Gå til innhold

Laserpeker med konsentrert, klart definert, liten prikk

bas

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en laserpeker som avgir en liten og klart definert prikk, helst så rund som mulig. Jeg tenker på kanskje ned i 1-2mm i diameter på prikken på en distanse 15-30m. Skal brukes til opplinjering og må være så presis som mulig. Alle disse billige laserne jeg har prøvd gir gjerne en oval, skjev og ganske stor og diffus prikk. Den bør også fysisk være så liten som mulig og ikke koste skjorta. Umulige krav, eller har noen tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på utkikk etter en laserpeker som avgir en liten og klart definert prikk, helst så rund som mulig. Jeg tenker på kanskje ned i 1-2mm i diameter på prikken på en distanse 15-30m. Skal brukes til opplinjering og må være så presis som mulig. Alle disse billige laserne jeg har prøvd gir gjerne en oval, skjev og ganske stor og diffus prikk. Den bør også fysisk være så liten som mulig og ikke koste skjorta. Umulige krav, eller har noen tips å komme med?

Hva slags type laser skal du ha? Laser water? Endret av MysilBergsprekken92
Lenke til kommentar

Nei, skal måle avstanden/posisjonen mellom flere lasere (prikker) montert på et dynamisk system (system som kan bevege på seg). Trenger derfor så kompakte definerte prikker som mulig, skal helst prøve å få millimeter presisjon på dette.

Lenke til kommentar

Du kan alltids bygge laser selv og så legge litt ekstra penger i optikken, men det forutsetter så klart at du har noe kjennskap til finelektronikk og er dreven med loddebolten. Jeg har prøvd et par typer linser, litt dyre glasslinser er helt klart best.

Nå er det ikke akkurat presisjon jeg har lagt mest vekt på, men bare "rå kraft". Har blå pekere på både 1 og 2 Watt, det er moro :)

De linsene jeg bruker kan du få ganske små prikker med, men selve laseren er så kraftig at det blir en svær dott uansett. Men på en laser med + - 5mW så kan det bli bra tror jeg.

Endret av TanteEdgar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...