Gå til innhold

PC-salget stuper


Anbefalte innlegg

Et nettbrett med vnlig Win8 må kjøre x86 - og krever en del mer enn RT-versjonen om kjører på ARM. Så det blir nok neppe noen spertynn fjøl med det første.

 

For å være ærlig, tviler jeg ogå sterkt på Windows8 sin apell på nettbrett for menigmann. Greit nok at leke-OSet RT gjør det greit, men det er andre grunner enn bare UIet som har gjort at Windows ha vært fraværende på den formfaktoren så langt. x86-Windows på brett kommer nok til å nli forbeholdt nerdene som liker å knote unødvendig mye med ting. Skjønt, med mindre noen av de andre lager OS som er brukbare for "PC-bruk" som kjører på nettbrett, kan det hende det blir et kompromiss flere vil svelge.

 

Selv håper jeg på Ubuntu for Android. Det er den eneste løsningen so er tilstrekkelig til begge bruksområder som er lanser så langt, IMO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du kjøpe ny pc?

Vanlige programmer har ikke blitt mer krevende de siste årene, heller ikke spill har blitt mer krevende. Om du ikke kjøpte en veldig billig pc sist er det liten grunn til å kjøpe ny om den ikke er over 5 år gammel.

 

Det at kravene for å dra nye spill nesten ikke øker lenger kan vel også ha noe av skylden. Er lenge siden jeg har følt at pc`n min henger etter i ytelse, enda den er relativt "gammel" med i7 920 og Gtx 570 skjermkort.

 

Kan vel takke godeste Sony og Microsoft for at utviklingen har stanset litt, da de har holdt Xbox 360 og Ps3 i live alt for lenge nå.

Grafikk/maskinvarekrav har vel nesten ikke økt siden Crysis kom ut for flere år siden.

 

Mange av oss gamere kommer nok til å måtte bytte ut hardware om et år eller to, i større skala enn det vi gjør nå for tiden.

 

Det er hvertfall mine tanker om dette.

 

Dette er det jeg mistenker også. Og mindre mas fra poden om oppgradering fører nok til mindre salg til dem som gjerne har att stasjonær maskin til spilling. (skjønt de fleste av "kidsa" i dag spiller vel på konsoller?)

 

Uansett, stagnasjonen i utvikling av PC grafikk som direkte stammer fra mangelen på utvikling på konsollmarkedet har nok sitt å si på high end delen av markedet om ikke annet.

Lenke til kommentar

Vente på Windows 8? Ville heller kjøpt mens man fremdeles kan få Windows 7.

Hehe, ikke noe galt med Windows 8. Har brukt det siden første versjon dukket opp i MSDN. Er kjempe fornøyd. 0 problemer, elegant bytte av den ellers så dustete start menyen. Kjappt og oversiktelig. Flerskjerm løsning i øverste klasse, glimrende tilpasset til Touch, og til dere som mener OSet er touch basert only - dere har ikke fulgt med i timen...

Win7 kompatibelt på drivernivå.

 

Kan det bli bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet støtter Windows fortsatt ikke flere workspaces (desktops).

Window Managern til Windows henger fortsatt langt etter konkurrentene.

Flere Workspaces er muligens ikke fullt ut støttet da de aller fleste løsningene jeg har vært borti i Windows kun gir flere desktops og ikke fullt ut ny Workspace. På den andre siden har jeg ikek helt sett poenget med dette da alle startede progbrammer veldig enkelt er tilgjengelig uten å bla gjennom forskjellige desktops. Men Windows sin multiskjerm støtte gjør jo at dette funker like greit. Jeg har fire skjermer på min arbeidsstasjon. tre av dem har jeg dratt ut Visual Studio og Clarion på, der Solution Explorer, Database manager er på en skjerm, kode editorene på neste og kontroller og annet støff på den tredje skjermen. Den fjerde skermen har Outlook, Skype, reflector og eventualiteter oppe. Ser ikke noe grunn til å ha flere desktops. På Laptoppen kan jeg kansje se det, men en alt-tab switcher meg mellom Visual Studio og Outlook og andre eventuelle programmer veldig kjappt.

