Gå til innhold

Lage gjennopprettings CD(USB)


D-600

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer egentlig dette. Har Windows 7 pro som nå er helt oppdatert ihht windows update. I tilleg har jeg installert en del programmer. Om jeg senere velger å ”boote” fra en slik gjennoprettings cd senere, hvor mye av dette følger med da?

 

 

Og, jeg prøvde å lage en slik en, var noe under startmenyen som hette ”lag gjennoprettingscd” eller noe i den duren. Men tror ikke jeg fikk det til, ettersom det tok veldig liten tid, og det så ut som det tok veldig liten plass av DVD. Kan jeg ha gjort dette riktig? Når jeg har lagd slike på bærbare pcer har den ofte ville hatt 3 dvd for å få plass til alt….?

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer egentlig dette. Har Windows 7 pro som nå er helt oppdatert ihht windows update. I tilleg har jeg installert en del programmer. Om jeg senere velger å ”boote” fra en slik gjennoprettings cd senere, hvor mye av dette følger med da?

Oppdateringer og dine egne installerte programmer kommer ikke med på gjennopprettings "CD".

Og, jeg prøvde å lage en slik en, var noe under startmenyen som hette ”lag gjennoprettingscd” eller noe i den duren. Men tror ikke jeg fikk det til, ettersom det tok veldig liten tid, og det så ut som det tok veldig liten plass av DVD. Kan jeg ha gjort dette riktig? Når jeg har lagd slike på bærbare pcer har den ofte ville hatt 3 dvd for å få plass til alt….?

 

Innspill?

Du kan bruke et backup program for å lage en eksakt backup av din PC. Med denne kan du gjenopprette din PC til det tidspunktet backup'en ble laget, inklusive oppdateringer og installerte programmer. Du kan bruke Windows eget backup program, eller eksempelvis Todo Backup Free http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det var jo veldig genialt! Så om det dukker opp et virus for eksempel kan jeg bare kjøre bacupen jeg har lagd og så er den like god, virkelig kjekt

Skal forsøke dette i kveld. Anbefaler du (om mulig) å laste ned bacupen på DVD eller USB-pinne? Sikkert avhengig av hvor mange programmer en har, men vet du hvor lang tid dette ca tar? 1 min eller 10 min?

 

Når jeg en gang i fremtiden kommer i situasjonen hvor jeg kommer til å kjøre denne bacupen, hvor lang tid tar det da? Er det omtrent som å formatere eller kjappere? Og vil alt grums(som ved en formatering) forsvinne?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det var jo veldig genialt! Så om det dukker opp et virus for eksempel kan jeg bare kjøre bacupen jeg har lagd og så er den like god, virkelig kjekt

Skal forsøke dette i kveld. Anbefaler du (om mulig) å laste ned bacupen på DVD eller USB-pinne? Sikkert avhengig av hvor mange programmer en har, men vet du hvor lang tid dette ca tar? 1 min eller 10 min?

Backup bør lagres på et eksternt medium som ekstern HD, minnepinne eller DVD. Det kan ta opptil et par timer å lage et system image, men dette varierer med maskinvare og hvor mye en har installert.

Når jeg en gang i fremtiden kommer i situasjonen hvor jeg kommer til å kjøre denne bacupen, hvor lang tid tar det da? Er det omtrent som å formatere eller kjappere? Og vil alt grums(som ved en formatering) forsvinne?

System Restore av et image er relativt raskt. Hvis du bruker Windows egen Backup and Restore, booter du fra den "gjennopprettings CD'en" du allerede har laget og velger system image du ønsker å gjennopprette fra det eksterne mediet.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar, og for at du prøver å hjelpe meg!

Tror jeg trenger litt mer forklaring rundt dette før det synker inn hos en treg skalle…..

Den gjennopprettings cd jeg har laget, tror jeg vi kan se helt bort i fra da jeg misstenker at denne ikke ble riktig.

Så, målet med dette: Om maskinen min får noe rusk eller virus el, vil jeg ha en dvd eller usb-pinne jeg kan boote fra slik at maskinen blir tilbakestilt til slik som den er i dag, helt frisk.(uten å måtte formatere på ”vanlig måte, innstallere windows på nytt, å legge inn alle programmer på nytt, manuelt.

