Gå til innhold

Ny eXtern HD, hvilken?

$ig

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny extern HD, men vet ikke hvilken jeg skal ha..

Har sett litt på maxtor sine de ser veldig bra ut, men den med 250 GB snurrer bare 5400rpm(og bare 2mb cache, er det egentlig noe vits i at den skal snurre forterere?(vill jeg merke forskjell fra 5400 og 7200rpm?) for den bruker bare firewire og usb 2.0. Så så jeg på samme modell bare med 200GB den gikk faktisk i 7200rpm og hadde 8mb cache. bør jeg kjøpe en av de to, såfal hvilken?

Hvis det er noen som har gode/dårlige erfaringer med noen av disse vil jeg gjerne høre om dem. eller hvis noen vet om en bedre HD enn dette til en pris under 3000 kr, tar jeg imot forslag om dette også.

mvh -sig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde først en Maxtor 120GB 7200RPM 2Mb Cache, som jeg mot et lite mellomlegg byttet til Maxtor 200GB 7200RPM 8Mb Cache. Jeg er meget godt fornøyd med sistnevnte.

Skal du bruke disken aktivt (videoredigering, OS-disk (dersom hovedkortet ditt støtter boot på USB-devices) ville jeg uten tvil gått for 7200RPM.

Er intensjonen derimot å ha en "DC-disk" holder 5400RPM.

Lenke til kommentar

Jer har begge diskene. 200gb og 250gb maxtor. Er Svært fornøyd med begge to. Merker ikke noe særlig hastighetsforsjell på diskene. 200gb disken sikkert mer stabil da den har bedre RPM og 8mb cache. Tror likevel flaskehalsen ligger i USB/ Firewire tilkoblingen da overføringshastigheten på disse er lave.

Diskene er ellers lett å tranportere rundt. Hvis du bruker firewire kan du koble opp til 100 disker i serie da det er 2stk firewire og 1stk USB 2.0 på hver disk.

Selv bruker jeg firewire når jeg bruker min stasjonære maskin og Usb2.0 når jeg bruker den bærbare maskinen min.

Er du ute etter høyeste hastighet på overføring bør du bruke usb 2.0 porten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...