 

Hva du mener med at WindowManageren til Windows henger etter konkurrentene er jeg usikker på. Alle vinduene som er åpnet i Windows er veldig enkelt tilgjengelig fra oppgavelinjen og jeg ser ikek behovet for å hotkeye meg ut av alt jeg holder på med for å få opp en ny desktop som viser alle vinduene mine i ikon format. Men må man så kan man selvsagt trykke ctrl + alt + tab så får man dette til. Ser ikek så elegant og kult ut som på MAC, men gjør akkurat samme jobben. Hva andre ting er det du savner i Win8 for å gjøre hverdagen enklere?

Lenke til kommentar

Flere Workspaces er muligens ikke fullt ut støttet da de aller fleste løsningene jeg har vært borti i Windows kun gir flere desktops og ikke fullt ut ny Workspace. På den andre siden har jeg ikek helt sett poenget med dette da alle startede progbrammer veldig enkelt er tilgjengelig uten å bla gjennom forskjellige desktops. Men Windows sin multiskjerm støtte gjør jo at dette funker like greit. Jeg har fire skjermer på min arbeidsstasjon. tre av dem har jeg dratt ut Visual Studio og Clarion på, der Solution Explorer, Database manager er på en skjerm, kode editorene på neste og kontroller og annet støff på den tredje skjermen. Den fjerde skermen har Outlook, Skype, reflector og eventualiteter oppe. Ser ikke noe grunn til å ha flere desktops. På Laptoppen kan jeg kansje se det, men en alt-tab switcher meg mellom Visual Studio og Outlook og andre eventuelle programmer veldig kjappt.

 

Hva du mener med at WindowManageren til Windows henger etter konkurrentene er jeg usikker på. Alle vinduene som er åpnet i Windows er veldig enkelt tilgjengelig fra oppgavelinjen og jeg ser ikek behovet for å hotkeye meg ut av alt jeg holder på med for å få opp en ny desktop som viser alle vinduene mine i ikon format. Men må man så kan man selvsagt trykke ctrl + alt + tab så får man dette til. Ser ikek så elegant og kult ut som på MAC, men gjør akkurat samme jobben. Hva andre ting er det du savner i Win8 for å gjøre hverdagen enklere?

Flere workspaces er ikke "ikke fullt støttet", det er ikke støttet i det hele tatt. Programmet "desktops" er en kjip erstatning som ikke engang lar deg flytte programmer på tvers av desktops, og window managern (WM) oppfører seg enda merkeligere når du har flere desktops.

F. eks får jeg en annen window decoration (border) på nye desktops, jeg kan ikke ha Firefox- eller Chrome-vinduer på flere desktops og størrelsene på vinduene har en tendens til å resette seg.

 

Og du har fire skjermer og ser ikke poenget med å ha flere workspaces? Av akkurat samme grunn til at du har flere skjermer er det kjekt med flere workspaces; bedre arbeidsplass. Du kan også bruke det for gruppering, samt det er en fin måte å skille arbeids og ikke-arbeid på.

 

Det er vanlig å ha flere forskjellige ting en arbeider med/gjør, slik at man kanskje har to situasjoner hvor man bruker helt forskjellige vinduer i helt forskjellige posisjoner og størrelser.

F. eks kan dette illustrere en som er surfing+chat (1), og en som er skolearbeid (2). Du kan ikke enkelt bytte mellom disse to om du har en skjerm og kun alt+tab. Rekkefølgen kan være helt omstokket, og ofte kan det hende at du har enda flere ting oppe enn dette. Det er heller ikke uvanlig at de forskjellige skrivebordene bruker samme programmer, og da er det hvertfall vanskelig å bytte med alt+tab.

 

1. post-135662-0-31158800-1354017162_thumb.png

 

2. post-135662-0-61718600-1354017161_thumb.png

 

Dette er noe jeg kommer borti hele tiden på laptopen, og i stor grad også på min stasjonære med 2x24". Jeg bruker 5 workspaces på laptopen, og det gjør det mye enklere å bytte mellom forskjellige ting. Se for deg hvordan dette hadde vært uten workspaces.

 

At WMen til Windows henger etter er ikke noe spørsmål engang, det er ingenting jeg "mener". Det er minimalt med innstillinger og funksjonalitet. Kan f. eks nevne ting jeg savner i Win7, med forbehold om at det er noe i Win8 jeg ikke har fått med meg:

- Tiling (den skjulte tiling-funksjonen i Windows funker i praksis ikke)

- Workspaces :)

- Window edge snap (#2 på listen over ting jeg savner i Windows, utrolig mye brukt)

- Lagre/gjenopprett en skrivebordssesjon (programmer og deres regler etter reboot/relogging)

- Vindus-/applikasjonsregler (størrelse, workspace, decoration, posisjon, layers m.mer)

- Flere og og konfigurerbare hotkeys

- Mangel på funksjonalitet i taskbar (integrert global menu osv.)

- Skjul decoration/border (bortkastet plass)

- Nevnte jeg instillinger?

 

Du har også fancy funksjonalitet som 3D-box og overview (expose på OS X), men det bruker jeg aldri/sjeldent. Det jeg mangler på Windows er helt dagligdagse ting som bedre resizing av vinduer og flere workspaces. Windows gjør dette enda mer irriterende ved å tro at jeg "rister" et vindu når jeg prøver å flytte det til abnormale posisjoner/plasser, slik at alle andre vinduer minimeres. Dette er latterlig irriterende, og gjør det enda mer stress å ha mange vinduer oppe samtidig.

Endret av Occi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Windows gjør dette enda mer irriterende ved å tro at jeg "rister" et vindu når jeg prøver å flytte det til abnormale posisjoner/plasser, slik at alle andre vinduer minimeres. Dette er latterlig irriterende, og gjør det enda mer stress å ha mange vinduer oppe samtidig.

 

Hehe. Denne er jeg i hvertfall 110% enig i. Duste funksjon og bare i veien. Det gjelder forresten alle de auto resize funksjonene de har innført. Og ja, dette er også i Windows 8 dessverre. Når det gjelder mye av de andre punktene du henviser til så har du et poeng. Jeg har dog sett mye av dette litt halvhjertet i Windows programmer. WinAmp har litt av dette, men enig. Dette burde OS'et tatt seg av selv i stedet for at programmene selv må kalkulere alt mulig.

Lenke til kommentar

Dette blir noe merkelig .

For noen år siden var det mange som kjøpe nye pcer .

De fleste hadde nok også behov for noe nytt.

W7 var jo også en god ting

 

For en del år siden kom smart telefonene.

Disse kunne erstatte enkelte ting som man ellers gjorde på en pc.

 

Så kom nettbrettene ( som egentlig bare er forvokst smart telefon).

De har liksom overtatt for de minibærebare , selv om det ikke er helt det samme

 

Da Windows 8 skulle komme trodde de fleste at det ble en god oppgradering til windows7, men i stedet har Microsoft bestemt at man skal leke nettbrett også på pcen

 

Da er det ikke rat at folk velger nettbrett ,i stedet for pc

 

jeg undres også på hva man skal med en ny utgave av Windows phone nåer man har Windows8 RTM ?

 

 

Lenke til kommentar

Dette blir noe merkelig .

For noen år siden var det mange som kjøpe nye pcer .

De fleste hadde nok også behov for noe nytt.

W7 var jo også en god ting

 

For en del år siden kom smart telefonene.

Disse kunne erstatte enkelte ting som man ellers gjorde på en pc.

 

Så kom nettbrettene ( som egentlig bare er forvokst smart telefon).

De har liksom overtatt for de minibærebare , selv om det ikke er helt det samme

 

Da Windows 8 skulle komme trodde de fleste at det ble en god oppgradering til windows7, men i stedet har Microsoft bestemt at man skal leke nettbrett også på pcen

 

Og det er akkurat dette jeg ikek er helt enig i. Windows 8 på en PC er da på ingen måte noe tilnærming av nettbrett. Ok, så har de tatt vekk START menyen og erstattet den med tingen med tidligere navn METRO, men det er fortsatt bare en START menu, men med mange forbedringer. Den er dynamisk, du kan selv legge det du vil ha der. Default under en installasjon av et program så legges alle programmets snarveier rett i den nye start menyen, på samme måte som tidligere, men man har de nå i samme "katalog" så å si. Så kan man ta vekk selv det man vill etter eget ønske. Hva er galt med det? Det å poppe opp startmenyen har man alltid gjort med høyre Windows tast så dette er ingen nyhet. Eneste forskjell er at startmeny knappen er gjemt vekk litt mer - SO WHAT?!? det er kjappere å trykke WIN tasten og så klikke rett program en å manøvrere musen over startmenyen, bla seg frem til rett program mappe uten å skeine på utsiden og måtte starte på nytt etc. etc.

 

Fatter ikke hvorfor folk er så skeptiske til dette jeg. Men det er nå meg da...

 

jeg undres også på hva man skal med en ny utgave av Windows phone nåer man har Windows8 RTM ?

Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

det er designet jeg snakker om her .

At W8 metro , eller modern uI som Microsoft har valgt å kalle det ligner til forveksling på Windows phone.

Her er det altså ikke bare startskjermen ( som har sine mangler ) jeg snakker.

 

Når de har Windows i lett utgave som er beregnet på andre ting en pcer , hvorfor bruker de da ikke også på telefonene.

Da er det unødvendig med et eget system der

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tror årsaken ligger i andre faktorer. En stor del av kjøperne av stasjonære PCer er entusiaster som skal bruke dem til bl.a spilling og gjerne bygger selv. Forrige generasjons spillere foretrekker ofte tradisjonelle offline singleplayer spill. De møter nå en verden hvor det kreves steamkonto, nettoppkobling selv om man skal spille offline og generelt en verden hvor de tradisjonelle spillene er borte. Videre har databrukere blitt møtt med endesløse hackinger av spillsider med dertil tap av ID info, og kopibeskyttelser har teppebombet pcbrukerne med skadelig software. Økt fokus på konsollspilling osv bedrer ikke situasjonen.

 

Oppi dette så varsler intel at prosessorer fra dem fra 2014 skal loddes fast til hovedkortet, og det skulle ikke forundre meg om skjermkortprodusentene følger etter med nvidia og amd skjermkort loddet til hovedkortet.

 

Det har også vært et økt fokus på touch og apper, og det er de produktene kjedene tar inn. Win 8 forsterker bare trenden, og når PC brukerne til stadighet blir dolket i ryggen så er jeg ikke overasket over at de vender PCer ryggen.

 

Har aldri vært glad i laptoper. Uergonomisk tastatur, få kontakter, støyende vifter, lavere ytelse for pengene osv har aldri fristet og mange av løsningene er så spinkle at man nesten er redd for å bruke dem. På en stasjonær kan man legge en plate i brenneren, og sliter man ut eller søler noe i tastaturet er det enkelt å bytte. På en laptop føles det som om brenneren knekker hver gang man bruker den, og søler man noe i det uergonomiske tastaturet er det ikke bare å bytte det da alt under har tatt kvelden også.

 

Greit nok at man kan bruke en laptop på batteri, men skal man få litt tid utav det så må ytelsen ned, skjermlyset ned, wifi og bluetooth av osv slik at man sitter igjen med noe "skrot". Tror heller ikke det er så lett å sitte rett i sollyset eller slenge fra seg laptopen i sanden, slik reklamen viser man kan. Når er det forresten sol når man kan jobbe ute?

