Gå til innhold

Flytte 2 disker i raid0 over på nytt HK

pausefisk

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag to stk disker som kjører raid1 på et ASUS P5E WS PRO, X38, Socket-775.

Nå har jeg kjøpt nytt hovedkort, ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155, og skal flytte diskene over.

Ser på det gamle kortet P5E står "Intel Matrix RAID Technology", mens det på det nye P8Z77 står "Intel Smart Response Technology"

Vil dette ha noe betyning? Hvordan går man frem når man skal flytte diskene over til nytt hovedkort uten å miste data som er på diskene? Finnes det noe godt forklarende guide på slikt?

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru på RAID i BIOSen på kort nr 2.

Plugg i diskene til de tilhørende SATA porter, og FYR opp.

Og thats it.

Har selv flyttet RAID 1 arrays fram og tilbake mellom ICH9R og ICH10R uten problemer :p

Og jeg antar samme driveren brukes for den nye versjonen av sørbroa til Intel.

Lenke til kommentar

Hm, dette gikk ikke så bra... Når jeg skal inn i setup for raid (ctrl+i) så ligger diskene der som Non-RAID. I tillegg, dersom jeg setter SATA mode i BIOS til Raid, så får jeg blåskjerm når windows prøver å loade. Må skru tilbake til AHCI for at windows skal starte.

Forslag?

Lenke til kommentar

Spiller absolutt ingen rolle, det er plenty nok at kontrolleren står i RAID modus, det er ikke diskene dine som er problemet men selve installasjonen din.

Antar at driveren som det nye hovedkortet bruker er kanskje forandret litt men støtter vell fortsatt arrayet ditt. (ICH9/10R støttet helt ned til ICH7R som er skikkelig gammelt.)

Lenke til kommentar

I tillegg, dersom jeg setter SATA mode i BIOS til Raid, så får jeg blåskjerm når windows prøver å loade. Må skru tilbake til AHCI for at windows skal starte.

Bare la den være i AHCI modus , slik at får startet opp.

Deretter må du inn i registeret og gjøre noen forandringer :

Gå inn i registeret ( tast inn regedit ) eller trykk WIN + R

Let deg frem til : HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\msahci

Gå til Start og Modifiser

Sett verdien til 3

2012-11-21_114142.png

Naviger deg til iaStorV

Gå til Start og Modifiser

Sett verdien til 0

2012-11-21_114051.png

Reboot OS'et.

Gå så inn i BIOS og sett den til RAID

Har du gjort alt riktig , så skal OS'et starte opp i RAID modus.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner, er at tidligere når jeg har bootet pc'en, så kommer jo info om diskene opp i "dos", som viser de to diskene som står i raid. Det skjer ikke nå. Må ikke diskene kjennes igjen som et array i bios for at det skal virke i windows? Nå vises diskene som 2 stk disker i diskbehandling... den skulle vel bare blitt vist som 1 stk?

Jeg skal prøve johome sin løsning når jeg kommer fra jobb i dag, men jeg har en følese av at noe mangler i setup på hovedkorttet for at den skal vite hvilke to disker som er et array, for det vises ikke nå. for selv om windows kresjer under oppstart, så skulle vel diskene vises som et array... ?

Lenke til kommentar

Ser på det gamle kortet P5E står "Intel Matrix RAID Technology", mens det på det nye P8Z77 står "Intel Smart Response Technology"

Etter det jeg har forstått , så er Intel Smart Response Technology ment for å brukes til caching.

Jeg gikk over ifra Intel Matrix til Intel RST ( Intel Rapid Storage Technology ) da jeg flyttet over to disker , som sto i RAID 1

Litt urovekkende at de vises som 2 single disker i diskbehandling ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...