Mazå Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Hei Har da et internett problem. internettet mitt slår seg av minst 5 ganger i uka. Har en trådløs ruter i underetasjen, mens jeg sitter oppe. Det er totalt 3 pcer kobla i samme internett. Ruteren heter Jensen AirLink 89300. Noen som vet hva problemet er? Har en gammel ruter fra telenor Endret 24. november 2012 av moooo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Teoretisk kan det være problemer med både router og routermodem. Du kan jo starte med å oppgradere firmware i Jensenrouteren. Kjører du bittorrent på nettverket ditt, så reduser antall forbindelser (global connections) til f.eks 100. Du kan også vurdere å kutte ut routerfunksjonen i Jensen og bruke den som trådløst aksesspunkt. Du må da slå av DHCP-server i den og koble nettverkskabel fra Telenorrouter i en av LAN-portene. Lenke til kommentar
Mazå Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Har prøvd å oppdatere firmware. men hjalp ikke så mye skal teste det du skreiv nå. Endret 25. november 2012 av moooo Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Har hatt med en sånn jensen airlink 89300 å gjøre selv, da min onkel har en slik. Det som skjer er at etter en stund fryser firmwaren i den slik at DHCP-server, DNS-server og webgrensesnittet på den slutter å fungere, mens selve NAT-funksjonen og rutingen ser ut til å fungere fint. Forsøkte også å oppgradere firmware uten hell. Det man kan gjøre er å bruke ruteren som et rent aksesspunkt ved å deaktivere DHCP, og koble den til modemet via en LAN-port istedenfor WAN-porten. Da er det mindre sannsynlig at den krasjer, og hvis den skulle krasje, så vil det ikke ha noe betydning fordi nettverksportene og det trådløse ser ut til å leve sitt eget liv likevel. Alternativt kan du sette statisk IP-adresse på PCene, og benytte google sin DNS-server, da vil nettet ihvertfall fortsette å fungere også mens firmwaren har frøset. Første løsning er sikkert best, men dette ble nødløsningen vi måtte gå for pga. at vi var avhengig av NAT for å få alle på nett, og ruteren sto plassert i et hus rundt 100m unna. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Mister kun du nettet eller alle sammen? Lenke til kommentar
Mazå Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Alle mister internettet. Lenke til kommentar
chariot Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Har opplevd det samme problemet tidligere hos mine foreldre. Der var det immidlertid autentiseringsprotokollen som var synderen. Etter å byttet fra WPA til WEP forsvant alle problemer. Lenke til kommentar
JensenScandinavia AS Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det kan også være så enkelt som forstyrrelser på det trådløse nettverket. Forsøk å endre kanal på ruteren og se om det hjelper. 1. Logg på ruteren med http://192.168.0.1 2. Brukernavn = admin 3. Passord = 1234 4. Trykk Advanced settings -> Wireless -> Basic Settings. I denne menyen finner du et valg som heter Channel. Endre kanalen og trykk Apply + Apply Se om det blir noe bedre stabilitet og prøv deg gjerne fram med flere kanaler til du finner den som passer best. Vennlig hilsen Tor Torkveen JensenScandinavia AS Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Kan jo være at NAT tabellen går full.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå