Gå til innhold

Politiets beklagelse overfor jødene etter 70 år.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Bizzart/idoti egentlig at dem skal unnskylde. Ingen av de som jobber i politiet idag har noe å gjøre med det som skjedde i WW2. Ingen personer som har hodet på rett plass tror det norske politiet eller folkene ville deportert jødene, selv muslimene, katolikkene etc idag for lignende behandling. Og kun en av de som ble deportert er i live idag for å høre unnskyldningen.. Hva blir det neste, skal vi beklage for viking raidene?

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Men de som ikke ser det økende jøde, muslim og rom-folk hatet (endog på dette forumet) i dag er blinde.

I kriser må man finne (leter man etter) en syndebukk, og da er det som regel de minste, svakeste og mest utsatte gruppene som får lide, mens de som egentlig er skyld i krisen hever seg langt over den debatten.

Det begynner med:

1. Bortforklaring.
  2. Benektelse.
  3. Stigmatisering.
  4. Dehumanisering.

Da er marken pløyd og man kan begynne på nytt. Menneskets psyke og massepsykologi er ganske uforanderlig. I så henseende er der intet nytt under solen.

Det er aldri for sent å be om unnskyldning, særlig ikke når det samme hatet som man så i mellomkrigstiden er i ferd med å blusse opp igjen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Bizzart/idoti egentlig at dem skal unnskylde. Ingen av de som jobber i politiet idag har noe å gjøre med det som skjedde i WW2. Ingen personer som har hodet på rett plass tror det norske politiet eller folkene ville deportert jødene, selv muslimene, katolikkene etc idag for lignende behandling. Og kun en av de som ble deportert er i live idag for å høre unnskyldningen.. Hva blir det neste, skal vi beklage for viking raidene?

Det er ikke usannsynlig at politiet og resten av befolkningen ville reagert på akkurat samme måte under de samme omstendighetene i dag.

http://www.youtube.com/watch?v=pdb20gcc_Ns

Jeg er enig i at ingen i dagens politivesen skal behøve å beklage seg for jødedeporteringene. Ei heller behøver de å beklage seg for at romfolk eventuelt blir behandlet dårlig av resten av befolkningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men har romfolket blitt behandlet eksemplarisk av politiet?

Jeg tenkte dog mest generelt og da er politiet en del av folket.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er ikke usannsynlig at politiet og resten av befolkningen ville reagert på akkurat samme måte under de samme omstendighetene i dag.

"The social psychology of this century reveals a major lesson: often it is not so much the kind of person a man is as the kind of situation in which he finds himself that determines how he will act." (Milgram, 1974)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men har romfolket blitt behandlet ekemplarisk av politiet?

Jeg tenkte dog mest generelt og da er politiet en del av folket.

Jeg har ikke hørt/lest at politiet har behandlet romfolket urimelig, men jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt veldig mye med på hva romfolket strever med. Hvis du har en lenke eller to til avisartikler eller annen dokumentasjon på dette, så vil jeg gjerne lese dem.

"The social psychology of this century reveals a major lesson: often it is not so much the kind of person a man is as the kind of situation in which he finds himself that determines how he will act." (Milgram, 1974)

Nettopp. Men politiet skal ikke behøve å beklage seg over noe de ikke har gjort, men kunne ha gjort under helt andre (usannsylige) omstendigheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva blir det neste, skal vi beklage for viking raidene?

Tja, har tidligere lest innlegg på dette forumet hvor det påpekes at vi skal skamme oss over det våre (nordmenns) forfedre gjorde, så kanskje Stoltenberg et al vil ta seg en grand tour i Europa snart?

Statens pistolbøller burde heller beklage seg for at de stadig opprettholder globalstaten med sin bruk av politisk vold.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Men har romfolket blitt behandlet eksemplarisk av politiet?

Jeg tenkte dog mest generelt  og da er politiet en del av folket.

Hmm, Politiet er en del av folket, romfolket er en del av folket. Ergo, folket behandler folket dårlig, eller for å si det slik Romfolket er selv skyldige for å ha valgt ett Polit som ikke behandler dem bra. Det er tross alt ett Demokrati i Norge ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Får si om det Skatteflyktning skriver som min norsklærer skrev i kommentar til mine nynorskstiler på gymnasiet

Av og til skriv du rett bra, men andre gonger fell du ner i reine inkjevetta.
Lenke til kommentar

Men hva godt kommer det ut av det? Det eneste det gjør er å sette saken på agendaen igjen, men tror dere at evt. ofre hadde følt at det er "okei" nå? En offentlig unnskyldning hjelper lite og ingenting.

INGEN unnskyldninger hjelper.

Så hvorfor noen gang unnskylde oss?

Det er en påstand om at vi, det norske rettssystemet, faktisk tenker på og har lært av våre feilene som ble begått.

Å ikke unnskylde seg vil for ofrene og etterlatte oppleves som om systemet som stod bak ugjerningene ikke har tenkt over og lært av sine feil, men ligger mer i tankestrømmen "systemet vårt gjorde ikke noe galt".

Lenke til kommentar

Og som flere brukere på dette forumet så tydelig demonstrerer: Det trengs.

Geir :)

Hvorfor er du så opptatt av at vi alle skal gå rundt og tro på løgnen om dette såkalte"holocaust" som jødene påstår at tyskerne utsatte dem for,men som de aller fleste jødene på mirakuløst vis likevel overlede ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og det er ikke nødvendigvis negativt, om de ellers fortjener prisen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Og som flere brukere på dette forumet så tydelig demonstrerer: Det trengs.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...