D-600 Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Hei, Hvordan ha farge på bare deler av et bilde i feks svarthvit. Feks et svarthvit bilde hvor bare gullringen på fingeren skal være i farge. Kan jeg gjøre dette i LR, eller må jeg ha annen programvare, eventuelt fremgangsmetode:-)? Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Klikk "K" og sett saturation til -100. Mal vekk alle fargene du ikke ønsker 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Klikk "K" og sett saturation til -100. Mal vekk alle fargene du ikke ønsker K for kul Den var jeg ikke klar over, du får lage en artikkel over alle disse "knepene" for oss som ikke gidder og lære oss dette Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Takker:) Har et spesifikk bilde i tankene. Så var kanskje litt kjapp når jeg sa svarthvit. Bruker en av presetene i LR, men gifteringen på fingeren skal ha " riktig" farge. Hvordan gjøres dette godtfolk? Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Takker:) Har et spesifikk bilde i tankene. Så var kanskje litt kjapp når jeg sa svarthvit. Bruker en av presetene i LR, men gifteringen på fingeren skal ha " riktig" farge. Hvordan gjøres dette godtfolk? En preset gjør ikke noe magisk med bildet som du ikke kan får til ved å endre alle innstillingene selv. Bruk preseten men endre bildet tilbake til farger. Deretter kan du bare male vekk fargene fra alt utenom ringen. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Dette er en type effekt man bør vurdere 12 ganger da brukt feil ser jævla amatør ut. Og ja jeg har flere bilder med sånt selv tatt for 2-3 år siden... 1 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Takk for at du prøver å hjelpe en stakkar:) Kan du forklare det en gang til, tror ikke jeg henger med på alt. Jeg skjønner det med saturation -100. Men. Når jeg bruker preset og få fargen på ringen riktig skjønte jeg ikke helt. Fint om du gidder en gang til:) Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 I LR4 så har du helt øverst i "Basic"-fanen: Treatment: Color | Black & White Sett til Color for å få tilbake fargene i bildet som preseten fjernet. Hvis dette ikke fungerer må du gå ned til saturation og sette denne opp, eventuelt fargefanen for de individuelle fargene. Deretter kan du gjøre som forklart i post en og fjerne fargene med en brush. Så lenge du ikke maler på ringen så vil den beholde "riktig" farge! (med mindre preseten din har tuklet med fargene) 1 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Men om jeg da skrur på preseten igjen for ønsket effekt for resten av bildet bortsett fra på ringen beholder vel ikke ringen "orgianlfargen da?Eller gjelder dette kun for å få orginal ring på svarthvit? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 http://youtu.be/gYTTEX07FSs Denne videoen viser en litt annen versjon av måten og gjøre det på: (veldig dårlig opløsning på videoen) Here er mange videoer som viser metoder. De fleste bruker den mest tungvindte (og litt klønete) måten ved å dra alle farge sliderne til null først. Ikke nødvendig hvis man gjør som i metode 2 i YouTube videoen og i vimeo videoen. http://www.youtube.c...c.2.WKTNVC_lLOM Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 25. november 2012 Forfatter Del Skrevet 25. november 2012 Takker for svar! Vil en slik oppgave være enklere i feks elements, der en jobber med lag? Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Har sett litt på videone nå, og det ser kanskje enklest ut der du har en ”klar” farge som for eksempel den røde genseren. Der var det bare å dra i ”saturation” på alle(til venstre) bortsett fra på rød(litt til høyre), for så å stå igjen med kun den røde genseren i farge. Jeg ser derfor at ved å sette saturation til -100, å ”male” fungerer. Men fungerer dette også med en preset? Eventuelt hvordan dette kan løses? Takker for flotte innspill så langt! ps! Ville dette vært lettere å få til i et annet program. For eksempel går det ann å kopiere fargen fra ringen mens bildet er i farger, for så justere slik du vil, manuelt eller via preset. Så zoome inn å markere ringen for så å lime inn fargen du har kopiert….? Endret 28. november 2012 av d90 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg kjenner hverken LR eller Elements, men Elements er vel omtrent som Photoshop CS. De fleste av spørsmålene kan du vel egentlig svare på selv ved å prøve dem ut å se hva du liker best. "Presets" som du snakker om vet jeg ikke hvorfor du er så opptatt av. Alle redigerings programmene fungerer omtrent på samme måte; "Mal ut fargene" til S/H. Gjør S/H bildet til f.eks. Sepia og så "Mal inn" fargen på ringen. Med Layers i Elements eller CS; lag et nytt layer som du konverterer til S/H eller f.eks. Sepia, for så å "male inn, fargen på ringen med en Brush, eller bruk Eraser/Viskelær å viske ut den delen av S/H laget så gull ringen kommer frem i sin original farge fra Background Layer. Utenom det så er det umulig å si hva som vil se bra ut uten å ha sett bildet, og til slutt blir det jo smak og behag. Det er ganske lett å google seg frem til Tutorials på YouTube. Her er det som kom frem med å google Selective coloring in Elements. Det er ikke spesielt lettere å få til dette i Elements enn i LR. En av videoene i linken; http://youtu.be/Fw1RQJUdiAo Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Tips til de som savner layers i Lightroom , og ikke har Photoshop installert kan være å kikke nærmere på onOne software sin "Perfect Layers 3" til blandt annet Lightroom, evt hele pakken dems. http://www.ononesoftware.com/products/perfect-layers/ Photoshop guru Scott Kelby er en av de som har bidratt til den programpakken, litt demo kan sees her : Videre plan med "perfect layers" er at den vil bli gratis i slutten av måneden. Inntil videre kan man laste ned en 30 dager gratis trial utgave av hele pakken. For oss som sitter godt fast i Photoshop CS er kanskje ikke onOne såå interessant men snedig programvare likevel, og kan være tidsbesparende for mange. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå