Yessir Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hvilke andre kampsport kan være lurt å kombinere med Krav Maga. Personlig føler jeg Taekwondo, fordi jeg mener det er undervurdert mtp selvforsvar. Jeg mener at beina er våres sterkeste våpen. Dersom jeg skulle være uheldig og en "motstander" kommer for nærme meg for at jeg kan bruke TKD, så har jeg krav maga. Vet at mange vil si det er ineffektivt osv. men tror egentlig det er bare personen selv som ikke vet når de sparkene skal brukes eller har helt noia i en ordentlig slosskamp. Krav maga- TKD? Krav maga- mma? Krav maga- kickbboksing? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 http://www.ipsc.org/ Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 MMA, uten tvil. De tar jo fra flere kampsporter, og kombinerer det til en allsidig kampsport. Der har du alt fra slag, spark, bryting, grappling/submissions, albuer, knær. Du skal være heldig for å hanskes med en som er en dyktig MMA-utøver. Det meste annet, blir for snevert. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Jeg er enig det du sier om at bein er undervurdert, det tror jeg også. Etter lang erfaring med TKD(svart belte) vil jeg si at det største problemet er at man bruker alt for mye tid på å gå disse mønsterne istedenfor å faktisk lære å sloss(dette kan kanskje varierer fra sted til sted, men det er mitt generelle inntrykk). I tillegg har lærte jeg altfor mange urealistiske situasjonshåndteringer, altså f.eks hvis man skulle blokkere kniv angrep tok angriperen å angrep som om det skulle vært tatt fra en skrekk film, ovenifra og ned, totalt urealistisk. Sånne småting irriterte meg med sporten, men jeg har lært utrolig mye også, og jeg tror faktisk jeg selv undervurderer evnen til å bruke bein i kamp. Personlig ville jeg heller satset på en sport enn to forskjellige, men all trening er bra trening. Krav Maga eller Kickboxing ville jeg valgt hvis jeg skulle begynt på noe i dag, MMA kjenner jeg ikke for mye til, men TKD ville jeg ikke satset på pga det jeg sa over her Endret 26. november 2012 av MrLG 1 Lenke til kommentar
Yessir Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Hmm ja, det er en av grunnene til jeg faktisk vurderer andre kampsport enn TKD, grunnet masse annet som er unødvendig innen TKD, Men hvilke spark i TKD tror du kunne ha passet å bruke dersom man skulle være uheldig og havne i en ordentlig slosskamp? Tornado kick tror jeg kunne funket bra i mine øyne. Takk for at du deler erfaringer:) Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hmm ja, det er en av grunnene til jeg faktisk vurderer andre kampsport enn TKD, grunnet masse annet som er unødvendig innen TKD, Men hvilke spark i TKD tror du kunne ha passet å bruke dersom man skulle være uheldig og havne i en ordentlig slosskamp? Tornado kick tror jeg kunne funket bra i mine øyne. Takk for at du deler erfaringer:) Lave spark er bra. Side kicks mot kne og front kicks/front teep mot nedre del av kroppen. Spark som kan avleveres uten at du telegraferer dem for mye slik at du kan ha en sterk base etter sparket. Om du derimot har god timing så kan du bruke alle sparkene du vil. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hmm ja, det er en av grunnene til jeg faktisk vurderer andre kampsport enn TKD, grunnet masse annet som er unødvendig innen TKD, Men hvilke spark i TKD tror du kunne ha passet å bruke dersom man skulle være uheldig og havne i en ordentlig slosskamp? Tornado kick tror jeg kunne funket bra i mine øyne. Takk for at du deler erfaringer:) Har du noen gang vært i en ordentlig slosskamp? Som oftest så er det jo i fylla, der sjangsen er stor at du er for full til å gjøre noe som helst du har lært på TKD. Om du først skulle være edru, så er det oftest den som får inn første fulltrefferen som vinner. Og i slosskamp på gata er det oftest den med mest erfaring som vinner. Hvor mange gateslosskamper har du sett der den ene tar tornado kick, roundhouse kick, helicopter kick eller andre greier man ser på film? Sjangsen er større for at du får et spark i skrittet, ei flaske i hodet eller en fylla-høyre-hook rett i tryne. Slå først, slå mest og slå hardest. Slosskamp er det overlevelse som gjelder, ikke hvem som kan snurre mest før man sparker noen. Lenke til kommentar
