Arodem Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Square Enix-topp tror Japan snart måler seg med vesten igjen. Les hele saken Endret 27. november 2012 av Arodem Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Målt i salgstall, så dominerer vel den japanske spillindustrien denne generasjonen som de før? Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Det er vel mer software-salgstall som er problemet. De store tredjepartsutgiverne i Japan sliter som aldri før, dessverre. Men hvis Agni's Philosophy er noe å dømme etter har den japanske spillindustrien en spennende fremtid. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Var nettopp software-salg jeg mente. Men enig med deg at de store tredjepartsutviklerne sliter økonomisk selvsagt, synes bare denne overskriften gir et ganske feil bilde for hva saken faktisk handler om. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Var nettopp software-salg jeg mente. Men enig med deg at de store tredjepartsutviklerne sliter økonomisk selvsagt, synes bare denne overskriften gir et ganske feil bilde for hva saken faktisk handler om. Ja, men Capcom, Square, Sega, Namco, Tecmo og Konami har jo ikke gjort det særlig bra denne generasjonen som en helhet, sammenlignet med tidligere. Hvis det ikke er noen hitspill jeg glemmer da. Spesielt sliter de med å slå gjennom i Vesten selv om spillene gjerne blir laget for å gjøre nettopp det. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg er enig i det, men dette er japanske tredjepartsutviklere. Tittelen handler om hele japansk spillindustri, som under ett, fremdeles gjør det godt. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Jeg er enig i det, men dette er japanske tredjepartsutviklere. Tittelen handler om hele japansk spillindustri, som under ett, fremdeles gjør det godt. Egentlig kun takket være Nintendo, som selvfølgelig også sliter med 3DS-salget i vesten. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Joda, men likevel. Poenget er bare at tittelen er misvisende all den tid japansk spillindustri under ett gjør det bra økonomisk. Enda mer misvisende blir det når dette faktisk handler om at ett japansk spillselskap har vist frem en ny motor - det har altså veldig lite (direkte) med det vi diskuterer her i det hele tatt å gjøre. Menmen, ingen grunn til å ta det for langt, er jo ikke første gang media er sensasjonalistiske. Uansett er det bra at Square Enix kan måle seg med de beste på grafikk. Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Tror saken dreier seg mest om kvaliteten på japanske spill heller enn hvordan det går med spillselskapene økonomisk sett. 1 Lenke til kommentar
Yay meee Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Er en god stund siden Bayonetta kom, og de siste 4 årene eller noe har det ikke kommet et nytt Persona spill.... Dark/Demons Souls er konge da, men heller unntaket en regelen. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Tror saken dreier seg mest om kvaliteten på japanske spill heller enn hvordan det går med spillselskapene økonomisk sett. Den er vel høyst subjektiv? Personlig synes jeg ihvertfall den er langt bedre enn kvaliteten på vestlige spill fremdeles :/ Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Den er vel høyst subjektiv? Personlig synes jeg ihvertfall den er langt bedre enn kvaliteten på vestlige spill fremdeles :/ Er nok en samling av forskjellige faktorer som teknologisk utvikling, spillsalg, gjennomslagskraft for nye IPer og ellers økonomisk utvikling blant utviklerne. Spesielt teknologisk henger jo Japan litt tilbake for Vesten når det gjelder utvikling av middleware. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Teknologisk har du ihvertfall rett, og det er vel også det dette handler om. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Dette føyer seg bare inn i rekken av surrete uttalelser som mitt gamle favorittselskap har kommet med de siste årene. At Square-Enix sliter med selvtilliten kan jeg godt forstå - det er helt utrolig at en utvikler på deres nivå kan lage noe som FFXIV - men jeg synes de skal holde seg for gode til å uttale seg om hele den japanske spillindustrien. Det har gått så det har sust med Wii, DS og PS3. 360 er den eneste vellykkede vestlige konsollen. Om det er noen som trenger å hente seg inn, er det S-E selv. Nå er det ingen tvil om at det lages mye skrotspill i Japan, men det meste av det dukker opp aldri opp i utlandet. Det lages også mye skrotspill i vesten, forskjellen er at det meste av dette faktisk dukker opp i butikkene og mye av det selger også svært godt. 1 Lenke til kommentar
Kverulantus Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Yay, blir så glad hver gang jeg leser Dark Souls i en nyhet. Beste spillet jeg har spilt siden Demon's Souls. 1 Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Den er vel høyst subjektiv? Personlig synes jeg ihvertfall den er langt bedre enn kvaliteten på vestlige spill fremdeles :/ Selvsagt, men det er den generelle oppfattelsen blant mange. Både når det gjelder japanske utviklere og vestlige spillere. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Selvsagt, men det er den generelle oppfattelsen blant mange. Både når det gjelder japanske utviklere og vestlige spillere. Sant nok Justin Bieber selger ganske bra også har jeg hørt. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Sant nok Justin Bieber selger ganske bra også har jeg hørt. Da må jo den generelle oppfatningen være at Justin Bieber er bra musikk, ikke sant? Kommer nok helt an på hvilken demografisk sone man befinner seg i. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Salgstall er ingen idiotsikker målestokk på kvalitet. Et lavpannet og lite gjennomtenkt produkt kan selge godt siden det finnes mange forbrukere, om ikke et flertall, som stiller svært små krav til sin underholdning og/eller ikke har den intellektuelle kapasiteten for å verdsette de aspektene som et mer gjennomtenkt produkt har. Å sikte seg inn på denne målgruppen er kanskje den beste måten å tjene penger på, da det krever mindre innsats og innebærer mindre risiko. Alle intellektuelt oppegående mennesker forstår at Trygdekontoret på NRK3 er et bedre produkt enn Paradise Hotel, samtidig er det ingen tvil om hvilket av dem som har flest seere og tjener mest penger. Når det kommer til kulturuttrykk blir det kapitalistiske paradigmet et tveegget sverd, fordi man må tjene mye penger for å få råd til å lage gode produkter, men de gode produktene tjener ikke nødvendigvis penger. Dette må forstås som et innlegg i forhold til salgstall som målestokk for kvalitet, og ikke i forhold til japanske vs. vestlige spill. 2 Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Salgstall er ingen idiotsikker målestokk på kvalitet. Et lavpannet og lite gjennomtenkt produkt kan selge godt siden det finnes mange forbrukere, om ikke et flertall, som stiller svært små krav til sin underholdning og/eller ikke har den intellektuelle kapasiteten for å verdsette de aspektene som et mer gjennomtenkt produkt har. Å sikte seg inn på denne målgruppen er kanskje den beste måten å tjene penger på, da det krever mindre innsats og innebærer mindre risiko. Alle intellektuelt oppegående mennesker forstår at Trygdekontoret på NRK3 er et bedre produkt enn Paradise Hotel, samtidig er det ingen tvil om hvilket av dem som har flest seere og tjener mest penger. Når det kommer til kulturuttrykk blir det kapitalistiske paradigmet et tveegget sverd, fordi man må tjene mye penger for å få råd til å lage gode produkter, men de gode produktene tjener ikke nødvendigvis penger. Dette må forstås som et innlegg i forhold til salgstall som målestokk for kvalitet, og ikke i forhold til japanske vs. vestlige spill. Vet ikke hva som er verst av Trygdekontoret og Paradise Hotel egentlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå