Tollari Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Etter seks år med blå politikk tilsvarende det Erna Solberg & co vil innføre i Norge, er svensk næringsliv nå i ferd med å gi opp. Oppfordringen til innbyggerne er nå helt direkte: Flytt til Norge! http://sosialdemokraten.no/2012/11/25/svensk-naeringsliv-med-klar-oppfordring-etter-seks-ar-med-blatt-styre-flytt-til-norge.html/ Sa ikke de borgerlige at de vil støtte næringslivet, spesielt privat sektor? Det ser mer ut som svenskerne flest er uenige. Borgerlig styrt Sverige er jo paradiset ifølge Siv Jensen & Co. Er nok visst derfor at så mange unge arbeidsledige svenskere kommer til fæle, sosialistiske Norge. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Så svenskene har funnet ut at nordmenn er villig til å utnytte svensk arbeidskraft hva annet er nytt. Grunnen til anbefalingen har lite med norsk og svensk politikk som du finner ut av hvis du leser kildene, legg merke til at svenskene også anbefaler å jobbe i norge for å tjene penger ikke for å leve her. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Så svenskene har funnet ut at nordmenn er villig til å utnytte svensk arbeidskraft hva annet er nytt. Grunnen til anbefalingen har lite med norsk og svensk politikk som du finner ut av hvis du leser kildene, legg merke til at svenskene også anbefaler å jobbe i norge for å tjene penger ikke for å leve her. Man må fremdeles ha oppholdsrett for å jobbe her. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Både Norge og Sverige er med i EØS, så det er problemfritt. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Man må fremdeles ha oppholdsrett for å jobbe her. Og hva har det med saken å gjøre? Slik jeg ser det er det vinn-vinn at svenskene tar de jobbene vi ikke vil ha... Det er ingen magisk politikk de kunne ført i sverige for å få drastisk ned arbeidsledigheten, de har ikke råd til å ansette så mange i det offentlige at det vil gjøre et større kutt. Svensk industri sliter nok, men hvis de velger å flagge ut av landet er det vertfall ikke til norge. Norge har ingenting å tilby svensk industri. Det vi har å tilby her i norge er lavt lønnede jobber(i forhold til norsk standard) som tross alt er bedre enn ingen jobb i sverige. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Man må fremdeles ha oppholdsrett for å jobbe her. Vel, enhver svenske (og andre EU-borgere) har ubetinget rett til å jobbe i Norge, så jeg ser ikke helt hva slags argument dette er. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Ja vi kan takke Jens og sosialistene for at vi gjør det så bra i Norge. Hvorfor kan ikke svenskene bare adoptere vår økonomiske politikk, ansette alle i byråkratiet, resten kan bli frisører eventuelt gå på NAV. Åh, det glemte jeg, de har ikke olje... Endret 26. november 2012 av mofomofo 2 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det er en myte at det er vært en stor økning innen byråkratiet i Norge i denne regjeringsperioden. Det er vært en stor økning i offentlige utgifter, men det er kun noe sånt som 8% av det som er gått til byråkratiet. Jeg stemmer ikke rødgrønt selv, men rett skal være rett. Nærings- og arbeidslivspolitikken er noe av det de rødgrønne har lykkes best med. Problemet er heller at de er for illiberale og holder fast på den tanken at mennesker skal styres gjennom forbud og reguleringer, i stedet for å ansvarsliggjøres til å ivareta sitt eget beste. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Vel, enhver svenske (og andre EU-borgere) har ubetinget rett til å jobbe i Norge, så jeg ser ikke helt hva slags argument dette er. Det er et argument, som blotter en viss uvitenhet på emnet. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Vel, enhver svenske (og andre EU-borgere) har ubetinget rett til å jobbe i Norge, så jeg ser ikke helt hva slags argument dette er. Mmhh...som regel er det ikke noe problem, men en vanlig turist som kan bli i landet uten oppholdsrett utover 3 måneder kan ikke uten videre ta lønnet arbeid uten å være registrert hos politiet med oppholdsrett som arbeidstaker. Man får denne statusen automatisk fra politiet så snart man blir ansatt - til og med når det er kun snakk om stillinger som går ut i løpet av noen måneder. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Det er en myte at det er vært en stor økning innen byråkratiet i Norge i denne regjeringsperioden. Det er vært en stor økning i offentlige utgifter, men det er kun noe sånt som 8% av det som er gått til byråkratiet. Jeg stemmer ikke rødgrønt selv, men rett skal være rett. Nærings- og arbeidslivspolitikken er noe av det de rødgrønne har lykkes best med. Problemet er heller at de er for illiberale og holder fast på den tanken at mennesker skal styres gjennom forbud og reguleringer, i stedet for å ansvarsliggjøres til å ivareta sitt eget beste. Forenklinger kommer nok i mange områder, men noe byråkrati vil nok være nødvendig for å forebygge kriminalitet og korrupsjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Mmhh...som regel er det ikke noe problem, men en vanlig turist som kan bli i landet uten oppholdsrett utover 3 måneder kan ikke uten videre ta lønnet arbeid uten å være registrert hos politiet med oppholdsrett som arbeidstaker. Man får denne statusen automatisk fra politiet så snart man blir ansatt - til og med når det er kun snakk om stillinger som går ut i løpet av noen måneder. Hva er det du babler om? Har du hørt om EØS-avtalen noen gang? Les dens artikkel 28. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det vi har å tilby her i norge er lavt lønnede jobber(i forhold til norsk standard) som tross alt er bedre enn ingen jobb i sverige. Det finnes mange godt betalte, ubesatte stillinger i norsk industri, innenfor IT-sektoren, osv. Mange svensker har valgt - og velger - å flytte fra svensk arbeidsledighet til norsk arbeidsliv. Norsk næringsliv er engasjert innenfor andre sektorer enn svenskene - det er også en årsak til at det for tiden går bedre her enn der. Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Hva er det du babler om? Har du hørt om EØS-avtalen noen gang? Les dens artikkel 28. Det er nettopp EØS-avtalen jeg baserer meg på, kjære venn. http://www.lovdata.no/all/tl-20080515-035-016.html Lovverket er i henhold til EØS-avtalen. Kan du vise meg hvor jeg tok feil? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Det er nettopp EØS-avtalen jeg baserer meg på, kjære venn. http://www.lovdata.n...15-035-016.html Lovverket er i henhold til EØS-avtalen. Kan du vise meg hvor jeg tok feil? Du skriver: Man må fremdeles ha oppholdsrett for å jobbe her. § 112. Oppholdsrett i mer enn tre måneder for EØS-borgere En EØS-borger har oppholdsrett utover tre måneder så lenge vedkommende a) er arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende, Men med henvisning til loven, så blir det riktig å si: Arbeid i Norge, gir oppholdsrett, for EU borgere. Endret 26. november 2012 av Kron Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Men med henvisning til loven, så blir det riktig å si: Arbeid i Norge, gir oppholdsrett, for EU borgere. Helt riktig, og det var det jeg siktet til. For å kunne jobbe i Norge, trenger man et norsk personnummer for å få utstedt et skattekort. Et slikt nummer får du ikke som turist. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Nærings- og arbeidslivspolitikken er noe av det de rødgrønne har lykkes best med. De har strengt tatt lykkes i å fucke opp minst mulig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Helt riktig, og det var det jeg siktet til. For å kunne jobbe i Norge, trenger man et norsk personnummer for å få utstedt et skattekort. Et slikt nummer får du ikke som turist. Poenget er altså at oppholdstillatelse osv kommer automatisk med jobben, har du jobb kan du ikke nektes arbeids/oppholdstillatelse som svenske. Strengt tatt ikke uten jobb heller. Så hva er det du prøver å si? 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Pa hvilken mate er den svenske hoyresiden modell for norge. Joda, de har gjort noen sma reformer, men de har ogsa latt asylinnvandringen pa fri gap og samtidig redusert antall utenlandske studenter till null fordi det kostet tydligvis for mye. Selvfolgelig oker arbeidsledigheten nar man slipper inn 60000 personer hvert ar som ikke kan spraket og mangler evner som etterspors I det svenske arbeidsmarkedet. Det finnes bare et hoyrevridd parti I sverige. Alle de andre partiene er nesten identiske og vil ha null problemer med a samarbeide med hverandre. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det finnes mange godt betalte, ubesatte stillinger i norsk industri, innenfor IT-sektoren, osv. Mange svensker har valgt - og velger - å flytte fra svensk arbeidsledighet til norsk arbeidsliv. Norsk næringsliv er engasjert innenfor andre sektorer enn svenskene - det er også en årsak til at det for tiden går bedre her enn der. Selvførgelig finnes det folk som flytter på grunn av jobber med høyere kvalifikasjoner også, men det har det alltid vert, har du noe statestikk på at det er en markant økning blandt disse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå