Gå til innhold

Problemer med SSD i maskin med cacheminne

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Samsung NP530U3B. Denne er levert med 500gb disk og 32gb SSD cache. Jeg bestemte meg for å oppgradere til SSD i denne og gikk til innkjøp av en Samsung 830 128gb.

Da jeg hadde reinstallert maskinen og skulle legge inn drivere, så fikk jeg problemer. For det finnes en driver for expresscache, denne gjør at den lille SSD disken på 32gb brukes til mellomlagring av data for kjappere oppstart og start av programmer. Etter at denne var lagt inn, så ville ikke maskinen boote Windows lengre. Det ser ut til at den prøver å boote fra den lille SSD disken, men der finnes det ikke noen oppstartsfiler.

Det finnes ingen endringer for dette i BIOS, da cachen ikke vises som en disk og eneste løsning var å reinstallere maskinen.

Har prøvd med både Windows 7 og 8 uten at det har fungert på noen av de.

Samsungsupport hadde heller ingen svar på hvorfor dette skjer og derfor lurer jeg på om noen av dere på forumet vet hva som gjør at dette skjer.

Endret av Mikael Wolden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så klart, jeg kan jo droppe å legge den inn. Men hvis det er cacheminne der, så ønsker jeg jo å bruke det.

Why? Because i can :-)

Problemet er jo at cacheminnet ikke er en disk. Derfor vil ikke BIOS finne det. Finner det hvis jeg bruker diskpart. Så windows ser minnet, men ikke BIOS.

Lenke til kommentar

Aha, det er en liten SSD som sitter fast på hovedkortet som en del av maskinen. Da forstår jeg.

Jeg tipper Samsung-en uansett er raskere enn denne, så jeg hadde personlig ikke brydd meg med denne cacheløsningen. Eneste interessante kunne vært å få tilgang til de 32GB til lagring...

Kan du bruke diskpart til å partisjonere/formatere/tildele bokstav?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...