samaron Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Heisann! Har lagt merke til at jeg til tider har ganske mye hvit røyk som kommer ut av eksosrøret på min 1986-modell 740 Turbo Intercooler. Ble fortalt at dette antagelig kommer av at toppakningen er dårlig. I samme slengen kunne det visstnok også være lurt å få overhaling av toppen. Slipe den helt flat, nye ventiltetninger osv. Noen som kjenner til hvor mye en slik overhaling vil koste? - Frank Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Hei, med forskjellige teknikker kan du trykkteste motoren din og finne ut om og hvor toppen lekker. Kanskje er det sprikker og da trenger du ny topp. Det kan lekke ut oppe og ut innløp og utløp. Trykktest gjøres før demontering. Legg en mal over toppen og og bruk føleblader for å måle skeivhet. Så slipper du toppen på 60 og 240 papir oppå en plan flate ( En plastfoliedisk (kjøkkenbenk) har jeg brukt) til den er bein. Tar ca 1t pr 0,1 mm skeivhet. Pass på å ikke sette toppen oppå noe som lager merker. Sånn kan du bytte pakning ganske billig. Endret 25. november 2012 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
samaron Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Håper inderlig toppen ikke har sprekker i seg. Den er nok langt fra det billigste Volvo har å tilby i sortimentet sitt. Hvordan trykktester jeg toppen? Lage meg en overgang og blåse inn trykkluft i sylinderene? Har lagt merke til at det forsvinner små mengder kjølevæske over tid. Mulig det lekker over til eksosen på et vis? Ellers forsvinner det litt olje også, men motorblokken svetter litt olje generelt. Det er ikke helt unormalt på en snart 30 år gammel Volvomotor. Er snakk om å etterfylle 1 liter på et halvt år. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Kjøp deg en bok om emnet alà yrkesskolen om motorer. Da får du komplett info. (ikke for å være frekk altså.) Bøker og teori gjør en klok Lenke til kommentar
samaron Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Tror jeg helst vil overlate det til profesjonelle. Da er jeg sikker på ting blir gjort ordentlig. Det er ikke noe avanserte greier, bare en god gammel 8-ventilert topp. Da er vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Hvor mye vil dette koste ca på et verksted? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Jeg tipper, med kjølevæske og oljeskift, samt nytt register og eventuelt vannpumpe, at denne reparasjonen vil koste i beste fall ca. +/- 25.000kr. Hele reparasjonen innebærer disse deler alene: - Registerreim m/strammehul/løpehjul - Eventuelt vannpumpe hvis denne står på registeret - Nye ventiler - Nye ventiltetninger - Topp-pakning - Olje m/ filter - Kjølevæske - Nye topp-bolter - Ny eksosmanifold-pakning - Ny innsugsmanfold-pakning Endret 25. november 2012 av LiamH Lenke til kommentar
samaron Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Vannpumpen blir drevet av veiven, altså utvendig reim. Går ikke på registeret. Det ble byttet ut i sommer, så trenger ikke nytt strammehjul eller reim på den delen. 20.000kr høres ikke helt urimelig ut. Går ut i fra arbeidstid er medregnet her? Ville det kanskje vært lurt å tatt hele motoren? Nye lager, stempelringer osv. Planen er at dette skal være en bruksbil, så vil jo så klart gjerne at ting er tipp topp. Har byttet ut stort sett alt som går på bilen, men har ikke rørt selve motorinnmaten. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Ok. Så vannpumpa går ikke på registeret. Det var derfor jeg skrev eventuelt. Litt forskjellige løsninger alt etter bilmerke. Er registerreima er gammel eller var det den du hadde skiftet ny og byttet strammehjul på? Arbeidstid er medregnet, ja. Motoren bør i aller høyeste grad stå i, hvis ikke må du løsne girkassa/drivverk/ledningsnett/drivstoffslanger/giroverføring etc. Det blir myyye ekstra-arbeid. Hvis du skal overhale hele motoren med nye stempelringer og råde/veiv-lager, så kan du lett plusse på 10.000 kr til i arbeid og deler. Hvis kompresjonen er bra og motoren har lite oljeforbruk, så trenger du ikke bytte dette. Toppen slipes forresten ikke hvis den er plan (rett). Den blir nok heller trykktestet hvis ikke lekkasjen/bruddet vises tydelig på pakningen. Finner de lekkasje-punktet på pakningen og toppen er plan, så er det nok å rengjøre og skifte topp-pakningen. Endret 26. november 2012 av LiamH Lenke til kommentar
