Gå til innhold

Lagre til web? Adobe RGB eller Srgb

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tar alltid bilder i RGB fra kamera mitt. Men har hørt at srgb skal være bedre og vise bildene på nett i? Er dette korrekt? Eller er det bare noe jeg innbiller meg?

Dersom det er best å lagre i Srgb på nett, er det da noen form for batch jeg kan kjøre i photoshop for å lage et antall bilder om til Srgb for lagring på nett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er til web bruk. Ser når jeg legger rgb bilder på nett blir de ikke som på pc skjermen min, så håper at srgb gjør at de kanskje ikke blir så blasse og mer korrekte ?

Har lightroom egen batch uten action innebygget kanskje? Orker ikke trykke save as på hvert bilde :p

Lenke til kommentar

Lightroom er "laget av og for fotografer" som det så fint heter, og er en raw-converter/cataloging type program ment for å håndtere store mengder bilder i en jafs.

Marker 1 eller 100,000 bilder og trykk eksport, velg format, størrelse osv og angi destinasjon osv.

Og resten går som på skinner, i allefall inntil disken blir full :-)

Tar kanskje litt tid å venne seg til grensesnittet og workflow i LR men for en med litt antall bilder å behandle er det verdt det.

Trenger man noe mere avansert retusjering av et bilde så kan man eksportere fra LR videre til Photomatix, DXO, onOne, Nik Software, Adobe Photoshop osv ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...