pleiadene Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Jeg lurer på om samyang 14 mm er brukanes på canon 7D?jeg er på utskikk etter et lyssterkt og skarpt objektiv til å ta nordlysbilder Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Fullt brukelig på 60D iallefall, men jeg synes det ble litt for vidt. Her kan du se eksempler på 7D Lenke til kommentar
Oladal Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 @IceBlitz . Jeg har tatt noen tusen bilder med Samyang 14mm på Canon 5dmkll og Nikon D600 . Den forvrengings effekten du skriver om er ikke den samme man ser når man tar bilder av stjerner . Effekten vises tydeligest på ting som er nært , eller rette linjer . Stjerner som er langt unna i tillegg til å være så små att de nesten ikke er synlig på bilder , de blir i liten grad påvirket av forvrenging . Ved fingransking av bilder tatt med Nikon D600 i 100% visning , da er forvrengingen på stjernene minimal . For øyeblikket har jeg bare bilder med laveste lukkertid på 3 sekunder liggende , men jeg skal ta en test med lukkertider på 1 sekund eller mindre . Bildene viser ingen tegn til forvrenging i senter eller i sidene , bare i de ytterste hjørnene kan man se att stjernene har strekkt seg litt . I de ytterste hjørnene er stjernene strekkt 1/2 til 1/1 gang , av sin egen størrelse . Meget moderat forvrenging i forhold til det du hevder . Jeg skal ta nye bilder med raskere lukker og ulik blender verdi for å teste ytterligere . 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 (endret) Jeg prøvde å fotografere et kvadrat i sentrum på Samyang 14 mm f/2,8 og så i hjørnet på samme avstand fra objektivet. Forstørrelsen i to akser var 140% og 220%. Det vil si at stjerner i verste fall vil bevege seg over dobbelt så fort ute i hjørnet av objektivet og dermed må man bruke under halvparten av lukkertiden i forhold til stjernene i sentrum. Punktlyskilder kan man ikke bruke for å måle forvregningen, de vil være punkter på alle brennvidder. Det vi har her er at objektivet har en annen effektiv brennvidde i hjørnene enn i sentrum. Noe som også stemmer ganske bra med hvor mye mørkere bildet blir i hjørnene. Endret 12. februar 2013 av Kristallo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå