Gå til innhold

njubien lurer på hvordan man bytter harddisker

NuB

Anbefalte innlegg

Hvordan går man frem når man skal flytte data fra en harddisk til en annen? Sett at jeg har en liten med OS på og ønsker å kjøpe en stor.

Hvordan foregår selve forflyttningen av data?

Må de to være installert samtidig? Tror bare det er to "bayer", og de er opptatt.

Og hva er dette med å ta "image" av harddisken, og er det noe man bør gjøre? Jeg har ingen nbackup av noe som helst.

Som navnet sier kan jeg ingeting om dette.

Hadde vært fint med linker til steder som forklarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan går man frem når man skal flytte data fra en harddisk til en annen? Sett at jeg har en liten med OS på og ønsker å kjøpe en stor.

Hvordan foregår selve forflyttningen av data?

Må de to være installert samtidig? Tror bare det er to "bayer", og de er opptatt.

Og hva er dette med å ta "image" av harddisken, og er det noe man bør gjøre? Jeg har ingen nbackup av noe som helst.

Som navnet sier kan jeg ingeting om dette.

Hadde vært fint med linker til steder som forklarer.

--------------------------------------

Du har plass til 4 IDE-enheter i PC'n. To på hver IDE kabel. Gjør plass til den nye HD'n og koble den til. (Master/Slave instillinger er forklart på et ark som følger med HD'n)

Bruk f.eks Partition Magic eller Ghost til å "klone" den gamle harddisken over til den nye.

Sett opp den nye disken som "primær master" og alt er i klart til bruk. Når du vet at alt funker bra (etter noen dager) kan du slette den gamle disken, og ta backup av de viktige filene dit (dokumenter etc), og bruke nevnte P.M. eller Ghost til å ta en backup av Windows-partisjonen din.

Lenke til kommentar

Jeg har en litt annen vri på spørsmålet:

Hvordan bytter jeg pc, men vil beholde disken med os og alt?

Jeg har gjort dette, men får ikke bootet på den gamle disken. Jeg må installere nyt os for å bli oppegående. Men kan dere forklare meg hvordan jeg kan få benyttet eksisterende disk med os, software og data?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-19 12:02, ludolf skrev:

Jeg har en litt annen vri på spørsmålet:

Hvordan bytter jeg pc, men vil beholde disken med os og alt?

Jeg har gjort dette, men får ikke bootet på den gamle disken. Jeg må installere nyt os for å bli oppegående. Men kan dere forklare meg hvordan jeg kan få benyttet eksisterende disk med os, software og data?

Det du kan prøve, er å logge inn i safe mode, gå inn i device manager og slette alle devices. Deretter reboote normalt og la windows finne drivere på nytt.

Det er ikke garantert at det vil funke skikkelig etterpå, men det er verd et forsøk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

On 2002-02-12 15:47, Pronto skrev:

Hvis du ikke har Ghost kan du hente Stones Kopicontrol til å flytte filene over.

Det er gratis, kjøres i Windows og kopierer absolutt alt (også filer som er i bruk)

Den nye disken må være formattert.

Oppsettet finner du i mailen over.

Har forsøkt dette, og kopikontrol melder at han har flyttet ALLE filene. Men når jeg ser på properties for å sjekke så er det ti filer mindre i den kopierte mappen i forhold til den opprinnelige. Noen som vet noe om dette? Meppen jeg forsøkte å kopiere vaer "program files".

Lenke til kommentar

Jeg svarer kanskje i hytt og pine vaer naa, men:

jeg fant ut at for aa flytte "program files" mappen fra en hd til en annen, trengte jeg:

1. RegistryCrawler, for a fikse opp registeret

2. UltraEdit, for aa fikse opp alle andre filer med forekomster av "opprinnelige hd:Program Files"

3. Skrive script i Perl, for aa fikse alle shortcuts paa desktopen

Lenke til kommentar

Har funnet at det er *.rel filer i Norton internet security mappen som ikke kan kopieres fordi at disse er ibruk av nisserv.exe. Denne måtte jeg deaktivere fra msconfig.

[ Denne Melding var redigert av: ludolf på 2002-03-02 19:09 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...