Gå til innhold

Litt spørsmål ang ram

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere PCen litt, men den er såpass gammel nå at stort sett alt må ut. Prøver å holde det litt på budsjett men er et par ting jeg sliter med å forstå. Vurderer å kjøpe dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652807#extra , og prøver å få valgt noe RAM til det. For det første er det en ting jeg reagerte litt på. kortet tar ikke over PC3-15000, jeg synes det virker litt rart ettersom hovedkortet jeg kjøpte og RAM brikkene jeg kjøpte for må være over 2 år siden hadde PC3-16000, og er det ikke større er bedre her?

En annen sak er at det står kvadruppelkanals-minnearkitektur, de fleste RAM brikkene er jo tokanals, de få med kvadruppelkanal er veldig mye dyrere. Hvordan er ytelsesforskjellen mellom disse, og hvordan er det å kjøre dobbel på et kort for kvadruppel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den er grei, gikk bare i den troen at høyere PC3- tall var raskere, så ble litt forvirret når det så ut som om teknologien hadde gått baklengs.

Lite side spørsmål, er det bedre med et dyrt 670 skjermkort eller 680 i samme pris som da blir av de billigere 680 kortene?

Lenke til kommentar

den er grei, gikk bare i den troen at høyere PC3- tall var raskere, så ble litt forvirret når det så ut som om teknologien hadde gått baklengs.

Lite side spørsmål, er det bedre med et dyrt 670 skjermkort eller 680 i samme pris som da blir av de billigere 680 kortene?

Vel, faktisk så har teknologien stått rimelig bom stille på minnefronten i en 4-5 år nå egentlig. Ja, om du ser bort fra at minnemengden har fortsatt å økt, og prisen sunket. Har et minnesett med 1600 MHz, og CasL 7 etc. Som yter like bra som et av dagens sett med 2100 MHz og CasL 11 etc. Og jeg kjøpte mitt i 2007, altså for over 5 år siden.

Så lav responstid er umulig å oppdrive i dag faktisk, sannsynelig pga økt minnemengde som øker responstiden, og man må derfor øke frekvensen for at ikke ytelsen skal gå bakover.

På den tiden så hadde vi også Trippel-kanals minne, og 3 GB kostet ca 3500kr. :p

Grunnen til at det ikke har skjedd noe særlig er vel nettopp fordi minnehastigheten i dag ikke utgjør noen flaskehals, og er rett og slett god nok for 99,9 % av alle, og da ofte inkludert power-users. DDR4 kommer vel sakte men sikkert, men pga lav inntjening på minnefronten og lite behov for mer så går det ikke utviklingen så raskt som før.

I dag så er ikke fokuset kraft, men effektivitet. (dette gjennomsyrer hele samfundet i den vestlige verden). I alt fra strømforbruk i hus til PCene våres.

I dag så er det fokus på at programmene krever minst mulig minne, fremfor høyest mulig funksjonalitet og krevende funksjonalitet. Windows 7 krever mindre enn Windows Vista, og Windows 8 krever enda mindre enn forgjengeren igjen.

Konsolliseringen har også gjort at spill ofte har stått bom stille på et maksimalt minneforbruk på 2 GB (grensen til 32-bit programvare), samt generelt mindre utvikling på PC-fronten.

Det er jo klart at det ikke akkurat er så veldig gode nyheter for minneprodusenter.

Skal du ha bruk for mye minne så er du i dag nødt til å multitaske mye.

Og samtidig så går flere og flere over til laptoper og nettbrett istedenfor stasjonær PC. Disse har ofte ENDA mindre behov for minne.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

GTX 670 er helt kurant, og skulle du hatt noe bedre så måtte det i såfall vært GTX 690.

GTX 680 koster 3500kr (1000kr mer enn GTX 670) og yter som sagt bare rundt 10 % mer.

Ps: GTX 670 er GTX 670 uansett om det var billig eller dyrt. Det er sjelden du får noe ekstra på kjøpet, selv om du noen ganger får litt ekstra overklokking, men det er jo noe enhver kan fikse selv. (samme gjelder GTX 680 eller hvilket osm helst annet skjermkort)

I svært sære tilfeller så får du vannblokk eller bedre strømregulering som da gjør det til et bedre kort, men dette er jo bare å se bort fra, da dette er forbehold de spesielt intresserte.

Lenke til kommentar

Til trådstarter.

Siden du skal spille og ikke drive med tunge programmer, så anbefaler jeg deg socket 1155.

Så viss du sier et budsjett vi her på forumet kan forholde oss til, så kan vi komme med oppsett til deg.

Men er et par ting du må legge litt penger i.

Det er strømforsyning

Kabinett

og

Skjerm :)

Strømforsyningen legger du litt penger i slik at denne holder mange mange år og du kan ta den med deg videre i "neste" bygg :)

kabinettet, kjøper du et greit kabinett, så holder dette også kjempe lenge :)

Viktigst av alt er jo skjermen, er jo denne du ser på. Så her bør du hive ut 2 høvdinger minst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...