Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oljeovnen lekker, og samboeren min nekter å slutte å bruke den.


Anbefalte innlegg

Hei! Oljeovnen vår lekker, og min kjære veninne-samboer nekter å gi slipp på den og bruker den flittig. det renner kanskje en liten dam om dagen ut av den. De siste to ukene har den stått på full guffe dag og natt, og jeg fryter at den kan være brannfarlig snart. Så snart jeg har lagt meg, står hun opp og slår den på. Har jeg grunn til å bekymre meg?

Vi har ingen brannvasel som virker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil vel ikke direkte tro det er snakk om faktisk olje. Brukes som regel andre former for væske i disse, i hvert fall de siste årene, pga litt mindre brannfare. (er det en eldre sak så kan jeg selvsagt ikke garantere noe, og dette ville eskalert situasjonen et hakk)

 

For ja, dette høres veldig farlig ut!

 

Oljen/væskeinnholdet er der nettopp for å fordele varmen rundt i ovnen, og når væskeinnholdet synker så vil det komme tilsvarende mengder luft inn i den, og varmeelementene får ikke lenger fordelt eller levert ut varmen. (luft leder varme ekstremt dårlig)

 

Uten fordeling av varmen så vil varmeelementene bare bli varmere og varmere, uten at varmen kommer seg noen steder.

 

Nå vet jeg ikke hvor mye olje/væske ovnen kan tape før faktisk noe av elementene blir utsatt for luft/ikke kommer i kontakt med noe væske, men jeg skal ikke tro det skal så mye lekkasje til før varmelementene blir stående utsatt. Og jo mer som renner, jo verre blir situasjonen!

 

Kort sagt: Det skal kanskje ikke så mye til for at man kan se for seg at det rett og slett blir FOR varmt, og "spennende ting" kan skje. Aka, at noe tar fyr. At dere heller ikke har brannalarm gjør ikke saken bedre. Ja, det er vel en moderne versjon av uttrykket "leke med ilden" bokstavelig talt...

 

Ps:

Samme effekten kan du se om du skrur på en vannkoker uten å ha i vann, eller har nok vann til å dekke for varmeelementene... Varmelementene blir ekstremt varme, som igjen fører til nærmest eksplosjon av mye damp (om noe vann kommer i kontakt), eller bare nedsmelting/brann.

 

Som Magical Mystery Tour Guide nevnte så lett. Kast den i det hun snur ryggen til, klipp ledningen (når den ikke er koblet til) eller fjern den fra henne på en eller annen måte. Hvis du ser et barn leke med fyrstikker like ved gardiner (eller i det hele tatt), så tar man fra dem fyrstikkene, enkelt og greit.

 

Greit nok at man er gjerrig eller har lite penger som student (om dette er tilfelle), men da får hun i så fall sove med kaldt rom, ikke ved å sette livet til seg selv og andre i fare.

 

Edit: Selve lekkasjen i seg selv derimot, er ikke farlig.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! Problemet er ikke at vi ikke kan kjøpe ny, vi har tre til, men hun skal ha ALLE på. Dette er ikke en god veninne, så jeg har prøvd å si ifra og får i grunn bare døds-blikket tilbake. Hun er kassadame på OBS! og derfor mener hun at hun vet alt om oljeovner. Jeg prøvde å nevne varmeelementsgreia. Jeg får bare satse på at det går greit i natt, og så kjøpe ny brannvasler i morgen.

Tror ikke det er noe bra at den står på full guffe når den lekker nei.......

Lenke til kommentar

Ring brannvesenet. De skulle nok gjerne likt å hatt en "tilfeldig" inspeksjon. ;)

 

Ellers kunne de helt sikkert svart litt bedre enn meg på akkurat dette spørsmålet. Svaret ville da kanskje fått venninnen din til å åpne øynene litt mer.

 

Selv om dere får dere brannvarsler, så er det jo ikke sikkert noen er til stede akkurat der og da, eller at alle våkner av det. Samt at panikk raskt kan bre seg. NOE må i hvert fall gjøres, for vinteren er lang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vi har ingen brannvasel som virker.

 

Drøyt. Det er lovpålagt å ha røykvarslere, slukkeutstyr etc. Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn:

 

§ 2-5. Røykvarsler og manuelt slokkeutstyr i bolig

Eier av bolig skal sørge for at boligen er utstyrt med minst en sertifisert røykvarsler, plassert slik at den høres tydelig på alle soverommene når dører er lukket.

Eier skal også sørge for at boligen er utstyrt med minst ett av følgende slokkeutstyr:

a) pulverapparat på minimum 6 kg med ABC-pulver

b) skum-/vannapparat på minimum 9 liter

c) skum-/vannapparat på minimum 6 liter med effektivitetsklasse på minimum 21A

d) formfast brannslange med innvendig diameter på minimum 10 mm, eller

e) annet manuelt slokkeutstyr med tilsvarende slokkekapasitet.

Slokkeutstyret skal kunne benyttes i alle rom.

 

Eier dere boligen er det deres eget ansvar, leier dere kan dere ta det opp med utleier.

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå fant jeg ut at den lekker fordi den har vært veltet flere ganger. Og den løftes hit og dit. Det kan vel umulig være bra. I løpet av neste uke kaster jeg den, da får jeg bare være så ufattelig tåpelig som mine samboere synes. Vil ikke risikere noe.. isåfall er det greit å få seg innboforsikring først. :D

 

Takk for svar folkens btw. Hadde nok gitt opp kampen hadde det ikke vært for meningene her.

Lenke til kommentar

I løpet av neste uke kaster jeg den,

 

Ikke kast den i søpla. Ta den med til en elektronisk butikk og lever den inn i EL-returen der. Og så kjøper du med deg en brannvarsler eller fem når du først er der. Og om "der" er et sted hvor de også selger brannslukningsapparater så tar du med deg et slikt og. Og lærer deg å bruke det (RTFM!).

 

(Og som en annen her oppe skriver: Om du leier så ta opp manglende brannvarsler med h*n. Pronto!)

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv en ny flyttbar oljefylt ovn bør kun brukes under oppsyn (når man sover er ikke under oppsyn)

kilde: www.dsb.no

Og en oljefylt ovn som har begynt å lekke er ikke lenger en ovn men 1. stk EE avfall.

Hvis dere leier, bør dere absolutt kreve av utleier at det installeres tilstrekkelig fast installert varmeanlegg.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Problemet er ikke at vi ikke kan kjøpe ny, vi har tre til, men hun skal ha ALLE på. Dette er ikke en god veninne, så jeg har prøvd å si ifra og får i grunn bare døds-blikket tilbake. Hun er kassadame på OBS! og derfor mener hun at hun vet alt om oljeovner. Jeg prøvde å nevne varmeelementsgreia. Jeg får bare satse på at det går greit i natt, og så kjøpe ny brannvasler i morgen.

Tror ikke det er noe bra at den står på full guffe når den lekker nei.......

Om du er glad i livet ditt så kjøper du brannvarslar og kastar omnen ut av huset omgåande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...