Kan alt dette gjøres fra en dvd, usb, ekstern hd el, eller må dette foregå i to trinn?

Og vil du være så snill å gjenta hva som må gjøres for at dette skal fungere, slik at jeg får den totale oversikten, litt forvirret bare, hehe

Nok en gang, mange takk for hjelp!!.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar, og for at du prøver å hjelpe meg!

Tror jeg trenger litt mer forklaring rundt dette før det synker inn hos en treg skalle…..

Den gjennopprettings cd jeg har laget, tror jeg vi kan se helt bort i fra da jeg misstenker at denne ikke ble riktig.

Jeg tror din gjennopprettings cd godt kan fungere. Denne skal kun inneholde nødvendige filer for å boote, samt noen "reperasjons-verktøy". Enkleste måten å sjekke om den fungerer er rett og slett å prøve å boote fra den.

Så, målet med dette: Om maskinen min får noe rusk eller virus el, vil jeg ha en dvd eller usb-pinne jeg kan boote fra slik at maskinen blir tilbakestilt til slik som den er i dag, helt frisk.(uten å måtte formatere på ”vanlig måte, innstallere windows på nytt, å legge inn alle programmer på nytt, manuelt.

Kan alt dette gjøres fra en dvd, usb, ekstern hd el, eller må dette foregå i to trinn?

Og vil du være så snill å gjenta hva som må gjøres for at dette skal fungere, slik at jeg får den totale oversikten, litt forvirret bare, hehe

Nok en gang, mange takk for hjelp!!.

Du lager et "image" ved hjelp av Windows Backup. Dette image'et lagrer du til et eksternt medium. Når du skal gjennopprette din PC, starter du maskinen fra din gjennopprettings cd. Da får du mulighet til å gjennopprette fra imaget du har lagret. Du velger rett image, og prosessen går av seg selv.

 

Når du starter Windows Backup og Restore, kan du på venstre side velge å lage et System Image. Når du velger dette får du valg om å lagre dette på harddisk eller en/flere dvd'er. Skal du lagre på USB harddisk eller minnepinne, velger du harddisk. Skal du lagre på DVD, velger du en eller flere dvd'er. Du kan ikke lagre på samme harddisk-partisjon som windows ligger (men du kan lagre til en annen partisjon på intern harddisk).

Jeg foreslår at du prøver selv, og heller kommer med flere spørsmål dersom du ikke får det til (eller lurer på noe mer).

 

Du kan lage en egen backup-partisjon på din interne harddisk med verktøyet EaseUS Partition Master, som er gratis i hjemme-versjon http://www.partition-tool.com/personal.htm Verktøyet er mer eller mindre selvforklarende.

Lenke til kommentar

Her er et "real-life" eksempel nettopp gjennomført på en vel 5 år gammel bærbar HP 6715b: Opprinnelig var min Windows-partisjon 210 GB, hvorav 28 GB var i bruk. Jeg brukte EaseUS Partition Master for å redusere Windows-partisjonen til 170 GB, og samtidig frigjøre 40 GB plass etter Windows-partisjonen. Det er viktig at du frigjør plass etter Windows-partisjonen, og ikke før. Denne prosessen gjør en automatisk reboot, og tok totalt 8 minutter. Etter at Windows hadde bootet på nytt, startet jeg EaseUS Partition Master på nytt for å lage en ny partisjon av den frigjorte plassen. Dette tar mindre enn 30 sekunder. Startet så Windows Backup and Restore og laget et image på den nye partisjonen. Dette tok 42 minutter totalt. Image'et er 25,5 GB stort.

 

Et par advarsler:

 

1. Det er tilrådelig å ha et image før du resize'er med EaseUS Partition Master, selv om jeg har gjort denne operasjonen feilfritt mer enn 50 ganger uten problemer.

 

2. Jeg har nå et image liggende på egen partisjon på PC'en. Dette hjelper meg ved problemer med eksempelvis virus, men det hjelper ikke ved disk-crash. Derfor har jeg kopiert image'et ut på en ekstern harddisk. Selve image'et kan da heller ikke bli virus-infisert (så fremt PC'en ikke var infisert da image'et ble laget). Jeg pleier å lage image på fersk installasjon, når alle ønskede programmer og drivere er installert og oppdatert. På denne måten sikrer jeg at jeg raskt kan gjennopprette min PC ved feil.

Lenke til kommentar

Takker for supre svar! begynner å synke inn her nå :)

 

Jeg kommer til å lage bakcup på ekstern hardisk (istedet for og i tillegg på en partisjon) Brukt plass på C disken er ca 60GB. Er det dette som også blir backupen og, eller blir det hele hardisken som er på 120GB, dette med tanke på hvor stor ekstern HD jeg trenger å kjøpe....

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å lage bakcup på ekstern hardisk (istedet for og i tillegg på en partisjon) Brukt plass på C disken er ca 60GB. Er det dette som også blir backupen og, eller blir det hele hardisken som er på 120GB, dette med tanke på hvor stor ekstern HD jeg trenger å kjøpe....

Backup'en vil stå i forhold til brukt plass. Så vidt jeg har erfart og har kunnskap om, vil aldri image'et være større enn brukt plass (med unntak av særdeles små installasjoner, der image teoretisk kan være ubetydelig større enn brukt plass).

For øyeblikket er eksterne disker på 2TB prisgunstige, eksempelvis denne som du kan kjøpe på nærmeste Elkjøp eller Lefdal http://www.elkjop.no/product/data/harddisk/SG2TBEXT/seagate-ekstern-harddisk-usb-3-0-2-tb

Har du en ekstra disk liggende, kan du koble denne til intern eller via et eksternt USB-kabinett. Lag ditt image, for så å koble fra disken og lagre.

Har du flere spørsmål, så si i fra. Opplys da gjerne om maskinvare, eksempelvis merke/modell/størrelse på harddisker.

Før du bestemmer deg for ekstern harddisk, kan du eventuelt vurdere å kjøpe SSD som ny hoveddisk, for så å bruke din nåværende som backup.

Lenke til kommentar

Mange takk for flott svar :)

 

Nå har det seg slik at jeg har en ekstern hardisk, men av en eller annen grunn tenkte jeg at det var kun ”image” som kunne ligge på HD, og ikke mapper med bilder, musikk etc. Om jeg legger ”image” rett på hardisken(ikke inne en haug med mapper) vil pc finne dette image når jeg da skal bruke den, eller er det slik som jeg først trodde at det er kun image som kan ligge på ekstern disk?

 

Ps. Det var riktig som dere antok med tanke på gjennopprettings cd. Prøvde å boote fra den i går og det virket for meg som om dette var riktig. Den stilte etter hvert spørsmål om jeg ville gjennopprette fra en fil jeg tidligere hadde lagd, krysset ja på dette, men fikk til svar at han ikke fant noe han kunne gjennopprette fra(noe som er riktig ettersom jeg ikke har lagd image enda).

 

Men, er det slik å forstå at jeg der også kunne tilbakestilt til hvilken som helst dato, ved å manuelt sette en dato der. For eksempel hadde jeg trøbbel med en ”viktig update” som jeg hele tiden fikk feilmld om for en stund siden. Da valgte jeg å formatere på nytt. Men kunne jeg der i stedet satt en dato til der jeg visste at pc var frisk?

 

Tusen takk for strålende hjelp karer :w00t::)

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at jeg har en ekstern hardisk, men av en eller annen grunn tenkte jeg at det var kun ”image” som kunne ligge på HD, og ikke mapper med bilder, musikk etc. Om jeg legger ”image” rett på hardisken(ikke inne en haug med mapper) vil pc finne dette image når jeg da skal bruke den, eller er det slik som jeg først trodde at det er kun image som kan ligge på ekstern disk?

Image kan ligge på samme disk som bilder, musikk og andre filer. Det eneste minuset med det, er at filene kan bli infisert av virus/ødelagt dersom disken konstant er i bruk. Dette kan du delvis forsikre deg mot dersom du i tillegg har image'et liggende på egen partisjon på intern disk. Gjennopprettings cd skal finne filen uansett. Det er for så vidt bare å gjøre et forsøk. Koble til ekstern disk, start Windows Backup and Restore, velg å lage image til harddisk, velg den eksterne harddisk'en. Image'et blir lagret i en egen mappe automatisk. Når dette er ferdig, kan du boote fra gjennopprettings cd og sjekke om du kan finne image'et.

