bbble Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Hei Jeg setter sammen en ny pc som jeg skal bruke til spilling og spilling. Som i spille spill og musikk. (Ikke bare avspilling, innspilling også :-) Hardwaredingsbomslista er jeg stort sett ferdig med. Det blir en ganske kraftig maskin med AMD FX-8150 prosessor og 7870 skjermkort, med andre ord - ikke det aller heftigste men dog en veldig god maskin. Jeg kommer til å kjøpe masse minne og SSD til lommeboka nesten blir tom. Det jeg lurte på er, er det Win7 eller Win8 som er det beste kjøpet til en maskin med dette bruksområdet? Fra min nåværende computer, som snart blir hetende gamlemaskina har jeg dårlige erfaringer med hoppet fra WinXP til Vista, som jeg gjorde når Vista kom ut - da var det et dårlig operativsystem mhp stabilitet, og selv nå så virker maskinene min dårligere enn den var da jeg hadde XP på den. Derfor litt skeptisk til at det siste nye alltid er det beste - og da jeg mener å ha hørt at Win7 er bedre enn Vista kvalitetsmessig - er Win 8 like bra eller bedre enn Win 7? (En catch med Win7 - jeg har hørt at man trenger dyre versjoner for å kunne håndtere mye minne - er et slik med Win 8 også?) Lenke til kommentar
EvenAug Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Vista var crap, det er ikke win8. Det du først bør gjøre er å sjekke hvordan programmene du bruker til innspilling og avspilling fungerer i win8. De aller fleste kjører smertefritt. Sjekk også at lydkort osv har drivere til win8. Hvis disse ser ut til å fungere som de skal, ser jeg ingen grunn til å velge win7 lenger. Lenke til kommentar
teb1986 Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Hei Jeg har brukt Windows 8 i ca 6 måneder nå og bruker den primært til spill, musikkproduksjon samt Photoshop og vil si meg fornøyd med det. Veldig uvant i starten med mange banneord inkludert men etter en stund er det ingen problem å tilpasse seg dette. Når det kommer til programvarestøtte samt maskinvarestøtte kan jeg ikke se noen forskjell ennå, eneste jeg vet er at Win8 får den nyeste DX versionen noe Win7 ikke får. Mye ram skal du egentlig ha? jeg har 12 GB ram og brukte Win7 ultimate og nå Win8 Pro og ingen problem med noe av dette, men ettersom du ikke nevner noe annet enn innspilling og gaming holder 8GB veldig lenge og vil si at maks 16GB vil være delvis overkill. Windows 8 er mye billigere enn Windows 7 også men til syvende og sist er det mer en smaksak som jeg har forstått. Se hva du liker best, prøv å test begge godt ut (gjerne hos venner etc) Bare får å få det ut av verden, Windows 8 er IKKE neste Vista flopp! Funker strålende, eneste folk klager på er ett nytt og anderledes grensesnitt, men Win8 er mye kjappere enn forgjengeren Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Windows 7 Home Premium 64bit støtter max 16 GB. Skal du ha mer må du ha Professional eller Ultimate som begge støtter 192 GB RAM. Windows 8 Standard har en max grense på 128 GB RAM, mens Windows 8 Pro har en max på 512 GB RAM. Siden Windows 8 Pro koster 249 kroner nå frem til 31.januar, så er vel valget nokså enkelt? Du kan superenkelt gjøre om mye på Win8 slik at følelsen blir mer lik windows 7, som å få tilbake startknappen og gå direkte til skrivebord etc. Tar du bort Metro (nei det heter ikke det lengre) så er jo Win8 så og si helt lik som Win7 på de fleste områder. Men noen fordeler som raskere oppstart, nyere kjerne, og er mer fremtidsrettet enn hva Win7 er. (f.eks DX osv) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Bygget min egen PC her om dagen, og jeg får ikke brukt mere enn 5 GB av rammet, så det er ikke noe vits å kjøpe mere enn 8 GB. Det som er viktigst når du skal ha en bra Gaming PC er at du har et bra skjermkort (anbefaler AMD 7970 som jeg selv har) og en noe lunde prosessor, i5 funker fint det! Endret 25. november 2012 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Bygget min egen PC her om dagen, og jeg får ikke brukt mere enn 5 GB av rammet, så det er ikke noe vits å kjøpe mere enn 8 GB. Det som er viktigst når du skal ha en bra Gaming PC er at du har et bra skjermkort (anbefaler AMD 7970 som jeg selv har) og en noe lunde prosessor, i5 funker fint det! Hva slag Windows versjon og bit versjon kjører du da? Jeg har 16 GB RAM på min bærbare og får brukt alt om jeg vil. Har du 32 bit så skjønner jeg jo hvorfor. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Hva slag Windows versjon og bit versjon kjører du da? Jeg har 16 GB RAM på min bærbare og får brukt alt om jeg vil. Har du 32 bit så skjønner jeg jo hvorfor. Sorry, jeg skrev feil, jeg får brukt det, men det er aldri nødvendig, da jeg ikke bruker mere enn 2 - 3 gb. Jeg mente ikke at jeg ikke kunne bruke det, men at jeg aldri har fått brukt det.. Jeg bruker forøvrig Windows 7 Hompe Premium 64 bit. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Da så. Jeg bruker nokså mye RAM når jeg driver på litt i Adobe Photo Shop CS5 f.eks. Men normal bruker på pcen min er også rundt 3-4 GB max. Uansett så billig RAM er nå er det jo bare dumt å ikke putte inn så mye man kan, for plutselig har man bruk for det. Jeg oppgraderte akkurat den ene serveren min fra 16 GB (4 x 4 GB) til 32 GB (4 x 8 GB), og det kostet 1200 kroner. Så RAM er jo ingen kostnad lengre. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Om du først skal kjøpe FX-prosessor, så kjøp nå heller nye Vishera (FX-8350), i stedet for den gamle Bulldozer. Lenke til kommentar
bbble Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Hei - tusen takk for synspunkter og råd i denne tråden. Jeg skiftet mening og valgte Win8 basert på det dere fortalte meg. @Smirnoff - det ble bulldoser, for den får jeg i morgen.....de nye er "kommer snart", og sånt kan ta evigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå