Gå til innhold

Finne ut hvilken harddisk som er koblet til hvilken port.

Meier

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er helt på jordet her? Men jeg har et hovedkort som rommer hele 8 harddisker. Nå rydder jeg opp litt, og flytter data, slik at jeg kan fjerne/bytte harddisker.

Men så er det det at harddiskene er oppgitt med stasjons bokstaver. Og det forteller ikke mye om hvilken port på hovedkortet de er tilkoblet?.

Må jeg da koble fra en og en harddisk, for så å starte maskinen på nytt igjen, for hver harddisk, for å få sjekket hvem som ble borte?

Eller er det et system på dette, som jeg ikke har fått med meg?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein skal jo kunne finne dette ut på BIOS vel?

Eller har du sjekket dette?

Jepp, der var det :) . I bios manualen er portene oppgitt med nummer. Men disse nummerene finner jeg ikke igjen når jeg ser oversikten over HDD i Windows. Har jeg oversett noe her? Er det noe system på slikt?

Slik a C er på port 1, eller annet.

Harddiskene er skrudd fast, og det er krunglete å lese hva hver enkelt heter. Litt slitsomt å skru allt frahverandre hver gang.

Eller er det noe jeg har oversett her?

Lenke til kommentar

Ok, jeg høyre klikket på hver enkelt harddisk, og valgte egenskaper. Under maskinvare så fant jeg en liste over alle diskstasjoner. Her var det opplyst plassering med nummer. Men disse numrene hadde mye rare tall og bokstaver. Noen hadde samme nummer også. Noe som virket litt rart.

Lenke til kommentar

Har du RAID oppsett eller? Da kan du se portene i Intel Matrix Storage Manager eller Intel Rapid Storage Technology under detaljer. Det vil si Controller 0 port 0 eller Controller 0 port 5 f. eks. for hver hard disk. Det vil også gi deg serienummmer etc på hver disk.

Men dette vil kun hjelpe deg når det gjelder Intel SATA portene.

Lenke til kommentar

Har du RAID oppsett eller? Da kan du se portene i Intel Matrix Storage Manager eller Intel Rapid Storage Technology under detaljer. Det vil si Controller 0 port 0 eller Controller 0 port 5 f. eks. for hver hard disk. Det vil også gi deg serienummmer etc på hver disk.

Men dette vil kun hjelpe deg når det gjelder Intel SATA portene.

Nei, jeg kjører ikke raid. Alle harddiskene er koblet til SATA porter. Ellers merkelig at ikke harddiskene er oppgitt med plasserings nummer, i stedet for en bokstav.

Lenke til kommentar

Javel, men det er en måte å finne dette ut på under Diskbehandling. Se bilde:

post-179662-0-49758500-1354030252_thumb.jpg

Det som du skal se etter er Bus Number, det er porten hvor SATA disken er koblet. Jeg kan dessverre ikke gi deg bedre forklaring da jeg har spansk OS.

Men det skal være noe ala "Information bla bla bla".

Det ene er C: disken min som er koblet til SATA port 1 (egentlig port 0) eller Bus Number 0, mens Samsung disken G: er koblet til Bus Number (port) 5 som er riktig.

Når det gjelder de diskene som du har koblet til en annen kontroller enn Intel, tror jeg du skal se etter Channel under samme info.

Jeg har sjekket dette mot Intel Rapid og det er likt. Port 1 mangler hos meg, men der har jeg ikke noe tilkoblet. Altså portene blit talt fra 0 og ikke 1, for min del blir portene da 0 til 5.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ja jeg ser at disk C er koblet til port 1, på min maskin, men blir oppgitt som port 0. Som du sier. Så nå tømmer jeg en harddisk over i en annen, Så får jeg se om dette stemmer, når jeg kobler dentomme vekk.

Ellers er det rart at ikke disse numrene er oppgitt over HDD oversikten, slik som stasjons bokstavene.

Takker så langt for tipsene.

Lenke til kommentar

Det sikreste er å gjøre den kjedelige jobben med å starte opp med én disk tilkoblet om gangen. Så gir du hver disk/partisjon et unikt navn. Tildelt bokstav kan nemlig variere, men navnet endres ikke. Så merker du hver disk med disse navnene (tusj, merkemaskin...). Da unngår du forvirring og trodde du tok backup av disk x, så var det egentlig disk y...

Regner ikke med at diskene er fra forskjellig produsent heller? Det hadde jo gjort jobben mye lettere... Bare kalt dem Seagate, Samsung, WD, Hitachi, osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...