Gå til innhold

Filter for å beskytte objektivet. Lurt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt tidligere at det er lurt å kjøpe et UV-filter for å beskytte objektivet mot skader. Er dette noe du praktiserer, eller vil dette ødelegge lyset, fargene, eller skarpheten i bildet?

Jeg hadde en gang et objektiv med et slikt filter, og etter et par år oppdaget jeg at det var skittent på innsiden. Det var en slags film som gjorde at alle bildene ble litt blasse og manglet kontrast. Da ble jeg plutselig i stuss om dette er så lurt allikevel.

Bruker du filter for beskyttelse, eller kun for effekt?

Hvis ja, hvilket filter er det lurt å bruke? Helt klart, eller UV?

Setter pris på alle innspill rund dette med filter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter du på beskyttelses-filter på objektivet, så øker du sjansen for å ødelegge et filter. Et ødelagt filter er knust glass, og det er noe du helst ikke vil ha i nærheten av frontelementet. Solblenderen er mye bedre egnet til å beskytte objektivet mot støtskader. Det er noen få tilfeller det kan være greit å bruke et filter; i sandstorm (eller sdtranda når det blåser mye), når det er mye sjøsprøyt i lufta, eller det er gjørmete.

Men da er det viktig å bruke et filter av god kvalitet som slik at du minsker faren for strølys og tap av kontrast.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Setter du på beskyttelses-filter på objektivet, så øker du sjansen for å ødelegge et filter. Et ødelagt filter er knust glass, og det er noe du helst ikke vil ha i nærheten av frontelementet. Solblenderen er mye bedre egnet til å beskytte objektivet mot støtskader. Det er noen få tilfeller det kan være greit å bruke et filter; i sandstorm (eller sdtranda når det blåser mye), når det er mye sjøsprøyt i lufta, eller det er gjørmete.

Godt poeng! Jeg har også tenkt at dersom man mister kameraet i bakken, og det lander på filteret, så vil det sannsynligvis kile seg fast, og muligens også ødelegge gjengene på objektivet. Derfor er kanskje solblender noe jeg heller burde investere i...

Bruker kun Pola og ND. Ble lurt på et uv filter av en overivrig selger på JP for noen år siden men bruker det ikke. Kan sikkert være greit om du står og fotograferer noe som spruter stein el lignende.

Hva bruker du ND filterert til? Hvilke fordeler gir det?

Lenke til kommentar

Bruk av ND-filter gjør at du kan få lengere lukketid mens pola-filter i hovedsak brukes for å dempe eller fjerne overflatereflekser men har ingen virkning på reflekser i metalliske overflater.

jeg mistet kamera og objektiv i bakken en gang og ble da reddet av UV-filteret. filteret knuste og tok støyten for objektivet.

Lenke til kommentar

jeg mistet kamera og objektiv i bakken en gang og ble da reddet av UV-filteret. filteret knuste og tok støyten for objektivet.

Ble du reddet? Jeg vil si at du mistet kamera og objetkiv i bakken og fikk knust UV filteret ditt; hadde du ikke hatt UV filter på kamera, så hadde du mistet kamera og objektiv i bakken og ingenting ble skadet...

Lenke til kommentar

Når det faller fra halvannen meters høyde ned i stenfliser jeg er tilbøyelig til å tro at noe blir ødelagt, særlig når det er såpass ømfintlig som kamera og objektiv er.

Det er rimelig stor sjanse for at noe ryker; men det var ikke UV filteret sin gevinst at resten klarte seg; den absorberer rett og slett ikke nok energi til å beskytte noe annet.

Lenke til kommentar

Ble du reddet? Jeg vil si at du mistet kamera og objetkiv i bakken og fikk knust UV filteret ditt; hadde du ikke hatt UV filter på kamera, så hadde du mistet kamera og objektiv i bakken og ingenting ble skadet...

Det er ingen fasit ei heller hva er best.

Jeg ødela filter-gjengene i et objektiv siden jeg ikke hadde filter på, ei jernstang traff uheldig og skadde gjengene, hadde jeg brukt filter kunne det sikkert vært unngått, og nei jeg traff slik at et filter ikke ville blitt ødelagt hvis jeg brukte det. Vil si at situasjonen man er opp i som er avgjørende om det er heldig eller ikke og bruke filter.

Men til hovedspørsmålet, bruker ikke UV/beskyttelse-filter til vanlig siden det ikke han noe misjon og bruke det, bruker UV/beskyttelse-filter kun i enkelt utsatte miljøer. Skal man ha et beskyttelsefilter av god kvalitet koster det fort over 1000.- her i Norge. Problemene man kan få ved og bruke UV/beskyttelsefilter av dårlig kvalitet er fargeforskyvninger, kromatiske aberrasjoner , flare, blasse farger og softe bilder.

Et gråfilter "ND-filter" brukes gjerne i sammenheng med og få effekten "sløret vann" Da gjerne i styrke ND8 eller mer, man får også kjøpt variable ND-filter.

Et sirkulært polariseringsfilter "PL-filter" brukes helst i samsvar med landskapbilder for å få bedre kontraster i skyer, markerte overganger og kraftigere farger, og man bruker det for å få bort refleksjoner i vann. metall og glass.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt UV-filtre. Frontelementet på objektivene er MYE sterkere enn man skulle tro, og det eneste man oppnår med et UV-filter hvis uhellet skulle være ute, er å sandblåse frontelementet med bittesmå, skarpe glasskår fra UV-filteret. Ikke bra. Dårligere kontrast og andre problemer får du også, særlig på billigfiltre. En solblender beskytter mye bedre mot fall og slag. Helst solid plastikk, da de er mer fleksible, gir etter for og dermed absorberer energi.

UV-filter er bare noe fotobutikkene vil prakke på deg fordi de har enorm avanse på det, og folk biter på...

Sjøsprøyt eller sandstorm vil kanskje være et unntak, men da er det kanskje lurest med et skikkelig værtettet kamerahus og objektiv i utgangspunktet.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Sjøsprøyt eller sandstorm vil kanskje være et unntak, men da er det kanskje lurest med et skikkelig værtettet kamerahus og objektiv i utgangspunktet.

Problemet med sand er at det er det enste som kan lage riper i glass; så derfor lønner det seg å bruke UV filter i en sandstorm. Eller bruke et billig objektiv som kan kastes etterpå ;)

Lenke til kommentar

Problemet med sand er at det er det enste som kan lage riper i glass; så derfor lønner det seg å bruke UV filter i en sandstorm. Eller bruke et billig objektiv som kan kastes etterpå ;)

Og om man får sandstøv på objektivet uten at man er i sandstorm så gjelder det å la det være der helt til man har noen skikkelig å rense med. T-skjorta kan lage riper da.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...