Flatlus Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Hei Jeg har bestemt meg for å satse på en modernistisk variant av mitt særemne. Jeg har lest "Den fremmede" av Camus, og jeg vet at essensen i Kafka's "Prosessen" er temmelig lik. Problemet er at jeg ikke har en anelse om hva jeg skal presentere som problemstilling, og jeg begynner å få dårlig tid. Det ville hjulpet meg mye på vei, om noen valgte å stille seg til disposisjon her. Alle tips mottas med takk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Problemet med Prosessen er at det finnes omtrent like mange tolkninger som det finnes folk som har lest den, eller kanskje litt fler.. Hvis du skal si noe fornuftig om den må du argumentere godt for ditt syn, og da bør du i det minste ha lest boken godt.. Personlig synes jeg ikke de er spesielt like, men det er nå min tolkning.. Lenke til kommentar
Flatlus Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Ok. Jeg har nemlig ikke lest Prosessen, men ettersom de begge omhandler en rettsak, så tenkte jeg de relativt like. Du har trolig et poeng, og det gjør at jeg har et problem. Lenke til kommentar
Quent Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Det begynner å bli en stund siden jeg leste disse, men du kan vel forsøke å få frem forskjellen i hvordan Kafka og Camus fremstiller det absurde og det meningsløse. I motsetning til Josef K. er jo Meursault fullstendig klar over hva han har gjort. Videre: Hvordan møter de skjebnene sine? Både Josef K. og Meursault har noe som kan minne om åpenbaringer før de møter døden. Forskjellene i disse "åpenbaringene" og hva det betyr for hovedpersonene, samt hvordan det reflekterer ulike filosofiske perspektiver kan jo være interessant. Husk, filosofi gjennomstrømmer alle Camus' verker. Håp og håpløshet kan være viktig her. Og, sett deg ned og les Prosessen. Det får være steg nummer en. Endret 26. november 2012 av Quent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå