Gå til innhold

Får helt absurde strømregninger, noe vi kan gjøre for å sjekke om det stemmer?

DementedAlbino

Anbefalte innlegg

Plaget med ekstremt høye strømregninger. Sist regning var på 7600,- for to måneder, og i snitt ligger den på 6000,- annenhver måned.

Forbruk:

Bor i en leilighet på 96 kvadrat. De siste månedene har der stått på en panelovn i stuen. Denne er temperaturregulert og står på 22 grader.

I tillegg er der en ovn som står på badet som er konstant på. Denne er ikke temperaturregulert, og avgir MYE varme.

Videre så er det korte dusjer, en filserver og en HTPC som går 24/7. Vanlige ting som laptop, mobiler,tv og belysning så klart. Vaskemaskinen kjøres en gang for dagen, og oppvaskemaskinen annenhver dag. I tillegg kjører tørketrommel 2 ganger i uken.

Forbruket er på ca 3000,- kWh per måned.

Så, da lurer jeg rett og slett på om dette er normalt eller om det er noe her som trekker ekstremt mye strøm, eventuelt om vi forsyner noe annet her i huset med strøm i tillegg. Og ikke minst, er der en mulighet å sjekke dette på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt mulig dette her om du har en svært dårlig isolert leilighet. Brukte ca halvparten på en leilighet jeg leide her for noen år siden, var riktignok på vinteren og det var skikkelig kaldt den perioden.

Hvordan er standarden på vinduer og isolering i vegger osv? Trekker det noe sted? Dette er ting som suger strøm om du har varme på hele tiden.

Lenke til kommentar

Joda, det er dårlig isolert og vi har kun en kald kjeller under oss. På sommertid så er det bare ovnen på badet som står på av varme. Problemet med denne er at den ikke har noen justering på effekt eller er temperaturregulert. Den er enten av eller på fult, og er den av så blir det iskaldt på badet uansett årstid.

Vi er 4 som bor i Leiligheten, to voksne og to barn. Voksne dusjer daglig, mens barna annenhver dag. Greit varmtvann koster, men det dusjes ikke i lang tid eller til varmtvannet er tomt.

Jeg sammenlignet regningen med en av naboene her. De er familie på seks, og har to panelovner kjørende konstant. De har dog ikke tørketrommel, noen form for filserver eller htpc som trekker strøm, samt de har en helt annen type ovn på badet. De ligger på rett over halvparten av hva vi gjør i utgifter på strøm.

Tenker jeg får skru av alt av strøm i leiligheten å se hvordan telleren oppfører seg da. Så får jeg heller skru på en og en ting å se hvordan måleren reagerer på de forskjellige apparatene som er i bruk. Så får jeg kan sett om en av tingene som brukes trekker veldig mye strøm.

Om det nå viser seg å være en feil på anlegget eller vi betaler for strøm som ikke tilhører leiligheten, hvordan står en da vedrørende rettigheter til å få refundert dette i fra huseier eller strømleverandør?

Lenke til kommentar

Skru av alt som trekker strøm i leiligheten. Da skal måleren slutte å telle. Teller den fortsatt betaler dere for andres forbruk, eller så er det en kortslutning ett sted.

Og husk at elektronikk som står på(filserver/HTPC) genererer varme, og dersom dere trenger varmen så vil andre varmekilder måtte kompensere eller så vil dere oppleve at det blir kaldere. Så datamaskiner/elektronikk som står på bidrar ikke negativt i den forstand.

Men spørs om ikke isolasjon og beliggenhet er nøkkelord her.

Lenke til kommentar

Filserver/HTPC trekker omtrent null og niks av strøm, og som nomore sier, de bidrar til oppvarming.

Ovnen på badet høres jo ut som den potensielt kan trekke en del strøm. Kanskje vurdere å bytte den ut med noe termostatregulert?

Edit: Forøvrig - jeg har en leilighet på litt under halve størrelsen, og en relativt kraftig filserver med mange disker. Én panelovn med termostat på hele året (ca. 23 grader), og forbruket er på ca. 650kWh/mnd.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Jeg tror også du kan utelukke filservern å HTPCen, og heller rette blikket mot ovnen på badet. Hvis det er en sånn gammel stråleovn som jeg ser for meg, så er det garantert bad for business.

Jeg har 2 NASer, 1 stasjonær maskin, og en laptop, i tillegg til switcher og rutere som står på konstant uten at jeg blir fattig av den grunn :)

Lenke til kommentar

Nå fordelte sist regning seg slik. Dette var dog på 82 dager og ca 8400 KWH.

BKK Nett AS

Nettleie org.nr.: 976944801 MVA 4.442,78

Fjordkraft AS

Strøm org.nr.: 976944682 MVA 2.343,29

Så selve strømmen er ikke all verden, men nettleie er jo skyhøy. Det koster 1100,- per år i nettleie, i tillegg kommer det 34.50 per KWH i nettleie + forbruk som er på 24.50 per KVW.

Lenke til kommentar

Har testet litt nå. Ved å skru av alt jeg finner står telleren så godt som helt i ro. Noe bevegelse er der, men det er så lite at det kan ikke ha noen innvirkning av betydning.

Det som derimot trekker mye strømm er panelovn og ovn på badet. Panelovnene er helt ny, så hadde trodd de skulle være bedre der. De er uansett temperaturregulert, så står ikke å trekker strøm konstant. Ovnen på badet er det ikke like greit med. Den må byttes, så enkelt er det. Gjør nok litt forskjell, men sikkert ikke så mye som jeg skulle ønske.

Så da lurer jeg på hva som er den rimeligste måten å holde leiligheten varm på som jeg som leietaker kan ordne til selv. Varmepumpe og andre ting i den prisklassen er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg testet en vinter med en parafinovn som gikk på lampeolje.

Jeg opplevde at jeg gikk akkurat i 0 når det gjelder besparelse i strøm kontra pris på lampeolje. Men kanskje du får andre resultat dersom leiligheten er dårligere isolert.

+ Blir fort varmt

- Man får ingen jevn temperatur, man må sjokkfyre. Etc så er det kalt når man kommer hjem. Så fyrer man i 1-2 timer og det blir sikkelig varmt. Man slår da av ovnen, og må fyre litt til senere ut på kvelden når det blir kaldt.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Jeg gikk inn på "elskling.no" ( hørte reklame på radio). Skrev inn forbruket ditt (36,000 i året) og min lokale postadresse. (Vet ikke hvor du bor). Her er prisen jeg fikk opp:

Merk at de prisene er utenom nettleie og forbruksavgift (som faktureres sammen med nettleia), så da er ikke nødvendigvis strømprisen til TS så gal. Forbruket, derimot... Jeg bor i en enebolig (=flere yttervegger, og noen av dem er dårlig isolerte) på ca samme (100m2, +/-) areal som hans leilighet og bruker det halve (18.000kWh) i strøm, men fyrer da også med endel ved om vinteren (når temp. bikker under omtrent 0-minus 5, sånn ca..)

Lenke til kommentar

Det er helt spinnville strømregninger du har når dette er fakturaer for sommern osv - det skal ikke være mulig. Dere har et høyt forbruk av strøm i forhold til livsstilen du beskriver, men 1000 kilowattimer i uka kan jeg ikke se for meg er mulig.

MAO: Slå av ALT som bruker strøm i leiligheten og se hva som skjer med måleren. Så bør du se om du finner noen syndere..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrudde av alt av strøm og sjekket måleren. Der var så vidt bevegelse i telleren, noe jeg vil tro er grunnet kjøkkenviften som ikke kan skrus helt av, men kun justeres ned på en.

Når alt var av så tok jeg på en og en ting for å sjekke telleren på nytt.

PC, kjøleskap, belysning, tv og andre småelektriske ting gjorde minimale utslag.

Skrudde av igjen disse tingene, og tok på ene panelovnen. Telleren gikk da mye raskere. Samme resultat på ovnen på badet.

Varmtvannsberederen ga heller nesten ingen utslag, men dette er vel mer avhengig av når den slår inn. Hadde jeg sjekket rett etter bruk av varmtvann så vil jeg tro denne ville gitt andre utslag på måleren.

Nå får jeg ny ovn på badet som kan reguleres på effekt, eller den er temperaturregulert. Litt usikker hva det blir til her.

Så da er det å finne en bedre løsning for panelovnene som senker forbruket. Vil disse oljeovnene/oljefyrt radiator være noe vennligere på forbruket? Alternativt sette på timere på ovnene som er i bruk så de er av på natten og når leiligheten er tom, for så å slå inn en time før vi står opp eller kommer hjem.

Lenke til kommentar

Okai. Da ville jeg også virkelig anbefalt å kutte dusjingen kraftig.. Strømforbruket til en venn av meg halverte seg når hans samboer flyttet ut, hun dusjet 2 ganger hver dag i snitt.

I tillegg bli flinkere på alt som er viktig vedr strømsparing.. flere ovner satt sammen på et lavere gradenivå på termostaten bruker mindre strøm og gir varmere følelse i rommet enn 1 som står på full guffe konstant.. Anbefaler deg derfor å kjøpe flere termostatstyrte ovner.

Og ovnen på badet ville jeg kuttet ut eller skrudd kraftig ned.. det rommet brukes ikke ofte nok til at det trengs noe der konstant på vel? Finn evt en alternativ varmekilde.

Hva slags energiklasse har du på hvitevarene dine? Her kan det være mye å spare når du vasker hver dag. Har du tørketrommel?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...