aphelion3 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Gode forumbrukere! Har nå anskaffet 3DS til min datter på 6, da DSen, såvidt jeg forstår, har gått ut av produksjon (Bare Elkjøp som fortsatt forsøker å svindle godtroende besteforeldre med et lite parti DSi til kr 1200....) Fikk noe jeg oppfattet som et supert pakketilbud hos Gamestop: 3DS med taske og 2 spill til 1600,- Spillene var Zelda: Ocarina of time-remaken, og det andre var det siste Mariospillet. Da jeg kom hjem oppdaget jeg to potensielle problemer: Zelda har 12 års grense. I mitt hode er jo dette en remake av et klassisk, gammelt spill, og jeg klarer ikke helt å få det til å rime at dette er skadelig for en seksåring. Noen som har noen erfaringer/tanker rundt dette? Er jo en del slåssing og skumle fiender, er det for mye vold for barn? Begge spillene har 3d, og det står på coveret at barn i 6-års alder og under ikke bør spille 3d i det hele tatt, da det kan skade øynene deres. Jeg lurer på om dette er det typisk amerikanske regelverket, at om noen har forsket seg frem til at en liten promille potensielt kan få synsforstyrrelser, så må de ha det med på pakken? At det i realiteten er et ikke-problem? Går det alternativt an å spille disse spillene uten 3d funksjonen på? (Gjetter nei.) Takker på forhånd for nyttige svar! Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 zelda spillet husker jeg fikk til jul når jeg var 7 år (jeg er 18 nå ). Første fiende i mørket var faktisk ganske skummelt da jeg var mørkeredd, men det hjalp når en voksen satt ved siden av meg klarte ikke å runne spillet før flere år senere, og når jeg tenker meg om så ble bossene på slutten faktisk ganske skumle, men tror ikke barn nå til dags blir så redde. Du kan vell dømme selv du vet nok best hva barna dine mener. Hopp ca 6 min inn i denne videoen http://www.youtube.com/watch?v=vX6DbcmC6vY. ja, det er en del vold i spillet, men det er bare sånn du svinger sverdet også kommer det et smell og fienden flyr bakover. Det er ikke sånn veldig komplisert vold som i 18-årsgrense spill. (disse svarene er bassert på at jeg har spilt det mange år gamle spillet, jeg har bare prøvd det nye i 5 minutter på gamestop ) Det er fullt mulig å spille uten 3d-funksjonen. det er en egen knapp til å skru det av på siden, og du kan også velge hvor "sterk" 3d-effekten skal være. 1 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 3D-effekten kan indeed skrus av. Om det er skadelig eller ikke vet jeg ikke, men det har vel vært noe greier i media at det frarådes for små barn. I korte "omganger" kan det dog neppe skade. Zelda er vel noe vanskelig for en 6-åring? Lenke til kommentar
Sirius Cobra Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Som benbjo sier så kan 3d-effekten skrues av og du kan spille DS spill i den, hvis det er ønskelig Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Husker jeg ofte ropte på mamma som måtte oversette det fra engelsk Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Det holder at det er sverdbruk i zelda for å bumpe opp aldersgrensen, du må selv som forelder vurdere hva du synes er riktig. Som andre nevner er spillet kanskje litt vanskelig, men her er det nok stor forskjell fra person til person og ut i fra hvor mye de har spilt før. Dog noe hjelp fra foreldre kan være nyttig etter hvert Når det kommer til synskadebiten tror jeg nok det er mye snakk om å dekke sin egen bakende fra nintendo sin side her. Forskning tilsier at synet ikke er ferdig utviklet hos barn i den alderen enda, så langvarig utsettelse for den noe unaturlige måten å se på med 3d'en kan potensielt ha en effekt hos enkelte barn. Jeg tipper at så lenge man følger med på hvor mye og ofte barnet bruker dette, så er det nok safe. Det viktige er jo at de har mange og ulike stimuli Det er også mulig å legge på en "voksensperre" på 3d'en tror jeg, slik at man må inn med pinkode for å skru på 3d, om man er av den mer paranoide sorten Endret 26. november 2012 av Dipso 1 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det stemmer at 3D-effekten kan slås av. Jeg vil også legge til at du lett kan legge inn en foreldresperre på den, slik at knappen som regulerer effekten blir deaktivert uten passord! Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Zelda er nok litt vanskelig for en seksåring, men samtidig spilte vi spill som Monkey Island og Zelda 2 lenge før vi kunne engelsk, og hadde det forferdelig morsomt med det, så det er jo ikke umulig at hun vil reagere slik? Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Liten relevans for tråden, men angående at Elkjøp forsøker å lure godtroende besteforeldre stemmer det nok ikke. Faktisk solgte DS mer enn 3DS den siste uken i USA. Lenke til kommentar
aphelion3 Skrevet 27. november 2012 Forfatter Del Skrevet 27. november 2012 Takk for svar! Siden jentungen egentlig er en tøffing, tolker jeg det dithen at språk- og spillmekanisk mestring vil være de største utfordringene for en 6-åring i Ocarina of time. Også ålreit å høre at det går an å slå av 3d-funksjonen, den kan kanskje bli slitsom for alle aldre i lengden? Liten relevans for tråden, men angående at Elkjøp forsøker å lure godtroende besteforeldre stemmer det nok ikke. Faktisk solgte DS mer enn 3DS den siste uken i USA. Du kommer likevel ikke unna det faktum at de selger DSi for 1200,- mens en Spaceworld jeg var innom opplyste å ha solgt unna de siste eksemplarene de hadde for 7-800,- Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Takk for svar! Siden jentungen egentlig er en tøffing, tolker jeg det dithen at språk- og spillmekanisk mestring vil være de største utfordringene for en 6-åring i Ocarina of time. Også ålreit å høre at det går an å slå av 3d-funksjonen, den kan kanskje bli slitsom for alle aldre i lengden? Du kommer likevel ikke unna det faktum at de selger DSi for 1200,- mens en Spaceworld jeg var innom opplyste å ha solgt unna de siste eksemplarene de hadde for 7-800,- Ja, tror det er ganske vanlig å spille helt uten 3D. Grafikken blir bedre også. Ja, når du nevner det er jo 1200,- litt mye. Det har den vel kostet i mange år nå. Husker jeg kjøpte min (såvidt) brukt for 800,- i 2007 eller noe sånt. Og det var med NSMB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå