karakurs Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hei, Eg har lagt ved et forenkla rekneark som eg har litt utfordringer med. Som du ser av tabellen har eg lista en del ting i kolonne A med en dato i kolonne B. Lengre nede i arket vil eg at Excel skal søke etter f.eks. sjokolade og finne siste dato eg kjøpte det. Har prøvd med forskjellige formler, men klarer aldri å komme heilt i mål. Går det an at Excel lister opp datoane som hører til sjokolade og ta max-verdien av den? Eller korleis er det mulig å løyse dette problemet? På forhand takk, Kurt søk_dato.xlsx Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 =MAKSA((A1:A8=A12)*(B1:B8)) Ha markøren der du skriver formelen og trykk CTRL + shift + enter, så oppdaterer den tallet i den cella. Husk å ha cellen formelen er i formatert som dato. Men, jeg antar at det nyeste alltid er nederst? Enklere å sjekke hva som er nederst om det alltid er det nyeste Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 =MAKSA((A1:A8=A12)*(B1:B8)) Ha markøren der du skriver formelen og trykk CTRL + shift + enter, så oppdaterer den tallet i den cella. Husk å ha cellen formelen er i formatert som dato. Men, jeg antar at det nyeste alltid er nederst? Enklere å sjekke hva som er nederst om det alltid er det nyeste Det var jo heilt kanon! Tusen takk. Et lite tilleggsspørsmål. Det kom {} i formellinja, kva betyr det? Og kom det fordi eg trykte ctrl+shift+enter? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 {} er pga ctrl+shift+enter kravet ja. Ikke så mye å bry seg om Lenke til kommentar
karakurs Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 {} er pga ctrl+shift+enter kravet ja. Ikke så mye å bry seg om Eg forstår.. Ha en fin dag vidare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå