Gå til innhold

fratatt førerkort, 110 i 80 sone.. hvor mange mnd. må jeg regne med?

SlyOne

Anbefalte innlegg

Saken er den: for 1.5år siden når jeg hadde førerkort på prøvetid tok jeg en oversiktlig forbikjøring av en bil og ble tatt av politiet i 102 km/t. I 80 sone. Straff 6 prikker og 5K i bot. For noen dager siden ble jeg tatt i 110 i 80 sonen. Fikk 3 prikker til da jeg ikke var på prøve lenger, men fortsatt 2 prikker for mye så jeg mistet førerkortet. Forholdene var gode og det var så godt som ingen trafikk, noe UP nevnte. Det jeg da lurer på er; hvor lenge må jeg regne med å være fotgjenger? Er totalt avhengig av førerkortet for å komme meg til og fra jobb da jeg ambulerer over 3-4-5 fylker noen ganger i måneden.skal jeg ta dette med politiet før eller etter straffeutmålingen?

Endret av SlyOne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er avhengig av bil, enda kjører du såpass mye over fartsgrensen hver gang du får mulighet.. Noe sier meg at du ikke lærer av dine feil :p

nei, aner ikke hva du kan forvente i straff, men til nestegang, kjør etter fartsgrensen, så slipper du disse problemstillingene.

Om en bil kjører i 80km\t i 80 sona, så trenger du ikke kjøre forbi. Kjører den i 70 derimot, så trneger du ikke kjøre 40km\t raskere enn han for å komme forbi.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du mister lappen i eit halvt år.

§ 4. Tap av førerett

Den som registreres med åtte prikker eller mer i løpet av tre år skal tape føreretten for seks måneder. Treårsperioden regnes for hver enkelt overtredelse. Beregning av perioden skjer fra tidspunktet da den tidligere overtredelse var rettskraftig avgjort til gjerningstidspunktet for siste overtredelse det blir ilagt straff for.

Når føreren får tilbake føreretten etter at denne har vært tapt, skal prikkene som lå til grunn for eller ble tatt i betraktning ved rettighetstapet, slettes i registeret.

Du kan søke om å få redusert tapsperioden, men her skal det svært tungtvegande grunner til (ofte at det går utover tredjepart som f.eks barn).

Lenke til kommentar

Saken er den: for 1.5år siden når jeg hadde førerkort på prøvetid tok jeg en oversiktlig forbikjøring av en bil og ble tatt av politiet i 102 km/t. I 80 sone. Straff 6 prikker og 5K i bot. For noen dager siden ble jeg tatt i 110 i 80 sonen. Fikk 3 prikker til da jeg ikke var på prøve lenger, men fortsatt 2 prikker for mye så jeg mistet førerkortet. Forholdene var gode og det var så godt som ingen trafikk, noe UP nevnte. Det jeg da lurer på er; hvor lenge må jeg regne med å være fotgjenger? Er totalt avhengig av førerkortet for å komme meg til og fra jobb da jeg ambulerer over 3-4-5 fylker noen ganger i måneden.skal jeg ta dette med politiet før eller etter straffeutmålingen?

skal ikke snakke om hvordan du fikk lappen men etter som hva jeg har fått med meg kan ikke du kjøre forbi noen som holder fartsgrensen, ( du kan jo det men skal ikke) uansett du sa jo at du hadde fri vei på venstre felt for forbikjøring, da trenger du ikke å kjøre i 110 for å komme deg forbi... du kunne like så godt kjørt i 90.

Men er tror ikke du får tilbake førekortet før en god stund, du kjørte 110 i en 80 sone for forbikjøring noe du ikke trengte å gjøre, så tror nok du må ta dette opp med Pelle politi!

Lenke til kommentar

Det var første gangen jeg fikk bot det var forbikjøring, da varierte bilen foran foran på farten 60-70-60-70 i 80 sonen.. benyttet da muligheten og suste forbi i nedoverbakken, bra futt i V8eren med sine 390hk så å komme opp i 102km/t kontra ~85km/t er veldig fort gjort når man følger mest med på selve forbikjørelsen. (Virkelig glad for at jeg var voksen nok til å gasse med lilletåa når jeg skulle forbi og ikke trykte klampen i bånn, det hadde tatt seg ut!) Uansett, andre gangen skulle jeg rekke ferja på kvelden da det var lenge mellom avgangene, ingen trafikk mot meg eller foran. Det nevnte UP. Når jeg har fått dommen kan jeg komme med feedback, venter fortsatt i spenning. Regner med at om det da skulle bli 6 måneder så får jeg prøve meg på politikontoret. Unødvendig å kjøre for fort, ja det er jeg fullt klar over :-) kjører 40.000-50.000km i året, det har jeg gjort hvert år siden jeg tok førerkortet. Dette var den ene gangen jeg tok litt hardt i (og selvfølgelig) målte de meg på det høyeste punktet! :p poenget med denne tråden var ikke å få svar som "du er avhengig av førerkortet og likevel så kjører du for fort" eller at jeg fortjener å miste førerkortet. Har alltid kjørt trafikksikkert etter beste evne, men denne gangen hadde jeg kjørt 40 mil fra jobb og hadde fortsatt 15 igjen. Selvsagt ville jeg rekke ferja, men det ble som det ble og nå blir det fly og buss den neste tiden! Hadde håpet at noen hadde lignende erfaringer og kunne fortelle noe annet enn det jeg har klikket meg frem til før, 6 måneder. Jeg hadde gått med på den om jeg hadde flere forseelser på 1-2 prikker som hadde blitt 8, men syns at dette blir mye straff for "lite" :(

Lenke til kommentar

Et feilgrep var det.. går og håper på at det UP nevnte om fint og tørrt føre, gode dekk på bilen og minimalt med trafikk vil ha noe å si og hjelpe på, men gjort er gjort.. tviler sterkt på at det vil hjelpe når jeg har lest opp og ned på regelverket at 8 prikker = 6 mnd. - Så utrolig surt! Og så at jeg bor på et sted ribbet for kollektivtrafikk! Skulle tenkt på det blir lett å si, sier heller gjort er gjort, og fort gjort. Bokstavelig talt....

Lenke til kommentar

Ja, prikksystemet er desverre ganske så statisk. Der speler det ingen rolle om det er mange små forseelser eller eit par store som gjer at du går over 8 prikker.

Det med tørr kjøyrebane og lite trafikk gir dseverre heller ikkje strafferabatt, men etter tapsforskrifta så står det at straffa skal være endå strengare dersom forholda var dårlige. Så dersom ein kun kjøyrer for fort under gode forhold så kan ein bruke tapsforskrifta direkte. I forskrifta kan ein lese direkte ut av tabellen kor lenge ein mister lappen ved forskjellige fartsovertredelser ved forskjellige fartsgrenser.

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv

Lenke til kommentar

Ja, prikksystemet er desverre ganske så statisk. Der speler det ingen rolle om det er mange små forseelser eller eit par store som gjer at du går over 8 prikker.

Hvorfor 'desverre'. Det er jo hele poenget med prikksystemet; å kunne straffe de som ikke lærer første gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...