Yessir Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Har du noen gang vært i en ordentlig slosskamp? Som oftest så er det jo i fylla, der sjangsen er stor at du er for full til å gjøre noe som helst du har lært på TKD. Om du først skulle være edru, så er det oftest den som får inn første fulltrefferen som vinner. Og i slosskamp på gata er det oftest den med mest erfaring som vinner. Hvor mange gateslosskamper har du sett der den ene tar tornado kick, roundhouse kick, helicopter kick eller andre greier man ser på film? Sjangsen er større for at du får et spark i skrittet, ei flaske i hodet eller en fylla-høyre-hook rett i tryne. Slå først, slå mest og slå hardest. Slosskamp er det overlevelse som gjelder, ikke hvem som kan snurre mest før man sparker noen. Da spør jeg heller deg om du har drevet med TKD eller lignende kampsport tidligere? Jo mer man mestrer sparka, desto større er sjanse for å time og treffe. Kan du bruke beina som våpen er det større sannsynlig for at nettopp du får inn det første slaget (med beina) da man utfører det fra avstand. Er vel ikke mange som utfører disse sparkene i gateslosskamp som du sier, men det er da også få som kan disse sparkene så det har veldig mye å si. Som jeg nevnte også tror jeg mange kan være dårlige på å utnytte spark i en virkeligslosskamp selvom de kan det. hehe, jeg tenker ikke på fylla så det går bra:P Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Da spør jeg heller deg om du har drevet med TKD eller lignende kampsport tidligere? Jo mer man mestrer sparka, desto større er sjanse for å time og treffe. Kan du bruke beina som våpen er det større sannsynlig for at nettopp du får inn det første slaget (med beina) da man utfører det fra avstand. Er vel ikke mange som utfører disse sparkene i gateslosskamp som du sier, men det er da også få som kan disse sparkene så det har veldig mye å si. Som jeg nevnte også tror jeg mange kan være dårlige på å utnytte spark i en virkeligslosskamp selvom de kan det. hehe, jeg tenker ikke på fylla så det går bra:P Jeg har ikke personlig trent TKD, men har en god kompis som har trent det i flere år, samt litt Wushu Kung Fu. Jeg har trent noen år med kickboxing, litt MMA på hobbybasis (sett mange kamper) samt erfaring med selvforsvar fra førstegangstjeneste. Når det kommer til slosskamper må man tenke på hva som er effektivt, kontra ser bra ut. Dette regner med er en av grunnene til at du trener Krav Maga, da det er rent selvforsvar. Når det kommer til spark fra type TKD, så er de ikke beregnet på selvforsvar. Er du dyktig, så kan du få inn en fulltreffer så klart, men sannsynligheten er ikke så alt for stor. Vil påstå at en dyktig MMA-utøver vinner over en dyktig TKD-utøver 9/10 ganger. Du lærer mye bra spark i MMA, blant annet fra Muay Thai og kickboxing. De ser like kule ut som TKD synes jeg, og like effektive. En annen ting du lærer i MMA, er det å bryte noen i bakken, og kjempe der. Det er noe de aller færreste kan (til vanlig), og er uvurderlig. Ofte kan en slosskamp havne på bakken, og da er det en stor fordel å kunne litt grappling og submission-wrestling. La oss si du får armen i en arm-bar, da har du valget mellom å knekke armen eller la motstanderen rope og hyle til han gir seg. De aller fleste gir seg når de kjenner armen holder å gi etter. Samme med føtter og håndledd. Som du har nevnt bruker de fleste bare hender i slosskamp, og da er det greit å kunne mer. Men når du først skal trene rettet mot selvforsvar/slosskamper, så er det ikke vits å velge kampkunst (som det igrunn er) kontra en kampsport som er rettet mot å skade. Har ingenting imot TKD, men til ditt behov vil jeg ikke anbefale det. Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Da spør jeg heller deg om du har drevet med TKD eller lignende kampsport tidligere? Jo mer man mestrer sparka, desto større er sjanse for å time og treffe. Kan du bruke beina som våpen er det større sannsynlig for at nettopp du får inn det første slaget (med beina) da man utfører det fra avstand. Er vel ikke mange som utfører disse sparkene i gateslosskamp som du sier, men det er da også få som kan disse sparkene så det har veldig mye å si. Som jeg nevnte også tror jeg mange kan være dårlige på å utnytte spark i en virkeligslosskamp selvom de kan det. hehe, jeg tenker ikke på fylla så det går bra:P Å mestre teknikker er grunnlaget for å utføre vellykkede angrep eller forsvar, men derettert har timingen mer med å lese motstanderen og mestre avstand. Jeg mestrer en god del spark, men jeg hadde aldri satt basen min på spill for noen lavprosentspark i en gatekamp. Jeg hadde brukt spark som kan utføres direkte ifra min foretrukne base og med mål om å hindre motstanderens bevegelse(treffe bein/knær/lår). Foreslår forresten at du ikke oppsøker slåsskamper. Noen bærer kniv, noen kan gå 10 mot 1. Vinneren er alltid den som unngår bråk. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Apropos spark og slosskamp! Her er en av gangene man kan være litt heldig. http://www.youtube.com/watch?v=c6TovX4_ddE Brutalt, men funket bra. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 MMA og BJJ/JJ er min favoritt. Har god erfaring med KM, men iforhold til å gå kamp i ring/bur, så er det meste ubrukelig. Om det er på gata det er snakk om, så er vell MMA det beste uansett. Då har ein det beste frå alle planetar. Har personlig ingen sans for TKD, syns det virkar som ein tullesport. Sjølvsagt subjektivt, og er fullt klar over at det var nokon som fikk tærne sine knust nå. 1 Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Kan bruka masse av dette på gata: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå