Gå til innhold

Sikkert på grunn av eldrebølgen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen overskrift på saken kunne vært "Pensjonister har ikke vært rikere på 37 år".

Jeg kjenner mange studenter rundt i Norge, og det er ingen av dem som føler seg fattige. Men alle vil vel ha mer. I forhold til snittlønnen ser jo ikke statistikken så alt for ille ut, selv om grafen helst burde vært flat. Jeg vil heller ikke si at en nedgang på ca. 10% over 37 år er et ras med tanke på hvor mye snittlønnen egentlig har økt på 37 år.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

En annen overskrift på saken kunne vært "Pensjonister har ikke vært rikere på 37 år".

Jeg kjenner mange studenter rundt i Norge, og det er ingen av dem som føler seg fattige. Men alle vil vel ha mer. I forhold til snittlønnen ser jo ikke statistikken så alt for ille ut, selv om grafen helst burde vært flat. Jeg vil heller ikke si at en nedgang på ca. 10% over 37 år er et ras med tanke på hvor mye snittlønnen egentlig har økt på 37 år.

Kun med stipend blir eg sittande med 1700 månden, etter husleige på 4500, straum, internettrekning osv.Må nesten ha jobb når eg sitt igjen med så lite, så det hadde blitt svært vanskelig å studert på heiltid for å sei det slik.

PS: Eg har fult lån og stipend.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

202869.jpg

http://www.dinepenge...37-aar/20259174

Studiestøtten har falt kraftig i forhold til grunnbeløpet i folketrygden (G), mens både pensjonisters og lønnsmottakeres inntekter har steget. Venstre akse er for studenter og enslige minstepensjonister. Høyre akse er for lønnsmottakere. Alle verdier sammenlignet med G.

Tallene stemmer bra med egne tall (basert på gullprisen), som gav 30-40% reallønnsvekst for "lønnstakere" (ikke sikker på definisjonen der), mens G har falt med 13% i realverdi 1975 - 2012.

Når vi ser på realverdi tar jeg ikke prisindeksen bosktavelig. Jeg setter hva studenes har å rutte med idag til 13% lavere enn Dine Penger

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

husker jeg fikk ingenting i stipend som 16 åring, jeg fikk rundt 2800 til 3400 i stipend, jeg hadde aldri penger ,

Visst jeg skulle kjøpe noe måtte foreldrene gjøre dette,

Og jeg er ikke akkurat fra rik familie, men ikke en fattig heller,

Men vi er 5 søsken, Jeg ble tvinget av kokke skolen og kjøpe berbar pc i 2006 pluss kokke utstyr.

Det ble 11000 tilsammen, og mamma betalte alt, men en ting som virkelig irriterte meg som gamer, er at Pcn aldri ble brukt på skolen, året etter forandret de Pc loven og gav 5000 til de som kjøpte,

JEG BLE TOTALT RÆVKJØRT AV KOMMUNEN/ eller staten gir faen

Satans dritt system man lever i. Og denne saken har nå blitt glemt . Laptoppen ble kjøpt av en drittbutikk som skolen anbefalte som var 1 time unna , og som gamer gikk det ikke an og spille noe, kunne jeg heller ikke bare tatt de 7000 spart til en bedre stasjonær,

(jeg bodde 1 time unna foreldrene mine og moren min var registrert gift så jeg fikk lite ( hun var ikke gift , bare de som ikke hadde oppdatert)

oG JEG HADDE 800 KR i måneden. Det ødela humøret og utdanningen , jeg ble deprimert av hybeln og lite ting og gjøre så jeg lerte ikke en dritt av skolen for jeg sov gjennom de fleste timer. total waste, fuck praktisk videregående, de beste er alltid de som starter med en gang.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

OG JEG HADDE 800 KR i måneden.

Flaks at du gjekk på kokkelinja då, så fekk du ete litt av maten som vart igjen. 25 kroner dagen er ikkje akkurat mykje, kan så vidt gå viss man lever på brød annakvar dag, og eter middag annakvar dag.

Lenke til kommentar

Flaks at du gjekk på kokkelinja då, så fekk du ete litt av maten som vart igjen. 25 kroner dagen er ikkje akkurat mykje, kan så vidt gå viss man lever på brød annakvar dag, og eter middag annakvar dag.

Jepp resturant mat hver 2 dag XP (før i tiden var de mer effekitiv, da lagde skolen mat til andre betalende)

Huff for 1 år, etter og ha jobbet og snakket med andre kokker til nå har jeg lært at kokke skolen var elendig og skolen hadde ingen penger. pluss at jeg hadde den dårligste hybeln som fantes i byen XP (ivertfall en av de)

Heldigvis fikset ting seg året etterpå, men skolen ble bare dårligere,(man skifter skole 2 året)(elendig skole)

Husket en dag jeg bare lå i sengen for jeg var så sulten

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Husket en dag jeg bare lå i sengen for jeg var så sulten

Ja, det skal ikke være lett. Nav burde opprette støttekontakter for alle puslete persilleblader, som tilfeldigvis ikke får en putetilpasset opplæring. Jeg legger meg på kne, og ber hardt, for bare deg, dakar niten ...

Fra spøk til revolver. Jeg melder meg på i denne tråden, fordi jeg bruker å bli så interessert når jeg som tross alt er med å betale for slaraffenlivet til ungdommen, ser at de sliter så fryktelig, og det på tross av at de fleste av dem er født med sølvskje i gapet.

:)

Lenke til kommentar

Kun med stipend blir eg sittande med 1700 månden, etter husleige på 4500, straum, internettrekning osv.Må nesten ha jobb når eg sitt igjen med så lite, så det hadde blitt svært vanskelig å studert på heiltid for å sei det slik.

PS: Eg har fult lån og stipend.

Som spartaner med studenthybel og fire ukers sommerjobb på hjemstedet klarte jeg meg veldig bra på studielån. Jeg klarte endog å spare en anselig sum av lånet årlig (Ca. 30 k). 55 k på 10 måneder dekket faste kostnader og mat. Nå er ikke dette en løsning for alle, da det er altfor få studentboliger og standarden er gjerne veldig lav. Uhyggelig lavt.

Lenke til kommentar

Ja, det skal ikke være lett. Nav burde opprette støttekontakter for alle puslete persilleblader, som tilfeldigvis ikke får en putetilpasset opplæring. Jeg legger meg på kne, og ber hardt, for bare deg, dakar niten ...

Fra spøk til revolver. Jeg melder meg på i denne tråden, fordi jeg bruker å bli så interessert når jeg som tross alt er med å betale for slaraffenlivet til ungdommen, ser at de sliter så fryktelig, og det på tross av at de fleste av dem er født med sølvskje i gapet.

Er nok tilbøyelig til å være enig med deg. På ett tidspunkt må man nesten ta ansvar for seg selv og ikke regne med at du skal kunne flytte hjemmefra og studere uten å jobbe og samtidig opprettholde den samme standarden man hadde da man bodde hjemme hos foreldrene.

Forøvrig, om man ligger i sengen en hel da fordi man er så sulten er det kanskje en ide å få seg en jobb istedenfor å ligge og sulte/sutre?

Skulle gjerne fått såpass med stipend at jeg slapp å jobbe, men jeg får meg ikke til å klage over dette når jeg både får gratis utdanning og, forhåpentligvis, betalt for å studere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forøvrig, om man ligger i sengen en hel da fordi man er så sulten er det kanskje en ide å få seg en jobb istedenfor å ligge og sulte/sutre?

Skulle gjerne fått såpass med stipend at jeg slapp å jobbe, men jeg får meg ikke til å klage over dette når jeg både får gratis utdanning og, forhåpentligvis, betalt for å studere.

Jeg forlanger det samme av meg selv som jeg forlanger av andre. Og går man på skole, javel, da er det det som er jobben!!! Når det gjelder håndverksfag, så vil jeg påstå at man trenger ikke annet enn lyst og vilje, og da kan man bli en superkokk, fortere enn svint. De beste lærerne finnes ute på diverse kjøkkengulv, og det er der man blir en kompetent og dyktig håndtverker. Ikke at skole er bortkastet, men når det gjelder selve "håndlaget", må man ut å lære det ved å utføre selv.

Det betyr at hvis man ikke er motivert for å sitte på skolebenken, så er ikke løsningen å gi opp, og sende regningen til oss andre.

Å ha vondt i viljen, finnes det bare en kur for, og det er å sparke seg selv i rompa

Lenke til kommentar

Misnøyen (Dine Penger) går vel på at politikerne sier at vi takket være (dem) har fått det mye bedre, og at det er bare rett og rimelig at vi betaler litt mere skatt (slik at de hvert år kan finansiere overforbruket sitt). Studentene har ikke fått det bedre, men betaler mere skatt idag enn for 30 år siden (spesielt mht mva). Jobbmarkedet er trangere, og studentene bærer selv risikoen for utdannelse. Velstandsøkningen i Vest stoppet opp for ca. 20 år siden (da Kina kom). Norge er et lite unntak.

(en kopp kaffe idag 20 kr -> 10? kr i profitt til produsent, av det går 30% igjen til skatt. Utgifter til husleie er også skattlagt ... staten får inn skatt på alle ledd ... 8-12 kr? I Syden koster en kopp kaffe 8 kr)

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alle sutrer om den j***a skatten - hvorfor kan man ikke heller høre mer om smartere måter å "sløse" bort de pengene vi faktisk har?

Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler, og helvetet later til å aldri bli fullt ...

;)

Lenke til kommentar

Jeg forlanger det samme av meg selv som jeg forlanger av andre. Og går man på skole, javel, da er det det som er jobben!!! Når det gjelder håndverksfag, så vil jeg påstå at man trenger ikke annet enn lyst og vilje, og da kan man bli en superkokk, fortere enn svint. De beste lærerne finnes ute på diverse kjøkkengulv, og det er der man blir en kompetent og dyktig håndtverker. Ikke at skole er bortkastet, men når det gjelder selve "håndlaget", må man ut å lære det ved å utføre selv.

Det betyr at hvis man ikke er motivert for å sitte på skolebenken, så er ikke løsningen å gi opp, og sende regningen til oss andre.

Å ha vondt i viljen, finnes det bare en kur for, og det er å sparke seg selv i rompa

Veldig enig i de siste to avsnittene. Det første vet jeg ikke om jeg forstod helt, men tolker det dithen at du ikke er enig i at studenter bør jobbe ved siden av studiene?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Veldig enig i de siste to avsnittene. Det første vet jeg ikke om jeg forstod helt, men tolker det dithen at du ikke er enig i at studenter bør jobbe ved siden av studiene?

Da var jeg dyktig på å forvirre deg ... ;)

Det jeg vil frem til, er at man kan fint få seg en "utdannelse" ved å "lære under fart" - det vil si, at man kan få seg en underordnet stilling (eller ufaglært stilling), jobbe hardt og lojalt, og dermed "jobbe seg opp" i nivåene, hvis man vil. Fordelen ved den måten å gjøre det på, er at man får ett grundig innblikk i hva det å eks "være kokk" egentlig betyr. Og "kokk" er bare ett eksempel.

Det jeg ikke respekterer, er når ellers friske folk, velger sofaen fordi et "system" ikke er "behagelig" nok for den egoistiske latsabben

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...