Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt grønn på dette med databaser.'

Jeg har laget en webside med innlogging i localhost og det funker bra, men det viser seg at nettadressen vi har fått tildelt av skolen ikke støtter databaser. Finnes det en database online vi kan bruke? Har vært inne på MySQL, men det er ikke det enkleste stoffet å pløye seg gjennom.

Må databasen installeres på selve serveren på skolen eller er det noe annet jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de fleste webhoteller støtter en eller annen database, ofte mysql. Andre vanlige opsjoner er postgresql eller ms sql. Hos en del får du ikke tilgang til disse utenfra av sikkerhetsgrunner, mens andre tillater dette, så du må enten finne en av de siste, flytte websiden til en av de første, eller få lagt inn en database på skolen, medmindre det fins en allere de; den behøver jo ikke ligge på samme maskin som nettsiden din.

Hvis du ikke har brukt en database før må du regne med en liten læringskurve. Skal du lage flere nettsider kommer du vanskelig utenom, så det er bare å hoppe i det.

Jeg ville spurt på skolen om ikke de kan sette opp en database til deg, det er sikkert andre sm kan ha bruk for den også.

Lenke til kommentar

vi har fått til å lage lister med navn og passord, men noe særlig mer enn det kan ikke jeg iallefall ;)

jeg skal sjekke ut sqllite hvertfall. Det er veldig lite vi trenger, bare så det er mulig å logge inn og ut, og trenger forsåvidt bare fungrere i en måned.

Takk for svar :)

PS, sånn i farten, er databaser kun for lister og tabeller osv eller kan man legge inn mer tekst, fekst artikler, dagbøker, etc, ?

Endret av perpers
Lenke til kommentar

det er jo ikke godt å forstå hva du skal med denne databasen men forhåpentligvis forstår du det selv.

i en database kan du stort sett legge akkurat hva du vil, men om det alltid er like lurt blir en annen sak. du kan for eksempel uten probemer lagre store mengder tekst, men teksten vil ikke uten videre være søkbar på en særlig effektiv måte.

dessuten er det enkelte ting du *ikke* bør lagre i database, og passord i klartekst er blant disse. det kan du lese mer om ved å google f.eks. "md5 password mysql" eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Det er prosjekt i å lage en webside, så det eneste vi trenger det for er å 'ha' det der så vi viser at vi kan lage en logg-inn funksjon. :)

Jeg går utifra at man trenger en database for å lage denne funksjonen, men kanskje jeg tar feil.

Endret av perpers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...