frankhaugen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg vurderer å legge inn et bud på en leilighet med "stort potensiale"/renoveringsobjekt. Det er for det meste et baderom/vaskerom, som har noen kosmetiske fuktskader, (er i en betongblokk, og det var ingen anntydning til alvorlige fuktskader eller mugg ifølge takstmannens rapport, men tapeten og gipsplatene på veggen må skiftes ut, og gulvet må utbedres). Baderommet tenker jeg at bør renoveres med fliser, varmekabler, og gjevnt over moderniseres med ca. 50 år. Siden jeg er en temmelig handy person, og har hjelpsomme venner og familiemedlemmer, så tenker jeg at jeg kan gjør mye selv, men hva har jeg lov til, eller rettere sagt hva har jeg ikke lov til? takk for svar! -frank Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Du har lov til å gjøre alt, men du står ansvarlig hvis det skjer noe. Derfor anbefales det at en fagperson gjør alt som har med gulv å gjøre. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Du har lov til å gjøre alt, men du står ansvarlig hvis det skjer noe. Derfor anbefales det at en fagperson gjør alt som har med gulv å gjøre. En har vel ikke lov å gjøre elektriske innstallasjoner? 1 Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 En har vel ikke lov å gjøre elektriske innstallasjoner? Du har lov til å legge varmekabler, men ikke koble de til. Det må en elektriker gjøre. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Å legge varmekabler selv og få elektriker til å koble til er litt i gråsonen. Man bør i så fall snakke med elektriker først. En elektriker som kommer inn etter at kablene er støpt ned i gulvet kan vanskelig se om kablene er lagt, koblet og jordet riktig, og kan derfor ikke uten videre koble og skrive ut erklæring på at installasjonen er i samsvar med gjeldende regler. Det er også begrensninger på rørleggerarbeide som bryter skiller mellom boenheter. Sluk i gulvet er typisk en ting man ikke skal tukle med på egenhånd i leilighetsbygg der en tabbe kan føre til vannskade i leiligheten under. Borettslag og sameier kan ha egne regler for dette som setter begrensninger for hva man får gjøre på eget bad, så snakk med styret i sameiet eller borettslaget før du gjør noe. Det finnes også tilfeller der folk har brukt pene summer på å pusse opp bad, og så kommer borettslaget neste år og pusser opp alle badene betalt over en økning i fellesutgiftene, inkludert de som er nyoppusset. Da har man kastet penger ut av vinduet om man selv har pusset opp på egen regning og risiko. 1 Lenke til kommentar
mortegr Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Dette er jeg også litt interessert i... Skal pusse opp vårt bad også nå etter jul. Lurer på om det er "låv" å gjøre slik: Rive eksisterende bad selv. Kjøpe inn materialer selv: Litex + membran + vegghengt toalett med ramme+++ Få en fagmann til å komme å legge plater og membran Legge fliser selv. Kan jeg få dokumentasjon fra fagmannen på at badet er utført etter våtromsnormen da? Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Dette er jeg også litt interessert i... Skal pusse opp vårt bad også nå etter jul. Lurer på om det er "låv" å gjøre slik: Rive eksisterende bad selv. Kjøpe inn materialer selv: Litex + membran + vegghengt toalett med ramme+++ Få en fagmann til å komme å legge plater og membran Legge fliser selv. Kan jeg få dokumentasjon fra fagmannen på at badet er utført etter våtromsnormen da? Ja, men du vil neppe finne en håndverker som vil la deg gjøre alt det selv. De fleste krever å gjøre alt selv, eller ingenting Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Få en fagmann til å komme å legge plater og membran Legge fliser selv. Kan jeg få dokumentasjon fra fagmannen på at badet er utført etter våtromsnormen da? Man kan nok få en fagmann til å skru opp plater og smøre membran på den og ta flislegginga selv, men for å få dokumentasjon på at våtromsnormen er fulgt bør man la fagmannen gjøre jobben ferdig. Om han går fra jobben mens membranen ligger åpent tilgjengelig, kan han ikke vite om du skader den den etter at han har gått, før eller under legging av fliser. 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Du får nok ikke samsvarserklæring på det elektriske anlegget med mindre alt blir gjort av det aktuelle firmaet. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Det stemmer som Akse sier. Jeg har jobbet noen år som elektriker og i firmaet jeg jobba var det meget liten velvilje til å "fullføre jobben" utført av ufagkyndige. Jeg mener å huske at vi en sjelden gang gjorde det for å være greie, men med klar beskjed om at vi ikke tok på oss noe som helst ansvar for jobben dersom noe skulle gå galt om en måned eller 10. Nå er dette i tillegg noen år siden så det kan jo godt hende det har kommet direktiver som gjør at dette ikke lenger er lovlig. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Du har lov til å gjøre alt, men jeg anbefaler deg at du vet hva du gjør når det gjelder vann og strøm! Som det ewr nevnt tidligere her så må du ha en elektriker for å koble varmekablene på det elektriske systemet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå