Fizzle Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Noen her som har vært i militærpolitiet og kan dele litt erfaringer / meninger om hvordan det var / hva som foregikk? Jeg skal inn i militærpolitiet til førstegangstjeneste, og vil gjerne vite mer om hva jeg kan forvente meg. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 (endret) I rekrutten blir du evaluert hele tiden, jeg vet ikke hvordan det er på vinter, men iallefall i sommer opptaket tok de inn flere enn nødvendig for å kaste ut folk de ikke mener er kvalifisert nok dette kan være alt fra fysisk, norsk kunnskapene dine, hvordan du er som person også videre. Ved sommer innrykket så sendte de de 2 første gruppene til luftforsvaret(noe av det bedre du kan bli sendt til da imo siden du da har en shot på en artig tjeneste allikevel) etter det vet jeg ikke om de sender ut folk men sier heller at han og han får den og den jobben som asser. velferds assistenter osgå videre. F.eks fikk en av de sprekeste en jobb som hunderøkter det kan være bra om befalet ikke gir faen i røkterene noe som i mange tilfeller er sant du har bare arbeidsoppagevene ogå ikke så mye mer, mens en jeg var på samme gruppe med ble ass. til MP(de soldatene som driver mer krigsrelatert husker ikke navnet) befalet i indre troms. Basically så blir du evaluert hele tiden, gjør det godt og du kan velge mer steder. Jeg ble sendt ut pga jeg ikke greide hangupsene mine og skrev en helt forfedelig tolkning av en liten historie, pluss jeg var første mann som ikke greide å lokke skapet med hken min i, så var vel rimelig i søkelyset allerede da. Kom så til madla der vi møtte MP på madla og de sa at det var rimelig kjedelig på madla lite som skjedde også videre, derfor er det greit med å kunne velge og vrake mer da det nok er mer fart i nord med flere soldater som må passes på og mindre konsentrasjon av sivilt politi, så du får flere oppgaver spess i helgene. De kjører dere hele tida med en helvetes øvelse/uke på slutten for å dra dere ned til beinet. Dette er dog sommer vinter har jeg skjønt det er færre som stiller opp pga. at vinter bruker du egentlig opp 2 år istedet for 1 viss du skal på skole etterpå, så de kan ikke være like selektive siden det er færre å velge i, men dette bør jo ikke være sant. Basically vær mest mulig frivillig når de spør om noe, alltid få deg selv pekt ut som en som tar initiativ, men ikke vær blærete etc. Fysiske tester også videre er viktig, men det er alt det andre og om befalet ikke liker deg kan du være best i alt, utenom personlighet og du kan bli kastet ut eller sendt til et eller annet kejdelig. Endret 27. november 2012 av Zimmerh Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 I rekrutten blir du evaluert hele tiden, jeg vet ikke hvordan det er på vinter, men iallefall i sommer opptaket tok de inn flere enn nødvendig for å kaste ut folk de ikke mener er kvalifisert nok dette kan være alt fra fysisk, norsk kunnskapene dine, hvordan du er som person også videre. Ved sommer innrykket så sendte de de 2 første gruppene til luftforsvaret(noe av det bedre du kan bli sendt til da imo siden du da har en shot på en artig tjeneste allikevel) etter det vet jeg ikke om de sender ut folk men sier heller at han og han får den og den jobben som asser. velferds assistenter osgå videre. F.eks fikk en av de sprekeste en jobb som hunderøkter det kan være bra om befalet ikke gir faen i røkterene noe som i mange tilfeller er sant du har bare arbeidsoppagevene ogå ikke så mye mer, mens en jeg var på samme gruppe med ble ass. til MP(de soldatene som driver mer krigsrelatert husker ikke navnet) befalet i indre troms. Basically så blir du evaluert hele tiden, gjør det godt og du kan velge mer steder. Jeg ble sendt ut pga jeg ikke greide hangupsene mine og skrev en helt forfedelig tolkning av en liten historie, pluss jeg var første mann som ikke greide å lokke skapet med hken min i, så var vel rimelig i søkelyset allerede da. Kom så til madla der vi møtte MP på madla og de sa at det var rimelig kjedelig på madla lite som skjedde også videre, derfor er det greit med å kunne velge og vrake mer da det nok er mer fart i nord med flere soldater som må passes på og mindre konsentrasjon av sivilt politi, så du får flere oppgaver spess i helgene. De kjører dere hele tida med en helvetes øvelse/uke på slutten for å dra dere ned til beinet. Dette er dog sommer vinter har jeg skjønt det er færre som stiller opp pga. at vinter bruker du egentlig opp 2 år istedet for 1 viss du skal på skole etterpå, så de kan ikke være like selektive siden det er færre å velge i, men dette bør jo ikke være sant. Basically vær mest mulig frivillig når de spør om noe, alltid få deg selv pekt ut som en som tar initiativ, men ikke vær blærete etc. Fysiske tester også videre er viktig, men det er alt det andre og om befalet ikke liker deg kan du være best i alt, utenom personlighet og du kan bli kastet ut eller sendt til et eller annet kejdelig. Er det virkelig slik at man kan bli kastet ut om man ikke får tilfredstillende resultat på de fysiske testene? Jeg besto testene på sesjon del 2, men jeg er ikke noe særlig sprek. Jeg kommer i alle fall ikke til å klare mange hang ups. Jeg tenkte at jeg kanskje fikk muligheten til å trene en del i forsvaret og komme meg i bedre fysisk form når jeg var der, men må jeg altså trene FØR jeg blir innkalt til forsvaret for å i det hele tatt kunne få være der? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Det var noen som ikke greide det fysiske som jeg vet ble MPer (det var en som var veldig kraftig ikke feit som ikke greide så mye, men alle skjønte jo at han var sterk, bare at høyden og den fysiske utformingen hans ikke hjalp på vekta) som sagt fysisk er bare en del, men den henger veldig tungt de første ukene da befalet ikke har så mye å gå på om du greier kravene vil jeg ikke ta det fysiske så tungt. Det er ikke så mye tid til trening i rekrutten den første uka er det litt mer tid, men så plutselig er det full dag ifra 6 på morgenen til 9-10 på kvelden. Men fortvil ikke jeg gikk ifra rundt 18-20 pushups til rundt 35 på to uker pushups(uten frivillig å trene på det) du får nok ufrivllig push ups til du spyr. Det er også knall hard fysisk fostring 1-2 ganger i uka. Istedet for å tenke så mye på det så trener du fram til rekrutten også nyter du militær livet det er for de fleste en engangs opplevelse og et liv du mest sannsynlig ikke kommer til å møte igjen. Det var for meg en velkommen variasjon i mitt liv både på godt og vondt. Endret 28. november 2012 av Zimmerh Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Det er ingen her som faktisk har vært plassert i militærpolitiet da som kan fortelle meg litt om hvordan dagen er lagt opp / dele litt erfaringer og tips kanskje? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 5. januar 2013 Del Skrevet 5. januar 2013 Hvordan tjenesten er avhenger veldig av hvor du tjenestegjør. Det er nemlig tre ulike typer MP: stasjons-MP, felt-MP/samvirkesoldat og K9/hundefører. Stasjons-MP bedriver det som kalles "blå tjeneste" og gjør mest tradisjonelle politi-oppgaver. Dette er alt fra patruljering, etterforskning, trafikkontroller, militære inspeksjoner (eller "razzia" som Ola Soldat vil si)...osv. Som stasjons-MP er man utplassert på en av MP-stasjonene rundt om i landet og man jobber da på turnus. Tjenesten er preget av mye selvstendighet, man opererer ofte ute uten befal. Det å jobbe selvstendig gjør at man vil møte mange utfordringer da det sjeldent er et befal der som står å dikterer hva du skal gjøre. Man får dermed også en mye friere hverdag enn det mange andre opplever ila. sin førstegangstjeneste. Aberet er at man også må gjøre mye kontorarbeid da det er få ting en MP foretar seg som ikke skal dokumenteres. Felt-MP'ene er plassert MP-kompaniet i Bardufoss og har mer "grønn" tjeneste. Dvs. at man trener på mer krigsrelaterte oppgaver, inkl. mer grunnleggende infanteriferdigheter, og har betydelig flere feltdøgn enn stasjonsfolket. Eksempler på grønn MP-tjeneste er: - MOVCON: Kort forklart utføre rekognosering, patruljering og kontroller på transportakser innenfor eget område for å sørge for at disse er sikre og at trafikken flyter. - krigsfangetjeneste - passiv feltsikkerhet: sørge for at egne avdelinger opprettholder lyd- og lysdisiplin og har tilstrekkelig egensikring. - aktiv feltsikkherhet: patruljering for å søke etter og evt. ta ut fiendtlige styrker innenfor eget område. - eskorte av kritisk materiell og personell Det er vanlig at man som felt-MP'ene også i perioder hospiterer på en MP-stasjon og da gjør "blå" oppgaver, og det blir også en del slik tjeneste på øvelser ettersom man rykker ut på div. hendelser, feks trafikkuhell og ulykker og etterforsker disse. Som felt-MP er man under tjeneste i leir gjerne mer styrt av befalet ettersom det man jo gjør er trening. I felt jobber man derimot mer selvstendig, og man gjennomfører gjerne oppdrag uten befal. Tjeneste i K9 er jo naturlig nok veldig sentrert rundt oppgaven som hundefører. Dagene der går mye på trening og stell av hunden. Oppgaver K9 har er patruljering, massetjeneste (bruk av hund for å kontrollere menneskemasser), søk osv. De jobber mye ad-hoc, altså at de avgis til avdelinger som har behov for støtte av dem, så er er det også veldig mye selvstendighet. Tips? Gi jernet under rektrutten. Vær tålmodig og ikke syt over tilsynelatende meningsløse oppgaver, hat, eller ting du ikke får gjort noe med. Vær disiplinert, også når befalet ikke er til stede. Vær hardhudet og ikke ta ting personlig - du kommer ikke til å være den mest populære fyren i Forsvaret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå