyld hvis det er noe som ikke er helt etter boka. Men, jeg har en Toyota Avensis D4D 116hk, diesel, 2003 modell, stasjonsvogn. Manuell girkasse. Problemet mitt er at jeg mister trekkraft, skal prøve og forklare et scenario her: Det var bare for noen dager siden, jeg kjørte på motorveien i femte gir og holdt rundt 90 km/t. Jeg skulle ta forbi en og dermed tråkket jeg på gassen for og legge meg ut i venstre felt og ta forbi. Da skal normalt bilen akselerere, og siden det er turbo i bilen og høyt og fint dreiemoment, så girer jeg ikke ned på en slik type forbikjøring hvis noen lurte. Det som skjer når jeg trykker inn gassen, er ingenting. Bilen holder 90 km/t men vil ikke akselerere eller på en annen måte; motoren vil ikke gi meg noe mer kraft. Jeg kan derimot ta inn clutchen og ruse motoren, så den har ikke låst seg slik. Jeg kjørte slik (med gassen i bånn, i femte gir, uten at noe skjedde) i 15-30 sekund for og se hvor lenge det holdt på. Etter det girte jeg ned til 4 gir. Da tok det 3 sekunde på omdreininger rundt 2300 før bilen "kom seg" igjen og akselererte skikkelig og dro slik den skal. Dette kan skje i alle gir og jeg føler ikke det er noe bestemmt jeg gjør for at det skal skje. Det jeg har merket og føler er at det skjer bare når motoren er varm, dvs at den er mellom cold og hot, der den er under normal kjøring etter en ca 10 min. Og jeg føler det skjer når det har gått en ca 15 min fra jeg starter til det skjer (uansett om motoren er kald eller varm fra før). Har snakket med en rekke verksted, men ingen vet helt hva det er. Er det noen som har peiling eller har hatt liknende problem? Takker mye for svar! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Jeg har egentlig ikke peiling, men det kan virke som om det er noe gale med turboen. Ingen ulyder? Endret 27. november 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Kritun Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 Ja, det har jeg og tenkt. Men det er ingen ulyder nei, ikke som jeg hører! Det er 2 verksteder som har sjekket hjernen på bilen og de finner ingen feil. Det jeg har merket er følgende: Når jeg kjører ned en bakke og bilen fungerer normalt, kan jeg ta inn gassen så vidt, og da hører jeg at turboen slår inn (hører lyden). Derimot hører jeg ikke tegn til turboen NÅR problemet er til stede. Men nå sitter jo jeg inne i bilen også, så hva jeg hører eller ikke hører blir veldig urelevant når det er 100 andre bilder rundt meg som kjører. Men bilen fungerer jo helt fint og har fin akselerasjon ellers... 99% av kjøre tiden liksom. Men nå i det siste skjer det minst 1 gang ila kjøreturen. Lenke til kommentar
Avensis2005 Skrevet 7. januar 2013 Del Skrevet 7. januar 2013 Hei. Har samme bil som deg. Bare 2005 modell og har samme problem. Hatt det i ca ett år nå. Problemet er irriterende med ikke stort nok til at jeg gidder å bruke mye penger på det. Håper du skriver inn hvis du finner ut hva som er feilen. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 (endret) Jeg vet at EGR-ventilen kan skape dette problemt på disse bilene. Det går da an å prøve å ta den ut å rengjøre den, men som regel er det nødvendig å bytte den. Endret 8. januar 2013 av LiamH Lenke til kommentar
Indian Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Har bilen EL gass eller er det overføring via wire? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Disse har nok ikke wire. De er styrt av giver på gass-pedalen. Lenke til kommentar
snoffen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Hei, Har ikke mye peiling på bil, så unnskyld hvis det er noe som ikke er helt etter boka. Men, jeg har en Toyota Avensis D4D 116hk, diesel, 2003 modell, stasjonsvogn. Manuell girkasse. Problemet mitt er at jeg mister trekkraft, skal prøve og forklare et scenario her: Det var bare for noen dager siden, jeg kjørte på motorveien i femte gir og holdt rundt 90 km/t. Jeg skulle ta forbi en og dermed tråkket jeg på gassen for og legge meg ut i venstre felt og ta forbi. Da skal normalt bilen akselerere, og siden det er turbo i bilen og høyt og fint dreiemoment, så girer jeg ikke ned på en slik type forbikjøring hvis noen lurte. Det som skjer når jeg trykker inn gassen, er ingenting. Bilen holder 90 km/t men vil ikke akselerere eller på en annen måte; motoren vil ikke gi meg noe mer kraft. Jeg kan derimot ta inn clutchen og ruse motoren, så den har ikke låst seg slik. Jeg kjørte slik (med gassen i bånn, i femte gir, uten at noe skjedde) i 15-30 sekund for og se hvor lenge det holdt på. Etter det girte jeg ned til 4 gir. Da tok det 3 sekunde på omdreininger rundt 2300 før bilen "kom seg" igjen og akselererte skikkelig og dro slik den skal. Dette kan skje i alle gir og jeg føler ikke det er noe bestemmt jeg gjør for at det skal skje. Det jeg har merket og føler er at det skjer bare når motoren er varm, dvs at den er mellom cold og hot, der den er under normal kjøring etter en ca 10 min. Og jeg føler det skjer når det har gått en ca 15 min fra jeg starter til det skjer (uansett om motoren er kald eller varm fra før). Har snakket med en rekke verksted, men ingen vet helt hva det er. Er det noen som har peiling eller har hatt liknende problem? Takker mye for svar! Hei, Har ikke mye peiling på bil, så unnskyld hvis det er noe som ikke er helt etter boka. Men, jeg har en Toyota Avensis D4D 116hk, diesel, 2003 modell, stasjonsvogn. Manuell girkasse. Problemet mitt er at jeg mister trekkraft, skal prøve og forklare et scenario her: Det var bare for noen dager siden, jeg kjørte på motorveien i femte gir og holdt rundt 90 km/t. Jeg skulle ta forbi en og dermed tråkket jeg på gassen for og legge meg ut i venstre felt og ta forbi. Da skal normalt bilen akselerere, og siden det er turbo i bilen og høyt og fint dreiemoment, så girer jeg ikke ned på en slik type forbikjøring hvis noen lurte. Det som skjer når jeg trykker inn gassen, er ingenting. Bilen holder 90 km/t men vil ikke akselerere eller på en annen måte; motoren vil ikke gi meg noe mer kraft. Jeg kan derimot ta inn clutchen og ruse motoren, så den har ikke låst seg slik. Jeg kjørte slik (med gassen i bånn, i femte gir, uten at noe skjedde) i 15-30 sekund for og se hvor lenge det holdt på. Etter det girte jeg ned til 4 gir. Da tok det 3 sekunde på omdreininger rundt 2300 før bilen "kom seg" igjen og akselererte skikkelig og dro slik den skal. Dette kan skje i alle gir og jeg føler ikke det er noe bestemmt jeg gjør for at det skal skje. Det jeg har merket og føler er at det skjer bare når motoren er varm, dvs at den er mellom cold og hot, der den er under normal kjøring etter en ca 10 min. Og jeg føler det skjer når det har gått en ca 15 min fra jeg starter til det skjer (uansett om motoren er kald eller varm fra før). Har snakket med en rekke verksted, men ingen vet helt hva det er. Er det noen som har peiling eller har hatt liknende problem? Takker mye for svar! Lenke til kommentar
snoffen Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Tyrael, Jeg har samme bil, samme modell og samme problem og har hatt det periodisk i 2-3 år, og hatt bilen inne hos Toyota 3 ganger (tror jeg), men feilen dukker selvfølgelig ikke opp når de prøvekjører, og siden de ikke får provosert fram motor-feil lampen på dashbordet, fungerer ikke diagnose-pc'n på dette problemet. Men at Toyota ikke har en kunnskapsdatabase som fanger opp dette, med ditto løsning, synes jeg er sløvt! Men nå har feilen vært der en uke, så i morgen bestiller jeg ny time, og ber om at vi prøvekjører med varm motor, så må det vel pirre nysgjerrigheten ! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. november 2013 Del Skrevet 24. november 2013 Er du HELT sikker på at du ikke bare hadde for lavt turtall? Har du FOR lavt turtall klarer ikke motoren å sparke igang turboen skikkelig og momentet fra turbomotor uteblir. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Det som skjer er at EGR ventilen henger og du mister all motorkraft. Bare se på svartrøyken i bakspeilet. Likevel om det BARE er den ventilen eller noe annet som gjør den slik er da usikkert. Man vil helst løse problemet på en holdbar måte og da skal den gjennom en papirmølle. Det finns en ganske omfattende prosedyre rundt den fusken der på Avensis. Alt ifra trykkverdier til eksostemp skal regnes på og man få et svar. Ofte EGR ventil og dyser som blir byttet. Toyota forhandleren din vil se feilkoden P2002 eller P0400. Du vil ikke få dekket noe på garanti, forhandleren din vil ikke få dekket det av fabrikk, hvis ikke de kodene ligger i minnet. Derfor blir du bare sendt ut igjen. Siden du har en 2003mod vil jeg anta at bilen har vrt utbedret før. Man kan få utvidet garanti opp til 12år. De fleste ligger rundt 7 eller 9år. Derfor vil jeg tro bilen din har vrt inne engang før. Isåfall sier jeg rens/bytt EGR ventil. Må du ta regningen selv så start med det. Lykke til! Lenke til kommentar
aslono Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Hei, Har ikke mye peiling på bil, så unnskyld hvis det er noe som ikke er helt etter boka. Men, jeg har en Toyota Avensis D4D 116hk, diesel, 2003 modell, stasjonsvogn. Manuell girkasse. Problemet mitt er at jeg mister trekkraft, skal prøve og forklare et scenario her: Det var bare for noen dager siden, jeg kjørte på motorveien i femte gir og holdt rundt 90 km/t. Jeg skulle ta forbi en og dermed tråkket jeg på gassen for og legge meg ut i venstre felt og ta forbi. Da skal normalt bilen akselerere, og siden det er turbo i bilen og høyt og fint dreiemoment, så girer jeg ikke ned på en slik type forbikjøring hvis noen lurte. Det som skjer når jeg trykker inn gassen, er ingenting. Bilen holder 90 km/t men vil ikke akselerere eller på en annen måte; motoren vil ikke gi meg noe mer kraft. Jeg kan derimot ta inn clutchen og ruse motoren, så den har ikke låst seg slik. Jeg kjørte slik (med gassen i bånn, i femte gir, uten at noe skjedde) i 15-30 sekund for og se hvor lenge det holdt på. Etter det girte jeg ned til 4 gir. Da tok det 3 sekunde på omdreininger rundt 2300 før bilen "kom seg" igjen og akselererte skikkelig og dro slik den skal. Dette kan skje i alle gir og jeg føler ikke det er noe bestemmt jeg gjør for at det skal skje. Det jeg har merket og føler er at det skjer bare når motoren er varm, dvs at den er mellom cold og hot, der den er under normal kjøring etter en ca 10 min. Og jeg føler det skjer når det har gått en ca 15 min fra jeg starter til det skjer (uansett om motoren er kald eller varm fra før). Har snakket med en rekke verksted, men ingen vet helt hva det er. Er det noen som har peiling eller har hatt liknende problem? Takker mye for svar! Hei. Du har sikkert fått ordnet problemet, men eg hadde samme problemet på min Avensis. EGR ventilen vart demontert og rengjort på Toyota verkstad. Etterpå var bilen heilt iorden. Det kostet kr 907 i arbeid og ny pakning. På nettet finn du mykje om EGR ventilen om du søker:: EGR valve avensis Lenke til kommentar