samaron Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Registerreima og strammehjulet er nytt i sommer. Ble byttet for 4000km siden eller noe. Dette er vel kanskje noe jeg burde forhøre meg litt rundt og få priser på? Kan vel variere litt fra verksted til verksted dette? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hør litt rundt. Ta en trykktest. Og toppen må av for å gi en skikkelig diagnose. Det er ikke sikkert at toppen må overhales. Dersom den må, så eirder en brukt / ferdig overhalt topp. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Registerreima og strammehjulet er nytt i sommer. Ble byttet for 4000km siden eller noe. Dette er vel kanskje noe jeg burde forhøre meg litt rundt og få priser på? Kan vel variere litt fra verksted til verksted dette? Prisforskjellen varierer enormt og mot jul er det mulighet for veldig gode tilbud siden denne tiden på året er lavsesong for verksteder. En så stor jobb før du kunne forhandle stort med rundt på ulike verksted. Du vil sikkert kunne få pristilbud som varierer med 6000-8000 kr. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Voldsomt hvor folk tar i her da, selv om du har defekt toppakning så trenger ikke det å bety noe mer enn at du kun skifter selve toppakningen og sjekker at toppen er rett + nye topplokksbolter. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Voldsomt hvor folk tar i her da, selv om du har defekt toppakning så trenger ikke det å bety noe mer enn at du kun skifter selve toppakningen og sjekker at toppen er rett + nye topplokksbolter. OT spurte etter pris på OVERHALING av topp. 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Jeg sender alltid bort toppen. Vi bruker vel for tiden oslo sylinder service eller noe sånt. Er et par å velge mellom. Koster fra 2-4000,- alt ettersom. Jeg ber dem bare kjøre full pakke. Da ser toppen ny ut når du får den tilbake. Trykktesta, planslipt og overhalt. Jeg bestiller også med slipesett siden det er så enkelt. Stå å balle med det greiene der og dårlig utstyr er bare irriterende. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Jeg sender alltid bort toppen. Vi bruker vel for tiden oslo sylinder service eller noe sånt. Er et par å velge mellom. Koster fra 2-4000,- alt ettersom. Jeg ber dem bare kjøre full pakke. Da ser toppen ny ut når du får den tilbake. Trykktesta, planslipt og overhalt. Jeg bestiller også med slipesett siden det er så enkelt. Stå å balle med det greiene der og dårlig utstyr er bare irriterende. Da regner jeg med at denne prisen er inkludert rabatter firmaet ditt/du jobber for har? Om ikke skal toppen i gtx'en ned dit fort som fy. Endret 12. desember 2012 av Hansien Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Ja jeg er usikker på alt det der. Sikkert 15% standard rabatt ellerno. Siden du har en GTX og jeg har sendt inn en GTX topp før kan jeg vel nevne litt om det. Kjørte full overhaling å byttet alt untatt ventiler, selvom det var i orden. Dette kom på rundt 6 tusen mener jeg å huske inkludert frakt å alt. google oslo sylinderservice å ring dem om pris. Edit: det hjalp forsåvidt ikke på oljeforbruket å overhale toppen. Endret 16. desember 2012 av Mekker`n Lenke til kommentar
samaron Skrevet 22. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2012 (endret) Var hos et bilverksted i går som foretok litt trykktester. Dem kunne ikke finne noe lekkasjer, så uten nøyere inspeksjoner (demontering), så er alt helt i orden med toppen og pakningen. Derimot ble det oppdaget at jeg har dårlig kompresjon i sylinder nr. 2. Så eksosrøyken kommer muligens av at det lekker en ørliten tanke olje over i sylinderen under drift. Rart at det skulle være dårlig kompresjon på en volvomotor som er gått 180000km, men den er jo snart 30 år gammel... Estimert pris for å få reparert den dårlige sylinderen var 30-40000kr. Ble anbefalt å kjøpe en annen motor og overhale den selv. Vet ikke hva regler er for motorbytte? Er snakk om å kjøpe en helt lik motor, ingen effektendringer. Endret 22. desember 2012 av samaron Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Kjøper du en identisk motor som du har er det bare å bytte siden det ikke vil lke effekten. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 22. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2012 En bekjent av meg har en motor av typen B230FK (jeg har B230ET), forskjellen er at den har underspyling på stemplene samt tykkere råder. Ellers tenkte jeg å bytte over alt av sensorer slik den i praksis blir en B230ET. Uten å åpne motoren vil den være helt identisk. Er det da fortsatt nok å bare bytte motor, eller må jeg vise bilen hos biltilsynet? Vil ikke være endringer i effekten som bilen er originalt oppgitt med. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. desember 2012 Del Skrevet 22. desember 2012 Uansett ved motobytte, så sørg for å ha kjøpskontrakt på ny motor inkl serienummer på motor. Ellers vil ikke biltilsynet godkjenne en ombygging har jeg hørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå