Gå til innhold

HighEnd med vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Har planer om å bytte ut maskinen min nå over nyåret.

Og jeg trenger litt hjelp til valg av komponenter.

Den nåværende riggen skal selges. Og jeg trenger derfor alt av enkelt-komponenter, med unntak av kabinett. Har skaffet meg et Silverstone Fortress FT02B-W, som jeg personlig synes er et fint utgangspunkt.

Jeg har satt opp en liste på Prisjakt.no som jeg tror er ålreit.

Må innrømme jeg kun har sett på tall som er oppgitt fra produsent, og ikke sett noe særlig på anmeldelser.

Det er sikkert noen her inne som kan finne noe som gir mer pang for penga.

Kom med forslag!

Lista:

http://www.prisjakt....?l=33790&view=m

Edit:

La til bilde med Über kort liste

post-223542-0-68610400-1353809554_thumb.jpg

post-223542-0-30747500-1353810330_thumb.png

Endret av lumfong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt meningsløst å kjøpe den platinum RAMen der. Bortkastet rett og slett. Kjøp 1600MHz RAM. Du merker ikke forskjellen. Ettersom du kjøper i7 og ikke i5, går jeg utifra at du skal bruke maskinen til noe som utnytter HT? Hvis det er redigering av bilde og videomateriale, anbefaler jeg 32GB RAM. 32GB 1600MHz RAM får du rimligere enn de 16GBene du har valgt.

Nvidia 680 er et konge kort, men jeg vet ikke om jeg ville brukt 4k på det rett over nyttår når det ryktes at AMD slipper 8970 iløpet av februar/mars. Ellers er også meget gode priser på 7970 om dagen. Med litt overklokking overgår du stock 680 i de fleste programmer. Det avhenger igjen litt av hva du skal bruke den til. F.eks er Nvidia mye bedre i Adobe Premiere.

Hvis du kun skal spille ville jeg valgt i5. Ingen dyre komponenter er fremtidsrettet. Det som er fremtidsrettet er å ha penger på konto når maskinen trengs å byttes ut. For det som er helt rått i år, er mainstream til neste år og utdatert året etter ;)

Endret av EvenAug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis du vannkjøler gtx 680 blir det lydløst og kan klokkes litt lenger uten støy og varme. jeg har det og er veldig fornøyd ^^

Vel ja, men det er vanskelig å forsvare såpass store kostnader for et minimalt kutt i støy og kanskje 30MHz høyere kjernefrekvens.

Om man virkelig skal vannkjøle et kort i dag er det 7970/7950 man ser på, alt annet er enten:

1. Ikke verdt kostnadene

2. Bedre å kjøpe et kraftigere kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel ja, men det er vanskelig å forsvare såpass store kostnader for et minimalt kutt i støy og kanskje 30MHz høyere kjernefrekvens.

Om man virkelig skal vannkjøle et kort i dag er det 7970/7950 man ser på, alt annet er enten:

1. Ikke verdt kostnadene

2. Bedre å kjøpe et kraftigere kort.

30 mhz ja.. jeg har over 250mhz i overclock på stock zotac 680 og det er før boostclock gir meg 50mhz mer. så rundt 1300mhz på stock kort med vannkjøling er ganske god overclock? slutt å prat om at det ikke kan overklokkes arni når du ikke har prøvd ETT kort fra nvidia selv.

Helt meningsløst å kjøpe den platinum RAMen der. Bortkastet rett og slett. Kjøp 1600MHz RAM. Du merker ikke forskjellen. Ettersom du kjøper i7 og ikke i5, går jeg utifra at du skal bruke maskinen til noe som utnytter HT? Hvis det er redigering av bilde og videomateriale, anbefaler jeg 32GB RAM. 32GB 1600MHz RAM får du rimligere enn de 16GBene du har valgt.

Nvidia 680 er et konge kort, men jeg vet ikke om jeg ville brukt 4k på det rett over nyttår når det ryktes at AMD slipper 8970 iløpet av februar/mars. Ellers er også meget gode priser på 7970 om dagen. Med litt overklokking overgår du stock 680 i de fleste programmer. Det avhenger igjen litt av hva du skal bruke den til. F.eks er Nvidia mye bedre i Adobe Premiere.

Hvis du kun skal spille ville jeg valgt i5. Ingen dyre komponenter er fremtidsrettet. Det som er fremtidsrettet er å ha penger på konto når maskinen trengs å byttes ut. For det som er helt rått i år, er mainstream til neste år og utdatert året etter ;)

er enig i at 680 til 4k er dumt. men kun fordi du kan få det til 3000 :p og 670 er uansett bedre deal.

men ville ikke byttet til AMD da jeg misliker dårlige drivere :p

Lenke til kommentar

30 mhz ja.. jeg har over 250mhz i overclock på stock zotac 680 og det er før boostclock gir meg 50mhz mer. så rundt 1300mhz på stock kort med vannkjøling er ganske god overclock? slutt å prat om at det ikke kan overklokkes arni når du ikke har prøvd ETT kort fra nvidia selv.

er enig i at 680 til 4k er dumt. men kun fordi du kan få det til 3000 :p og 670 er uansett bedre deal.

men ville ikke byttet til AMD da jeg misliker dårlige drivere :p

Hvordan vet du om Arni ikke har prøvd Nvidia kort?
Lenke til kommentar

250MHz mer enn du klarte med den originale kjøleløsningen? For jeg tror arni er klar over at 680 kan klokkes endel, men spørsmålet er hvor mye mer du kan overklokke med dyr vannavkjøling kontra vifteløsningen som kommer på kortet. Og der tror jeg ikke vannavkjøling gir mye valuta for pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

250MHz mer enn du klarte med den originale kjøleløsningen? For jeg tror arni er klar over at 680 kan klokkes endel, men spørsmålet er hvor mye mer du kan overklokke med dyr vannavkjøling kontra vifteløsningen som kommer på kortet. Og der tror jeg ikke vannavkjøling gir mye valuta for pengene.

med referansekjøler ble det fort varmt med 100mhz+boost. med vannkjøling klarte jeg 250mhz +boost. så 150mhz mer. vil si at det er VESENTLIG :p

men må gjøre det klart at jeg kun snakker om referansekort da OP viser et referansekort. disse er billigere også så med vannblokk og referanse koster det like mye som et med tredjepartskjøler i mange tilfeller og støyer 95% mindre og kjøler veldig mye bedre og ser flashy ut ^^ VANNKJØLING ER GØY! :p

er faktisk usikker på om arni vet at det kan klokkes ganske langt uten å røre volten for han snakker som om kun 7970 kan klokkes og yte bedre.

Hvordan vet du om Arni ikke har prøvd Nvidia kort?

fordi hadde han prøvd det hadde han ikke sagt at du tjener 30mhz... det er rimelig hjernedødt å si noe sånt når alle tester viser samme resultater(og jeg VET at 7970 klokker bedre osv).

Lenke til kommentar

med referansekjøler ble det fort varmt med 100mhz+boost. med vannkjøling klarte jeg 250mhz +boost. så 150mhz mer. vil si at det er VESENTLIG :p

men må gjøre det klart at jeg kun snakker om referansekort da OP viser et referansekort. disse er billigere også så med vannblokk og referanse koster det like mye som et med tredjepartskjøler i mange tilfeller og støyer 95% mindre og kjøler veldig mye bedre og ser flashy ut ^^ VANNKJØLING ER GØY! :p

er faktisk usikker på om arni vet at det kan klokkes ganske langt uten å røre volten for han snakker som om kun 7970 kan klokkes og yte bedre.

fordi hadde han prøvd det hadde han ikke sagt at du tjener 30mhz... det er rimelig hjernedødt å si noe sånt når alle tester viser samme resultater(og jeg VET at 7970 klokker bedre osv).

Så argumentet ditt er som følger:

Standardkjøleren på 680 er (til tross for at du motsier alle anmeldere) elendig, dette fører til at man ikke kan overklokke langt på luft.

Har du noen gang hørt om anekdotisk bevis?

Lenke til kommentar

Så argumentet ditt er som følger:

Standardkjøleren på 680 er (til tross for at du motsier alle anmeldere) elendig, dette fører til at man ikke kan overklokke langt på luft.

Har du noen gang hørt om anekdotisk bevis?

syns du kan overklokke en del på referanse men du kan klokke lenger på vannkjøling.

men du leverer jo nok en gang hverken bevis eller egen erfaring. du er ALLTID negativ til Nvidia kort enda de er mer stabile og har drivere som fungerer bedre(ikke alltid men veldig ofte. det er forresten ikke ikke et argument FOR amd at de nyeste driverene gjør at du endelig kan spille bf3 med ET kort istedenfor 2.) også skjønner du jo ikke at noen syns det er GØY å vannkjøle. genialt arni.

Lenke til kommentar

Bedre seint en aldri? Eller hva?! ;)

Det er sant som du sier arni angående radiator. Har ikke sett på harddisk-opphengene enda, men burde være fullt mulig det ja..

Hadde bare ikke falt meg inn enda! :D

Skjermkortet jeg har idag er et referansekort, og det bråkte noe gyselig.

Hvordan er det med disse store kjølerene?

Vil det ikke være merkbart mindre støy ved vannkjøling?

Er ihvertfall en fryd når det ikke kommer noe viftestøy når du gir maskinen noe å tygge på.

Og den håpløst dyre rammen er så utrolig kul. Så den må bare være med i builden :fun:

Vis ikke det finnes noe helt rå ram der ute til en billig penge.

Hvordan er det forresten med Dual Channel utnyttelse.

2 x 8GB eller

4 x 4GB?

Og når det kommer til skjermkort, så er jeg ikke noe særlig mer begeistret for noen av produsentene.

Har hatt en tendens til å gå for AMD/Ati, pga av pris. Men det forandrer seg jo alltid raskt.

Så vi få se hva det blir til ja.

Lenke til kommentar

Skjermkortet jeg har idag er et referansekort, og det bråkte noe gyselig.

Hvordan er det med disse store kjølerene?

Vil det ikke være merkbart mindre støy ved vannkjøling?

Er ihvertfall en fryd når det ikke kommer noe viftestøy når du gir maskinen noe å tygge på.

Og den håpløst dyre rammen er så utrolig kul. Så den må bare være med i builden :fun:

Vis ikke det finnes noe helt rå ram der ute til en billig penge.

Hvordan er det forresten med Dual Channel utnyttelse.

2 x 8GB eller

4 x 4GB?

Og når det kommer til skjermkort, så er jeg ikke noe særlig mer begeistret for noen av produsentene.

Har hatt en tendens til å gå for AMD/Ati, pga av pris. Men det forandrer seg jo alltid raskt.

Så vi få se hva det blir til ja.

Hvor mye støy du får med vannkjøling kommer an på hvor hardt du kjører viftene og hvor smart du er med komponentvalg ellers.

Det gir marginalt bedre ytelse å kjøre en brikke per minnekanal. Men jeg stiller fortsatt spørsmålstegn ved bruken av LGA1155 her.

Lenke til kommentar

Tenkte at vis jeg har en 3*180rad i bunnen. Bør kjølearealet gjøre at jeg kan kjøre de medfølgende viftene på 'lav'.

Spørsmålet blir heller hvor gunstig det blir å ha viftene mellom filter og rad.

Tanken er også at radiatorviftene skal kobles til pumpa, og derifra styres av programvare.

Skal ha med to SamsungF3er over som støyer lite. Disse blir montert i 5,25brønnene, som muligens hjelper?

Hva foreslår du fremfor 1155?

Lenke til kommentar

Tenkte at vis jeg har en 3*180rad i bunnen. Bør kjølearealet gjøre at jeg kan kjøre de medfølgende viftene på 'lav'.

Spørsmålet blir heller hvor gunstig det blir å ha viftene mellom filter og rad.

Tanken er også at radiatorviftene skal kobles til pumpa, og derifra styres av programvare.

Skal ha med to SamsungF3er over som støyer lite. Disse blir montert i 5,25brønnene, som muligens hjelper?

Hva foreslår du fremfor 1155?

Kjøp en pumpe som faktisk er i stand til å mestre litt head, om du absolutt må ha noe slik kjøper du en slik og en slik, aquastream XT kan ikke anbefales.

Du må ha vifter på radiatoren, uten vifter får du knapt kjølt 20W.

LGA2011 framfor LGA1155.

Lenke til kommentar

Hvis den virkelig er så dårlig må jeg finne noe annet.

Har en MCP655 nå, og er selvfølgelig fornøyd. Men den kunne vært enda stillere. (mulig det er min feil) :p

Men vis noen har forslag til en pumpe jeg kan trikse litt med for å få musestille. Tar jeg gladelig imot.

Vifter ja, ganske nyttig greier :tease:

e:

leif

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...