aslono Skrevet 4. februar 2014 Del Skrevet 4. februar 2014 Tyrael, Jeg har samme bil, samme modell og samme problem og har hatt det periodisk i 2-3 år, og hatt bilen inne hos Toyota 3 ganger (tror jeg), men feilen dukker selvfølgelig ikke opp når de prøvekjører, og siden de ikke får provosert fram motor-feil lampen på dashbordet, fungerer ikke diagnose-pc'n på dette problemet. Men at Toyota ikke har en kunnskapsdatabase som fanger opp dette, med ditto løsning, synes jeg er sløvt! Men nå har feilen vært der en uke, så i morgen bestiller jeg ny time, og ber om at vi prøvekjører med varm motor, så må det vel pirre nysgjerrigheten ! Min Toyota forhandler sa med ein gong kva som var galt. EGR ventilen må reingjerast, det vart gjort og bilen var Ok etterpå Lenke til kommentar
Jan Peter Skrevet 5. februar 2020 Del Skrevet 5. februar 2020 Kritun skrev (På 27.11.2012 den 13.39): Hei, Har ikke mye peiling på bil, så unnskyld hvis det er noe som ikke er helt etter boka. Men, jeg har en Toyota Avensis D4D 116hk, diesel, 2003 modell, stasjonsvogn. Manuell girkasse. Problemet mitt er at jeg mister trekkraft, skal prøve og forklare et scenario her: Det var bare for noen dager siden, jeg kjørte på motorveien i femte gir og holdt rundt 90 km/t. Jeg skulle ta forbi en og dermed tråkket jeg på gassen for og legge meg ut i venstre felt og ta forbi. Da skal normalt bilen akselerere, og siden det er turbo i bilen og høyt og fint dreiemoment, så girer jeg ikke ned på en slik type forbikjøring hvis noen lurte. Det som skjer når jeg trykker inn gassen, er ingenting. Bilen holder 90 km/t men vil ikke akselerere eller på en annen måte; motoren vil ikke gi meg noe mer kraft. Jeg kan derimot ta inn clutchen og ruse motoren, så den har ikke låst seg slik. Jeg kjørte slik (med gassen i bånn, i femte gir, uten at noe skjedde) i 15-30 sekund for og se hvor lenge det holdt på. Etter det girte jeg ned til 4 gir. Da tok det 3 sekunde på omdreininger rundt 2300 før bilen "kom seg" igjen og akselererte skikkelig og dro slik den skal. Dette kan skje i alle gir og jeg føler ikke det er noe bestemmt jeg gjør for at det skal skje. Det jeg har merket og føler er at det skjer bare når motoren er varm, dvs at den er mellom cold og hot, der den er under normal kjøring etter en ca 10 min. Og jeg føler det skjer når det har gått en ca 15 min fra jeg starter til det skjer (uansett om motoren er kald eller varm fra før). Har snakket med en rekke verksted, men ingen vet helt hva det er. Er det noen som har peiling eller har hatt liknende problem? Takker mye for svar! Har samme problemet med min 2008mod. Kan det være de lambdasonde sensorene? Har fjernet både egr ventil og fjernet partikkel filter så problemet kan umulig ligger der. Turboen sviver også som den skal, ingen ulyder Lenke til kommentar
GTAD3000 Skrevet 11. mai 2020 Del Skrevet 11. mai 2020 Dersom wastegate ikke holder på trykket/ lekkasje på slanger vil den ikke åpne rett. Få målt trykket på wastegate og bytt ut om den ikke gir rett trykk. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 18. mai 2020 Del Skrevet 18. mai 2020 Ser at tråden er gammel men dette er ett kjent problem på disse motorene. Feilen er de 2 ventilene på dieselpumpa (suction control valve). I nøden kan man ta av stikket på tempføleren på dieselpumpa, da vil den gå i nødmodus å forsatt ha greit med motorkraft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå