LucarioX Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Dette var en tullete artikkel. Vi hadde ikke høy arbeidsledighet under den forrige borgerlige regjeringen, og noe av grunnen til at det går så bra i Norge, er oljen. Det var høy arbeidsledighet i Sverige også under Persson, og det var før finanskrisen. Sett bort i fra oljen, tror jeg svensk næringsliv er vel så robust som norges. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Pa hvilken mate er den svenske hoyresiden modell for norge. Joda, de har gjort noen sma reformer, men de har ogsa latt asylinnvandringen pa fri gap og samtidig redusert antall utenlandske studenter till null fordi det kostet tydligvis for mye. Selvfolgelig oker arbeidsledigheten nar man slipper inn 60000 personer hvert ar som ikke kan spraket og mangler evner som etterspors I det svenske arbeidsmarkedet. Det finnes bare et hoyrevridd parti I sverige. Alle de andre partiene er nesten identiske og vil ha null problemer med a samarbeide med hverandre. Sverigedemokraterna? Med tanke på økonomisk politikk stiller de seg så vidt jeg vet til venstre for de borgerlige i mange spørsmål. Skjønner ikke hvordan du kommer frem til at Moderaterna ikke er høyrevridde. De har av flere blitt regnet å ligge til høyre for norske Høyre. Innvandringspolitikk er bare en av veldig mange politiske saker. Høyresiden og Reinfeldt har . Ta en titt på "Sovande Folket". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Skjønner ikke hvordan du kommer frem til at Moderaterna ikke er høyrevridde. De har av flere blitt regnet å ligge til høyre for norske Høyre. Innvandringspolitikk er bare en av veldig mange politiske saker. Det mest skremmende er jo at han sier at han stmmer Høyre. Søk: Camlon stemmer Høyre site:www.diskusjon.no Se et mer presist eksempel: Hvis jeg skal prøve å påvirke politikk, så vil jeg gjøre som jeg gjorde tidligere, å jobbe for Høyre. Kilde: http://www.diskusjon...post&p=18670069 At moderaterna ligger så langt til høyre skyldes nok at svenskene har et høyre ekstremt parti i form av sverigedemokraterna hvor mange er blitt observert som tidligere nynazister. Endret 26. november 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Sverigedemokraterna? Med tanke på økonomisk politikk stiller de seg så vidt jeg vet til venstre for de borgerlige i mange spørsmål. Skjønner ikke hvordan du kommer frem til at Moderaterna ikke er høyrevridde. De har av flere blitt regnet å ligge til høyre for norske Høyre. Innvandringspolitikk er bare en av veldig mange politiske saker. Høyresiden og Reinfeldt har . Ta en titt på "Sovande Folket". Det holder ikke bare a vare litt uenig I velferdstaten. Innvandring er et viktig synspunkt fordi det viser verdier. Moderatene I sverige ble forst nye arbeiderpartiet, men gjorde noen gode reformer. Etter forrige valg sa har de reverset politikk og gjort absolutt ingenting iforholdtil okonomisk liberalisring, de valgte a samarbeide med de gronne for a slippe tanken om a redusere innvandringen. Med sverigedemokratene kunne de ha forsettet med sin okonomiske politikk. Om sverigedemokratene blir store nok sa vil jeg tippe at modeatene vil samarbeide med socialdemokratene. Det ville vare som om hoyre valgte a samarbeide med ap fordi de er redd for frp. Det skjer heldigvis ikke, men om det skjer ville jeg vart like kritisk mot hoyre. A vare hoyrevridd handler om mer enn a vare for noen fa liberaliseringer I okonomien. Derfor er hoyre I norge vesentlig til hoyre enn moderatene. Du ma heller ikke glemme at utgiftsomradet I norge er lavere enn I sverige. Faktisk hoyre I sverige ville ha blitt kalt ekstremister om vi uttalte oss pa samme mate. Endret 26. november 2012 av Camlon Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det holder ikke bare a vare litt uenig I velferdstaten. Innvandring er et viktig synspunkt fordi det viser verdier. Moderatene I sverige ble forst nye arbeiderpartiet, men gjorde noen gode reformer. Etter forrige valg sa har de reverset politikk og gjort absolutt ingenting iforholdtil okonomisk liberalisring, de valgte a samarbeide med de gronne for a slippe tanken om a redusere innvandringen. Med sverigedemokratene kunne de ha forsettet med sin okonomiske politikk. Om sverigedemokratene blir store nok sa vil jeg tippe at modeatene vil samarbeide med socialdemokratene. Det ville vare som om hoyre valgte a samarbeide med ap fordi de er redd for frp. Det skjer heldigvis ikke, men om det skjer ville jeg vart like kritisk mot ap. A vare hoyrevridd handler om mer enn a vare for noen fa liberaliseringer I okonomien. Derfor er hoyre I norge vesentlig til hoyre enn moderatene. Du ma heller ikke glemme at utgiftsomradet I norge er lavere enn I sverige. Faktisk hoyre I sverige ville ha blitt kalt ekstremister om vi uttalte oss pa samme mate. Liberal innvandringspolitikk har egentlig ikke noe med sosialisme å gjøre, det passer like godt inn i f.eks liberalismen. Sverige har en ganske unik politikk på dette området ja, men når Moderaterna fører høyrevridd politikk på andre viktige politiske områder, er ikke innvandringspolitikken nok til å frata dem høyreprofilen. At de kaller seg et "arbetarparti" har mer med retorikk å gjøre, politikken er stort sett den samme. Økonomisk ville jeg plassert dem litt til høyre for Høyre ja. Jeg tviler på at vi får se Erna Solberg eller Siv Jensen uttale at "velferdsstaten er en umulig konstruksjon". De har så vidt jeg vet ikke rullet tilbake noen reformer, bare flikket på sterkt kritiserte trygde og sykelønnsregler. Svenske politikere har nok vært litt for forsiktige med å snakke om innvandring og kriminalitet, og dermed gjort det lettere for Sverigedemokraterna. En del av grunnen til at man ikke vil samarbeide med dem, er fordi partiet stammer fra høyreekstreme miljøer. Se f.eks på videoen som dukket opp i media for noen uker siden. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Nå kan det tenkes at ordet velferdstaten er ikke like populært I Sverige. Det er retorikk det også. Jeg har ikke sett noe politikk gjennomført av moderatene som viser mistilitt til velferdstaten. Jeg anser asylinnvandring til å være en venstrevridd sak. Det er en form for velferd. Fri innvandring vil alltid være en form for velferd om man har en velferdstat, og at det gis til de som søker asyl viser intensjon om drive innvandringsvelferd. Ja historien til sverigedemokratene er ikke den beste, men historien til frp under anders lange er ikke særlig god den heller. En fordel med Sverigedemokratene er at de i stor grad bare bryr seg om innvandring og kriminalitetspolitikk og iforholdtil resten av europa så krever de ikke en ekstrem politikk. Det betyr at det burde være ganske greit å samarbeide med dem og det viser hva slags parti Moderatene er når de heller velger å samerbeide med de grønne. Det er heller ikke sånn at må I regjering sammen. Den eneste moderatene trenger å gjore er å gjennomføre noe høyrevridd politikk iforhholdtil innvandring og kriminalitet og de kan styre resten av politikken som de vil. Jeg anser ikke partier som er villig til a samarbeide med venstresiden og kaste fra seg alle sine høyrevridde saker for å unngå å ta moderate høyrevridde synspunktter som høyrevridde. Endret 27. november 2012 av Camlon Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Sverigedemokraterna? Med tanke på økonomisk politikk stiller de seg så vidt jeg vet til venstre for de borgerlige i mange spørsmål. Det er fordi de er høyreekstreme. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Det er fordi de er høyreekstreme. Sverigedemokratene er ikke hoyreekstreme. Deres meninger er helt normale I et internasjonalt perspektiv og ca 40% av alle svensker er enig med innvandringspolitikken din sverigedemokratene. De spurte hvem som var best pa innvandringspolitikk. Arsaken til at de ikke er hoyrevridde omkonomisk er fordi det er ikke deres fokus. Sverigedemokratene er det eneste verdikonservative partiet I sverige og det er ingen grunn til a stote fra seg velgere som er venstrevridd okonomisk. Lenke til kommentar
festen Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Vel, enhver svenske (og andre EU-borgere) har ubetinget rett til å jobbe i Norge, så jeg ser ikke helt hva slags argument dette er. Det som blir paradokset er at et norsk selskap som lager software i Norge i prinsippet kan ansette en russisk programmerer, som jobber i en underavdeling i Russland, til å gjøre den samme jobben som en norsk programmerer, som kan bidra til å presse ned lønningene for programmerere i Norge. Mens i Norge går det ikke å lønne f.eks en snekker billig på samme måten. Som igjen gjør at de som er i bransjer hvor sånne fenomener er aktuelt får sin lønn presset ned, relativt til det andre bransjer, som igjen slår urettferdig ut i forhold til kostnadsnivået i samfunnet. Moralen i det er at lønnsnivået i Norge ikke burde være regulert med minimums-tariffer. Endret 27. november 2012 av festen 1 Lenke til kommentar
Nittutt Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Etter seks år med blå politikk tilsvarende det Erna Solberg & co vil innføre i Norge, er svensk næringsliv nå i ferd med å gi opp. Oppfordringen til innbyggerne er nå helt direkte: Flytt til Norge! Sa ikke de borgerlige at de vil støtte næringslivet, spesielt privat sektor? Det ser mer ut som svenskerne flest er uenige. Borgerlig styrt Sverige er jo paradiset ifølge Siv Jensen & Co. Er nok visst derfor at så mange unge arbeidsledige svenskere kommer til fæle, sosialistiske Norge. Du må nok se litt dypere på det. Det er ikke alltid politikken som er årsaken til problemene. Jeg er selv halvt svensk, og jeg ser godt hvorfor den svenske økonomien ikke fungerer som den burde. Det handler om oppvekst, sosiale verdier og hvordan man ønsker å fremtre i verden. Den Svenske delen av familien min, selv med sterk tilknytning til den Norske ser helt annerledes på alt som har med finans eller suksess å gjøre. Svensker (jeg føler jeg kan gjøre en generalisering siden jeg både er svensk og har en sterk tilknytning til svensker) ser på muligheter annerledes enn Nordmenn og har andre verdier når det kommer til det med å lykkes. Dette påvirker selvfølgelig hvordan de lykkes økonomisk med politikken sin. 2 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Det som blir paradokset er at et norsk selskap som lager software i Norge i prinsippet kan ansette en russisk programmerer, som jobber i en underavdeling i Russland, til å gjøre den samme jobben som en norsk programmerer, som kan bidra til å presse ned lønningene for programmerere i Norge. Mens i Norge går det ikke å lønne f.eks en snekker billig på samme måten. Som igjen gjør at de som er i bransjer hvor sånne fenomener er aktuelt får sin lønn presset ned, relativt til det andre bransjer, som igjen slår urettferdig ut i forhold til kostnadsnivået i samfunnet. Moralen i det er at lønnsnivået i Norge ikke burde være regulert med minimums-tariffer. IT-bedrifter har også en annen fordel, fordelen av å flagge ut i havet. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Selvførgelig finnes det folk som flytter på grunn av jobber med høyere kvalifikasjoner også, men det har det alltid vert, har du noe statestikk på at det er en markant økning blandt disse? Jeg har aldri hevdet at det har vært noen slik markant økning - eller noen endring den ene eller andre veien for den del. Jeg påpekte at det ikke bare er dårlig betalte jobber å få for svensker som kommer til Norge, slik det ble antydet tidligere i tråden. Og jeg har ingen "statestikk" (sic) å slå i bordet med - kun egne erfaringer fra bedriften jeg jobber i og andre bedrifter vi samarbeider med, samt ymse artikler i TU (f.ex.) i de siste årene om vellykkete "raid" i nabolandet for å sikre seg kvalifiserte ingeniører som nettopp hadde mistet jobben. (Noen jobber fortsatt i hjemlandet - for norske bedrifter -, mens andre har flyttet vestover.) 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) Nå kan det tenkes at ordet velferdstaten er ikke like populært I Sverige. Det er retorikk det også. Jeg har ikke sett noe politikk gjennomført av moderatene som viser mistilitt til velferdstaten. Jeg anser asylinnvandring til å være en venstrevridd sak. Det er en form for velferd. Fri innvandring vil alltid være en form for velferd om man har en velferdstat, og at det gis til de som søker asyl viser intensjon om drive innvandringsvelferd. Ja historien til sverigedemokratene er ikke den beste, men historien til frp under anders lange er ikke særlig god den heller. En fordel med Sverigedemokratene er at de i stor grad bare bryr seg om innvandring og kriminalitetspolitikk og iforholdtil resten av europa så krever de ikke en ekstrem politikk. Det betyr at det burde være ganske greit å samarbeide med dem og det viser hva slags parti Moderatene er når de heller velger å samerbeide med de grønne. Det er heller ikke sånn at må I regjering sammen. Den eneste moderatene trenger å gjore er å gjennomføre noe høyrevridd politikk iforhholdtil innvandring og kriminalitet og de kan styre resten av politikken som de vil. Jeg anser ikke partier som er villig til a samarbeide med venstresiden og kaste fra seg alle sine høyrevridde saker for å unngå å ta moderate høyrevridde synspunktter som høyrevridde. Justispolitikken i Sverige skiller seg ikke så mye fra norges. På enkelte områder står den til og med mer til høyre, de har f.eks livstidsstraff og bevæpnet politi. Velferdsstaten har faktisk krympet ganske kraftig under de borgerlige. I følge konservative SvD har Sverige, fra nesten en topplassering i 2005, fallt under OECD-snittet hva gjelder nivå på trygdesatsene. Det er ganske dramatisk, særlig med tanke på kutt gjort i andre land i forbindelse med finanskrisen. Samarbeid over blokkgrensen er helt normalt for mindretallsregjeringer. Veldig mange norske regjeringer har vært nødt til det, og det gjøres hele tiden i andre land. Noe av det som skiller FrP og SD, er at FrP har moderert seg over mange år, Anders Lange-generasjonen er ute for lengst. SD kom inn i Riksdagen for to år siden, og sliter fortsatt med ekstremister. Likevel lever regjeringen på en slags "passiv støtte" fra partiet. De stemmer så vidt jeg vet med regjeringen i mange saker, og hadde de gått sammen med venstresiden om budsjett, ville regjeringen falt. Svensker (jeg føler jeg kan gjøre en generalisering siden jeg både er svensk og har en sterk tilknytning til svensker) ser på muligheter annerledes enn Nordmenn og har andre verdier når det kommer til det med å lykkes. Dette påvirker selvfølgelig hvordan de lykkes økonomisk med politikken sin. Sterkere "jantelov" i Sverige altså, eller omvendt? Endret 27. november 2012 av LucarioX 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Justispolitikken i Sverige skiller seg ikke så mye fra norges. På enkelte områder står den til og med mer til høyre, de har f.eks livstidsstraff og bevæpnet politi. Men nå har Norge blitt styrt av de rødgrønne i 7 år, mens Sverige har blitt styrt av de borgelige for 7 år. Ergo, det holder ikke å være like god som Norge, som egentlig er ganske snille. Og Sverige har ikke livstidstraff. De har forvaring som man har i Norge. Velferdsstaten har faktisk krympet ganske kraftig under de borgerlige. I følge konservative SvD har Sverige, fra nesten en topplassering i 2005, fallt under OECD-snittet hva gjelder nivå på trygdesatsene. Det er ganske dramatisk, særlig med tanke på kutt gjort i andre land i forbindelse med finanskrisen. Dette var i 2010 før noen gjorde noen kutt. Og det du prater om er arbeidledighetforsikring. Hva med trygderaten? Samarbeid over blokkgrensen er helt normalt for mindretallsregjeringer. Veldig mange norske regjeringer har vært nødt til det, og det gjøres hele tiden i andre land. Jeg kan ikke huske noen gang at den norske høyresiden har begynt å samarbeide med venstresiden for å slippe å prate med f.eks. FRP. Det må isåfall ha vært lenge siden, og jeg kan love deg at FRP ville vært et 30-40% parti om Høyresiden prøvde å samarbeide med venstresiden for å unngå at FRP får noe makt. Noe av det som skiller FrP og SD, er at FrP har moderert seg over mange år, Anders Lange-generasjonen er ute for lengst. SD kom inn i Riksdagen for to år siden, og sliter fortsatt med ekstremister. SD har også moderert seg, men det har ingenting å si. De skal ikke i regjering med SD. De skal bare samarbeide, akkuratt som Venstre gjør med dansk folkeparti i Danmark. Er Danmark et grusomt land? Og de trenger ikke å gå like langt som Danmark i innvandringspolitikken. Årsaken til at Hitler ble så sterk var fordi han ble eksludert fra politikken og meningene ble kriminalisert. Den svenske høyresiden er patetisk og en skam. De er ikke en modell for den norske høyresiden. Om du kaller dem høyrevirdd eller ikke, har ikke noe å si. Uansett årsaken til at arbeidsledigheten går opp er fordi de driver med en idiotisk asylpolitikk. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Etter seks år med blå politikk tilsvarende det Erna Solberg & co vil innføre i Norge, er svensk næringsliv nå i ferd med å gi opp. Oppfordringen til innbyggerne er nå helt direkte: Flytt til Norge! http://sosialdemokraten.no/2012/11/25/svensk-naeringsliv-med-klar-oppfordring-etter-seks-ar-med-blatt-styre-flytt-til-norge.html/ Sa ikke de borgerlige at de vil støtte næringslivet, spesielt privat sektor? Det ser mer ut som svenskerne flest er uenige. Borgerlig styrt Sverige er jo paradiset ifølge Siv Jensen & Co. Er nok visst derfor at så mange unge arbeidsledige svenskere kommer til fæle, sosialistiske Norge. Så på riksdekkende tv at Norge var ett av absolutt beste land og drive forretning i. http://www.aftenbladet.no/nyheter/utenriks/Norge-er-et-av-verdens-beste-land-for-naringslivet-2064256.html Allikevel er det ett unisont hylekor på Høyresida, NHO osv. Mulig de driver monkeybuisness siden det går så dårlig for dem? 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 NHO og arbeidsgiverne på den ene siden og LO og arbeidstakerne på den andre er to alen av samme stykke. Ingenting blir noensinne bra nok disse organisasjonene, men det er det også jobben deres å mene. Derfor kan man ikke forvente at meningene deres speiler virkeligheten. Å utfordre AP på næringsliv i neste valgkamp er en dårlig ide. Er selv ingen tilhenger av de rødgrønne, men man er nødt til å forholde seg til virkeligheten; Norge går enestående godt og det er umulig å argumentere for at Jens og co. har kjørt norsk økonomi i grøfta, som det så ofte sies i kommentatorfeltene. Det går i dag bedre med norsk økonomi enn det noen gang har gjort under en Høyre-regjering. Ikke at det ikke er nok man kan kritisere AP for, men akkurat der har de lykkes, og det er ingen liten bragd regjeringspartnerne tatt i betraktning. 1 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 (endret) Men nå har Norge blitt styrt av de rødgrønne i 7 år, mens Sverige har blitt styrt av de borgelige for 7 år. Ergo, det holder ikke å være like god som Norge, som egentlig er ganske snille. Og Sverige har ikke livstidstraff. De har forvaring som man har i Norge. http://sv.wikipedia....gelse_i_Sverige De har nok altså livstidsstraff, men med mulighet for benådning. Jeg tror ikke kriminalpolitikken er noe hardere i Norge, kanskje mykere. Så vidt jeg husker støttet også Moderaterna "three (muligens two) strikes out" for voldskriminalitet, men vet ikke om de har det programfestet i dag. Dette var i 2010 før noen gjorde noen kutt. Og det du prater om er arbeidledighetforsikring. Hva med trygderaten?Hvor mange som er på trygd? Det er vel ganske mange med tanke på den høye arbeidsledigheten, men det som er relevant er jo at de har kuttet trygdesatsene. Et fall til under gjennomsnittet i OECD fra en annen plass er ganske betydelig. Det er tydelig høyrevridd politikk. Jeg kan ikke huske noen gang at den norske høyresiden har begynt å samarbeide med venstresiden for å slippe å prate med f.eks. FRP. Det må isåfall ha vært lenge siden, og jeg kan love deg at FRP ville vært et 30-40% parti om Høyresiden prøvde å samarbeide med venstresiden for å unngå at FRP får noe makt.Tverrpolitisk samarbeid i Stortinget er vanlig. Høyre lagde så vidt jeg husker budsjett med Arbeiderpartiet for noen år siden, og vi hadde jo klimameldingen. Sverigedemokraterna har også stemt med regjeringen i Sverige, men du har rett i at forholdet ikke akkurat er godt. Men hvem ønsker noe formelt samarbeid med dem når man ser alle skandalene, og fortiden? SD har også moderert seg, men det har ingenting å si. De skal ikke i regjering med SD. De skal bare samarbeide, akkuratt som Venstre gjør med dansk folkeparti i Danmark. Er Danmark et grusomt land? Og de trenger ikke å gå like langt som Danmark i innvandringspolitikken. Årsaken til at Hitler ble så sterk var fordi han ble eksludert fra politikken og meningene ble kriminalisert. Har danske røtter, så kan forsikre deg om at jeg har et veldig godt forhold til Danmark Ja, de har gått mye lengre enn Sverige i innvandringspolitikken, men nå har jo også Dansk Folkeparti vært med mye lenger. Politikken deres er heller ikke helt ukontroversiell rundt om kring. Den svenske høyresiden er patetisk og en skam. De er ikke en modell for den norske høyresiden. Om du kaller dem høyrevirdd eller ikke, har ikke noe å si. Uansett årsaken til at arbeidsledigheten går opp er fordi de driver med en idiotisk asylpolitikk. Nei, jeg mener ikke at svensk politikk skal være en modell for Norge, det er mye rart i Sverige. Mitt poeng er bare at den svenske borgerligheten ikke automatisk blir venstrevridd på grunn av innvandringspolitikken. De har nok av høyrevridde standpunkter, og på noen områder kan Sverige også kanskje ligge lenger til høyre enn Norge. Endret 6. desember 2012 av LucarioX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå