Gå til innhold

Følger dere fartsgrensa?


Telefonsvarer

  

49 stemmer

  1. 1. Følger du fartsgrensa?

    • Ja, alltid
      6
    • Stort sett
      23
    • Ligger vanligvis over grensa når jeg kan
      20


Anbefalte innlegg

Følger folk flest fartsgrensa?

 

Selv klarer jeg det ikke. Det kan være 60, og ingen forran meg, god sikt framover, da øker jeg til 80-90 uten å tenke meg om en gang.

 

Virker relativt "trygt" så lenge man holder grensa hvor det kan være kontroll, og ved kameraer.

 

Etter jobb er det vel "verst", da både jeg, og mange andre, vil hjem fortest mulig, komme langt før køen begynner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 og under, altså i tettbygd strøk, prøver jeg å holde meg til at den aktuelle grensen faktisk er maks-grense (slik loven sier...). Har kjørt siden 1985, og merker at jeg er blitt mer og mer nøye med å holde farten i 50 og lavere, rett og slett fordi jeg ikke finner det forsvarlig å kjøre fortere. Kanskje det også har sammenheng med at jeg er 4-barns far og merker nå hvor dyrebart et barn er... :-) , og at jeg nå (tror jeg selv iallfall) er flinkere til å forutse farene rundt et fotgjengerfelt, en utkjørsel bak en hekk, med mer.

 

I dels 60, men iallfall i 70 og 80 (høyere fartsgrenser finnes ikke her på vestlandet...), der er jeg langt mer avslappet til grensen, dvs om f.eks en forankjørende holder under 80 i 80 (selv om det bare er noen få KM/t), kjører jeg forbi såsant det er sikkert for alle å gjøre det. Men jeg gidder ikke satse liv, lapp og ære på at jeg absolutt skal forbi jæ&%.... :grin2:

Kjører daglig motorsykkel, og har hatt relativt potente sykler. Bevisst har jeg de siste årene byttet ut kvikkasene med mindre og lettere sykler med begrenset med hester. Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at horna vokser ut gjennom hjelmen om jeg farter rundt på en R-sak, uansett hvor godt jeg prøver å tøyle meg selv... :dribble: F.eks på en CBR600, der begynte det å bli morro når nålen passerte 100 pluss moms og enda litt til. Nå, med en liten 250 med 26HK, kan jeg ha det moro i svingene, så får det heller være at det ikke skjer noe særlig om jeg drar på på flatstrekket :tease: Langt hyggeligere for både liv og helse, lommebok og lapp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg følger 30, 40, 50 og 60 soner. Dette er oftest områder som har spesielle hensyn som må tas, som ikke alltid er åpenbare når man kjører der. I 70, 80 og 90 soner så ligger eg gjerne litt over, men sjeldent mer enn hva sikkerhetsmarginene på måleapparater og speedometer gir som misvisning.

Lenke til kommentar

Ja.

 

Det er svært sjeldan eg kjører over grensa. Det har normalt vore i tilfelle der eg ville rekke ei ferje, men har blitt flinkare til å unngå det og. Eg berre lar vere å sjå på klokka, så eg ikkje veit når neste ferje går.

Ved forbikjøring er eg kanskje over ein periode, men det er betre enn å kjøre i 80 forbi ein som ligg i 70.

 

Eg veit kor stor feilvising speedometeret mitt har, så eg veit nøyaktig kva pila skal stå på for å få riktig hastigheit.

Lenke til kommentar

Ulempen med disse høye bøtenivåene i Norge er at bilistene bruker veldig mye oppmerksomhet på å følge med på speedometeret i stedet for å fokusere på trafikkomgivelsene og mulige farer. Selvfølgelig helt umulig å oppdrive noe statistikker på dette, men jeg mistenker at en god del ulyker kunne vært unngått hvis ikke det hadde vært så stort fokus på å overholde fartsgrensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er da ingen problemer å høre på motoren ca. hvor fort bilen går.

Men jeg er enig med at det er et større problem at folk bryter fartsgrensen i 30-soner enn på motorvegen i 80-90 soner.

Du har kanskje betre hørsel enn meg, men eg høyrer ikkje forskjell på 80 km/t og 90 km/t i 5. gir. Spesielt ikkje med musikk på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har kanskje betre hørsel enn meg, men eg høyrer ikkje forskjell på 80 km/t og 90 km/t i 5. gir. Spesielt ikkje med musikk på.

 

Kjører alltid uten radio. Alle vennene mine syns det er sært... :huh:

Merker det spesielt når jeg låner broren min sin bil. Han har en helt annen motor så jeg kjører stort sett 15km/t saktere før jeg venner meg til bilen. Så da er speedometeret viktig i starten.

Lenke til kommentar

Stort sett gjør jeg det, spesielt hvis jeg har god tid. Man må også følge forholdene, noen gang er det greit å kjøre litt raskere, noen ganger er det mer forsvarlig å ligge litt under, f.eks. ved dårlig føre.

 

Politiet ser dermed ikke så lett på det, blir du tatt i 10 km/t over så blir det fort bot, spesielt i områder rundt skoler og tettbygdestrøk, vanligvis 50-soner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...