Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kan ikke konvertere disk fra MBR til GPT

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å installere et RAID på PCen min, og umiddelbart må windows skape kvalme.

Jeg har nettopp installert Windows på SSD disken, og har 5stk 3TB disker som skal i RAID. Med softwareRAID løsningen min krevdes det initialliserte disker, så jeg iverksatte dette. Får popup fra diskbehandling om at jeg har disker som venter på å bli initialisert, så jeg setter disse til GPT partisjoner. Men en av diskene ser ut til å ha blitt Shanghaiet av Windows som MBR partisjon, + en 100mb partisjon som er "Reservert av systemet". Nå defineres disken som en Systemdisk, og ikke Primærpartisjon, og jeg kan derfor ikke konvertere til GPT.

Har letet mye på nettet nå, men ingen gir noen gode svar på dette her.

Er det mulig å overføre den 100mb partisjonen til SSDen, og så gjøre disken til en Primærpartisjon? Hva er årsaken til at Windows ikke spør hvor den skal reservere disse 100mb?

Håper på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt på nettet nå, og det en løsning er å reparere med Windows-cd, mens kun SSD er koblet i.

Problemet er at jeg har Windows7-cd og har digitalt oppgradert til Windows8.

Kan jeg reparere med Win7-cden eller må jeg skaffe en Windows8-CD / .iso på minnepenn?

Lenke til kommentar

Selv jeg ikke er sikker, så tror jeg ikke du kan bruke en Windows 7 DVD til å reparare Windows 8 da de bruker forskjellige måter å boote på.

Men når du sier du oppgraderte digitalt, lastet du ikke ned en iso av WIndows 8 da eller? Eller kun et lite oppgradingsprogram som så lastet ned de nødvendige filene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...