 

Slik trenden er så tviler jeg på om det finnes stasjonære om 3-5 år og at laptopene forsvinner innen 2020. Tror også at det man vil sitte igjen med er to enheter, som begge utelukkende er online. En mobil, med skjerm på 4-4,5" som passer ned i en veske eller i en skjortelomme, og et større brett på 8-10" for å lese bøker og aviser, se film og generelt ting man vil ha litt større skjerm på.

 

Tror ikke dagens skille mellom ios, android, wp osv vil overleve, men erstattes av....tja, en løsning hvor man slår på enheten og går direkte online for å bruke nettskyversjoner av alt.

 

Win 8 oppi dette er en mellomstasjon, som hverken er det ene eller det andre. Tror ikke folk har ventet med å kjøpe PC til win 8 kom, tror heller svaret er at win 8 ble starten på fjerning av PCene.

 

Jeg mener også at både PC produsentene og programvareutviklerne dolker sine kunder så ofte og så hardt i ryggen at de jager vekk sine egne kunder. Kjøper man en ny PC idag møtes man først av stygge klistremerker og en nedbloatet maskin. Så sørger evige sikkerhetstrusler og hackerangrep for at alle registreringer og kontoinfo man legger ut for å få spillt spres for alle vinder. Er man fortsatt ikke lei, kan man besøke sider og få 98% reklame og er man heldig kan man skimte noe langt bak som var det man egentlig skulle se. Så sørger microsoft for at man ikke får tilgang til spill med sin nye fantastiske PC fordi de lager ekslusiv DirectX til win 8. Holder man fortsatt ut, så skal man ihvertfall hindres i å oppgradere ved at komponenter loddes fast, og om man har sånn noenlunde ok system så trenger man bare legge inn noen spill for å få kopibeskyttelser nok til å få slutt på den leken.

 

Drar man med seg PCen på hytta, så kan man glemme å spille spill fordi noen har bestemt at man MÅ være online for å spille, og etter å ha gjort alt for å ødelegge for kundene så forlater man kunden med feilkoder som består av tall man må google selv om feilkoden er årsaken til at man ikke kommer på nett og får googlet.

 

Så er jo filer man mottar, laster ned, linker man trykker på osv alltid en høyrisiko for den store krasjen, om ikke ransomware skaper spenning i hverdagen. Da er det jo trygt å vite at nettbanken er trygg som, oi, java, ja. Fint å bruke det som krav for å bruke nettbanken, det er jo så trygt så.

 

Og fortsatt så lurer man på hvorfor PC salget stuper???

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

http://www.hardware.no/artikler/haswell-kan-bli-siste-byggevennlige-intel-cpu/114633

 

Vanlige (mainstream) CPU-er vil nemlig ikke dukke opp med LGA- og µPGA-soklene, som i dag henholdsvis brukes på stasjonære og bærbare datamaskiner for hvermannsen. I stedet vil disse bare komme som BGA (ball grid array), som betyr at de vil være loddet fast, enten rett på et hovedkort eller en form for modul. Det begrenser naturligvis valgmulighetene, og gjør det umulig å oppgradere uten å bytte ut flere deler.

Lenke til kommentar

Det står jo også i artiklen at de vil beholde LGA for entusiastene. Det betyr jo at man fortsatt kan bygge selv. Jeg tror årsaken til at folk bygger selv ikek er å spare penger, men å få til noe ekstra ordinært og da koster det mer. Jeg byggde alltid maskinene mine før, bare fordi det var gøy og fordi jeg ville ha det sprekeste på markedet for å drive heftige spill. I dag er maskinene så gode i utgangspunktet, selv de billige, at behovet er mindre for selvbygging. Dessuten er prisen blitt såpass billig at det å bytte hele PC'n i stedet for å bytte CPU blir nok mer og mer vanlig. Er nok det Intel ser for seg også og at de derfor viderefører LGA for entusiastene.

 

Jeg tror ingen mister noe jobb her. Hvem lever av å bygge PC'er ?

 

På den andre siden tror jeg det blir mer og mer bruk for spesialister innen micro elektronikk for å få til sære løsninger med Linux i bunn. RaspberryPY (eller hva det heter) er et eksempel på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...