teigas123 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei Jeg tar alltid bilder i RGB fra kamera mitt. Men har hørt at srgb skal være bedre og vise bildene på nett i? Er dette korrekt? Eller er det bare noe jeg innbiller meg? Dersom det er best å lagre i Srgb på nett, er det da noen form for batch jeg kan kjøre i photoshop for å lage et antall bilder om til Srgb for lagring på nett? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Er det bildefremvisning på web eller bildelagring i et web-hotell du mener ? Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 sRGB for web bruk, og du kan evt lage deg en "action" for å gjøre jobben. Bruker selv Lightroom til slikt mye enklere Les om batch sRGB her. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Er til web bruk. Ser når jeg legger rgb bilder på nett blir de ikke som på pc skjermen min, så håper at srgb gjør at de kanskje ikke blir så blasse og mer korrekte ? Har lightroom egen batch uten action innebygget kanskje? Orker ikke trykke save as på hvert bilde Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Lightroom er "laget av og for fotografer" som det så fint heter, og er en raw-converter/cataloging type program ment for å håndtere store mengder bilder i en jafs. Marker 1 eller 100,000 bilder og trykk eksport, velg format, størrelse osv og angi destinasjon osv. Og resten går som på skinner, i allefall inntil disken blir full :-) Tar kanskje litt tid å venne seg til grensesnittet og workflow i LR men for en med litt antall bilder å behandle er det verdt det. Trenger man noe mere avansert retusjering av et bilde så kan man eksportere fra LR videre til Photomatix, DXO, onOne, Nik Software, Adobe Photoshop osv ... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 I Lr gjør du dette i eksporter, med de bildene du vil bruke på web. sRGB er det "fargerommet" som omtrent alle web-applikasjoner bruker. Lenke til kommentar
teigas123 Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Takk for den lille guiden der Enkelt å greitt da Men trenger vel kanskje ikke velge sharpen visst jeg allerede har sharpen fotoet jeg vil konvertere? Er det ikke greitt å velge 100 på quality ? Ser du har sett den på 90? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Man skal alltid bruke opp-skarping i siste ledd av postbehandlingen av bilder for og få ut det lille ekstra i bildene. "Alle" sier at man burde bruke 90 som kvalitetstandard Endret 26. november 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå