Gå til innhold

[Løst] Krav til Bachelor og Nautikk Høgskulen i Ålesund

roenning

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i år 3.klassing ved Eid Vidergående skole. Har fryktelig lyst å studere nautikk ved høgskolen i Ålesund. Men problemet er at jeg ser at kravet/snitt er 4,3 ved 2012, og det sies at i 2013 vil kravet bli høyere grunnet 1994 kullet er enormt.

Jeg har nå til jul ca 3,8 i snitt. Jeg håper å ta oppatt en eller to eksamen til vår, slik at jeg greier 4,0 i snitt.

Jeg var i sesjon 2 for noen uker siden, men jeg kom ikke inn grunnet jeg strøk på IQ test med vilje, grunnen til at jeg nekta inn var fordi jeg får bare farstid der, og ikke noe særlig god lønn som jeg villet fått om jeg tar fartstid utenom militæret.

Tenkte ikke på at militæret gir studiepoeng :(

Hvordan ligger jeg an? holder det med 4 i snitt tror dere?

Er det en mulighet for å komme inn i militæret igjen? jeg scora best av samtlige 70 gutter som møtte opp på kondisjon og styrketest, de ville veldig gjerne ha meg inn og ble frustrert når jeg strøk på IQ med vilje :p

Endret av roenning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at ren 4 i snitt vil holde. Det vil vel tilsvare 40 konkurranse poeng. Og det var 43,2 for førstegangsvitnemål i 2011/2012.

Du kan sende mail til vpv å spørre de hva slags muligheter du har. Men iq testen i forsvaret pleier å være engangstilfelle. Du kan få en ny sjanse hvis du lå veldig nærme til å få godkjent. Og uansett så vil ikke 2 poeng fra militæret hjelpe deg så veldig mye. Du vil da havne i ordinær gruppe, hvor det var 50,6 konkurranse poeng for å komme inn. Med militæret vil du få 2+2 alderspoeng hvis du fyller 20. Så med det vil du ha 44 konkurranse.

Det du bør gjøre er å ta opp de fagene som du har på vitnemålet ditt. Forbedre de slik at du får et snitt over 4,5. Jeg mener at du vil fortsatt gå under førstegangskvoten. Ettersom du forbedrer fag som du allerede har. Men er ikke 100% sikker der. Så det bør du spørre en rådgiver om.

Lenke til kommentar

Jeg snakka med rådgiver idag på skolen. Hun fortalte meg at jeg er skråsikker på valget mitt av yrke, og kommer ikke til å angre (to brødre og far gikk den skolen).

Deretter fortalte hun meg at viss jeg ikke går i militæret/tar oppigjen eksamen etter 3.året almenn er over, så vil jeg være kvalifisert til førstegangssøker til jeg blir 21 år, altså i dette året kar. 4,3 og ikke 5.

Så hun anbefalte meg og ta oppatt 1-2 fag som privatist eksamen fra 1.klasse som jeg kan score veldig bra på. (søker om eksamen i januar og tar oppatt i mars-april 2013, altså ikke etter at skoleåret er over, da gjelder kar. 5 som krav.)

Videre så ringte jeg høyskolen idag, de sa at snittet er 4,3. Jeg spurte sikker ti ganger om hva kravet er, men de sa bare at snittet var 4,3 i 2012, også sa de bare at jeg kan hente studiepoeng i militæret osv. De ville ikke si NOE om kravet.

Broren min gikk denne skolen for 5 år siden, han sier at alle førstegangssøkere kommer inn, han hadde veldig mange ''fjerne'' 40 åringer i klassen :p

Ganske frustrerende at vi får besøk av høyskolen i Volda, Ålesund, Molde og Bergen på vår VGS, og de reklamerer så veldig for skolene, også er det så vanskelig å komme inn..

Endret av roenning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...