Ps. Det var riktig som dere antok med tanke på gjennopprettings cd. Prøvde å boote fra den i går og det virket for meg som om dette var riktig. Den stilte etter hvert spørsmål om jeg ville gjennopprette fra en fil jeg tidligere hadde lagd, krysset ja på dette, men fikk til svar at han ikke fant noe han kunne gjennopprette fra(noe som er riktig ettersom jeg ikke har lagd image enda).

Jeg hadde en mistanke om at cd'en ville virke. Dersom du hadde hatt et image ville den mest sannsynlig enten funnet dette automatisk, eller så ville du fått mulighet til å velge image'et ved å navigere i mapper. Dette kan du som tidligere nevnt prøve ut selv, etter at du har laget image.

Men, er det slik å forstå at jeg der også kunne tilbakestilt til hvilken som helst dato, ved å manuelt sette en dato der. For eksempel hadde jeg trøbbel med en ”viktig update” som jeg hele tiden fikk feilmld om for en stund siden. Da valgte jeg å formatere på nytt. Men kunne jeg der i stedet satt en dato til der jeg visste at pc var frisk?

Det behøver du ikke gjøre med image'et du lager. Det bør du gjøre med en annen funksjon i Windows; System Restore. Hvis du ikke har slettet gjennopprettingspunktene før du lager image'et, kan du for så vidt bruke image'et. Men det blir en unødvendig omvei.

 

I tillegg til image'et, kan du bruke Windows Backup and Restore til å lage ordinære backup's av filer og innhold på din PC. Dette tror jeg du klarer å finne ut av selv, med litt prøving. Et image er ment for total gjennoppretting av PC, mens en ordinær backup mer er ment for gjennoppretting av "egne" filer som du er redd for å miste (dvs at operativsystemet i seg selv ikke er en del av backup'en).

 

Beskrivelsen jeg har gitt er ikke helt nøyaktig, men god nok for at du i hovedsak skal kunne komme et stykke på vei. Det er så mange aspekter omkring backup, at det nesten er umulig/svært tidkrevende å gi en 100% nøyaktig beskrivelse.

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen :)

 

Tenker jeg holder meg til å lage et "image" å legge på et par hardisker. Jeg kan jo eventuelt oppdatere dette "image" 1 gang i mnd feks..... For da har jeg ihvertfall så selve pc med programmer oppe og går igjen, om jeg har forstått riktig. Dokumenter, bilder osv kan jeg uannsett ta en backup av på ekstern hardisk så slipper jeg å tenke på det :hmm:

 

Siste spm: Når jeg da kjører inn image, kan en si at maskinen er like god som om den var formatert på den "tungvinde" måten?

Lenke til kommentar

Tenker jeg holder meg til å lage et "image" å legge på et par hardisker. Jeg kan jo eventuelt oppdatere dette "image" 1 gang i mnd feks..... For da har jeg ihvertfall så selve pc med programmer oppe og går igjen, om jeg har forstått riktig. Dokumenter, bilder osv kan jeg uannsett ta en backup av på ekstern hardisk så slipper jeg å tenke på det :hmm:

Da burde du være rimelig sikret. Image inneholder alt som er på disken ved det tidspunkt det blir opprettet, dvs også dine dokumenter.

Siste spm: Når jeg da kjører inn image, kan en si at maskinen er like god som om den var formatert på den "tungvinde" måten?

Nei, men den er like god som den var på tidspunktet image ble laget. Jeg pleier som tidligere nevnt å lage image på fersk installasjon, når alle ønskede programmer og drivere er installert og oppdatert. På denne måten sikrer jeg at jeg raskt kan gjennopprette min PC ved feil. Da blir den like god som ved formatering og nyinstallasjon.

 

Håper dette hjelper deg.

Lenke til kommentar

Takk, nå har det sunket inn her etter upåklagelig god innsats fra deg! Godt det finnes slike typer her på forumet :)

 

Tror jeg har grei oversikt her nå, men om jeg skulle får problemer(noe jeg ikke tror) med å brenne image, så plager jeg deg litt mere :)

 

Nok en gang, mange takk for super service :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...