Talker Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Jeg har nå Win7 på en bærbar fra 2007, med Pentium Dual-Core 1,73GHz og 2GB ram. Dette fungerer helt greit sålenge jeg ikke stapper for mye dritt innpå maskinen. Bruker den hovedsaklig kun til surfing. Har en tendens til å ha mange faner oppe på en gang, og dette fører til noe treg respons. Det er denne responsen jeg vil ha opp. Jeg kunne tenkte meg en sømløs brukeropplevelse hvor oppstart fra ventemodus gikk fort, og surfing går som en lek. Trur dere en linux versjon av ett eller annet vil kunne gi meg dette bedre enn Windows? Jeg vil forresten at det skal se pent ut også, noe det forsåvidt gjør i win 7. Husk at det går somregel veldig bra nå også, men kunne tenke meg det lille ekstra. Hvordan ville Ubuntu, Mint eller lignende fungere? Drivere er vel også en issue på bærbare har jeg forstått.. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Sant skal sies at Linux Mint er det mest minimalistiske OSet. Så om du er opptatt av at PCen skal oppføre seg raskt er nok det et kjempe valg. Ubuntu er noe mer krevende så det hvis du velger Linux er Mint veien for deg tenker jeg. Har en HTPC som ikke er av de beste som i dag kjører Linux Mint med XBMC i launch.. Det funker supert! Så ikke det du skrev om Linux og laptoper med en gang. Men jeg har også en laptop (HP 6910p) fra 2004 som har Ubuntu 12.4 installert. Lyd drivere installerte seg automatisk ved første oppstart, samt gafikk kort driveren kan du laste ned og installere fra system settings. Vanligeste er vell nVidia eller Intel grafikk kort i laptoper, så disse finnes i allefall der (selv om driverene er usignerte fungerer de veldig bra). Endret 24. november 2012 av Johsse Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Sant skal sies at Linux Mint er det mest minimalistiske OSet. Så om du er opptatt av at PCen skal oppføre seg raskt er nok det et kjempe valg. Haha, nei, dette er helt feil. Crunchbang f.eks er minimalistisk, Mint er ikke. Kan godt være et greit alternativ til trådstarter, men det er ikke den mest minimalistiske distroen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Verken Ubuntu eller Mint er minmialistisk "by default", men du kan fint installere et mer nøkternt DE og få det "minimalistisk" slik. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Sjekk ut EasyPeasy aka Ubuntu EEE. Siden du surfer mye kan du sjekke ut Firefox addonen Pentadactyl som gir deg en hel haug av hotkeys du kan surfe med, du kan også scrolle og trykke på linker uten å bruke mus. Kjekt isteden for å knøle med touchpad. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 EasyPeasy så jo spennende ut. Tviler ikke på at jeg får full ytelse i den! Må testes ut.. Tror nok likevell jeg vil ha noe med en ordinær desktop. Vil dere si at Mint er mer minimalistisk / ressurskrevende / lettkjørt enn win7 da? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Det er lettere å kjøre både Mint og Ubuntu (i alle varianter) enn W7, ja. Om det er dårlig med hardwareakselerasjon kan det være en idé å bruke noe uten 3D. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Det er lettere å kjøre både Mint og Ubuntu (i alle varianter) enn W7, ja. Om det er dårlig med hardwareakselerasjon kan det være en idé å bruke noe uten 3D. Du tenker på grafikkortet? Og 3D-effekter i os'et? Aner ikke hva som er i maskinen her, men garantert ikke kraftige saker. Må da klare meg uten 3D-effeter i Os'et vel.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Graifkkortet ja, og tenker på 3D-effekter på desktopen. Masse fancy animasjoner og slikt. Kan du leve uten det vil både Ubuntu og Mint (som essentially er samme operativsystem) fly fra W7. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Og skal du prøve Mint, skaff "MATE" utgaven, da den har et lettere DE, (skrivebordmiljø). Eventuelt sjekk ut Zorin OS, har det på en lignende Laptop og det sviver meget bra. atlef. Endret 25. november 2012 av atlef Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå