Gå til innhold

Fotostativ, og den egentlige høyde

Anbefalte innlegg

Hei

Vil kjøpe et nytt stativ, men har følgende spørsmål. I diverse nettbutikker er høyde på stativet oppgitt, men de fleste ser for lave ut.

Er høyden inkludert den midtstangen som man fester kule, håndtak etc, eller er det der beina møtes? Synes det er rart at det er problemer å få stativ der en kan stå nogenlunde oppreist for å bruke det. Er 1.85 over bakken :-)

Mulig dumt spørsmål, men vil gjerne ha greie på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I noen tilfeller kan det være høyden uten at midtstangen er dratt ut, men i de fleste tilfeller er oppgitt høyde "normal" og "max".

Det er faktisk et problem at stativer gjennomgående er for lave så man må stå bøyd når man har noen centimeter på sokkelesten.

Har selv lett mye etter ekstra høye stativer for å slippe å stå bøyd over kamera. Og også kunne stå på en høyde eller en stein med stativet på bakken.

Slike stativer finnes, men er gjerne dyre og blir fort ganske store og kraftige, og dermed mer å drasse på.

Jeg har et Benro Travel Angel som er ca. 168cm til toppen av midtstangen. (det er litt høyere en den lengste Nye Travel Angel modellen på 165cm) Med et litt høyt kulehode kommer bunnen av kamera over øyehøyden, så da har jeg litt å gå på. Er selv 183cm høy.

Lengste stativet jeg har funnet er et Manfrotto Karbon "videostativ" på Max. høyde: 201cm.

Lenke til kommentar

Den oppgevje høgda er nok med midtsøyla oppe, kanskje kjem kulehovudet i tillegg.

Hvis du er 1,85 så er augene din ca 1,70 over bakken. I tillegg bøyer dei fleste seg litt når dei skal sjå inn i søkaren. Og søkaren er kanskje 10 cm opp frå stativfestet.

Vil tru at eit stativ det høgda er oppgitt til 1,60 er høgt nok for deg.

Lenke til kommentar

Den oppgevje høgda er nok med midtsøyla oppe, kanskje kjem kulehovudet i tillegg.

Hvis du er 1,85 så er augene din ca 1,70 over bakken. I tillegg bøyer dei fleste seg litt når dei skal sjå inn i søkaren. Og søkaren er kanskje 10 cm opp frå stativfestet.

Vil tru at eit stativ det høgda er oppgitt til 1,60 er høgt nok for deg.

KnutW skirver mye fornuftig

Her er min erfaring:

- De fleste fabrikanter oppgir høyder både med og uten bruk av midtsøye, minste høyde (makro) og sammenpakket lengde kan også være viktige mål

- Kjøper du stativ hvor hode ikke er fastmontert så øker lengde gjerne med rundt 10cm for hodet, og kameraet bygger ytterligere 10cm, totalt et sted mellom 15 og 25 avhengig av hode og kamera.

- Bruk av midtsøylen reduserer stabiliteten, til dels mye med tungt utstyr

- Kan/skal du bruke kameraet kun med Live View er ikke høyden fullt så viktig. Har du skjerms om kan vris kan du grei deg med et ennå lavere stativ (men lavt stativ er også en begrensing når du skal velge komposisjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...