Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål ang Z8NA-D6

meitemark

Anbefalte innlegg

Den gamle filserveren min begynner å bli litt sliten (5 år), så nå er jeg godt igang med å bytte den ut med noe mye kraftigere. Jeg har skaffet meg et Z8NA-D6 og begynt å flytte deler fra gammel til ny. Men så kommer jeg da til å få tilkopling til alle diskene, 10 stk totalt.

Hovedkortet har 6 vanlige sata tilkoplinger, og de er greie. Men det har også 4 blå og 4 røde sata tilkoplinger nederst på hovedkortet. Såvidt jeg forstår er det meningen at man skal ha SAS-enheter tilkoplet der. Det jeg lurer på er om det mulig å kople til enheter der uten "PIKE"-kortet som må til for SAS, siden jeg bare har mengder av sata disker.

her er manualen http://0x539.org/Z8NA-D6.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De SAS portene du snakker om, støtter også SATA, men som det sies i manualen: "These connectos only function when you install a PIKE RAID card." så vil de visst ikke virke uten det PIKE RAID kortet.

Så hvis du bruker det PIKE kortet, bør dert være mulig å koble til SATA disker til de blå SAS portene, Manualen nevner jo SAS disker for de røde portene og ikke noe om de blå portene.

På en annen side, det er vel bare å prøve å se hva som skjer uten det PIKE kortet. Finner BIOS alle diskene ved første start, så skulle du ikke trenge det. Har i mange tilfeller oppdaget at det som står i Asus sine manualer ikke er korrekt. I manualen for mitt Rampage IV Formula sies det at man kan kun koble til hard disker til Asmedia SATA portene, jeg har to optiske drev, en Blu-Ray og en vanlig DVD tilkoblet i AHCI modus og de virker konge begge to.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...